Islamic Widget

Al Quran

Monday, December 16, 2013

Ilmu perkahwinan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Wuish... ish... Lama betul x menulis dalam blog neh...
Sampai lupa kewujudan blog yang x berapa nak penting neh...

Semenjak dua menjak ni ak suka lak dengar ceramah-ceramah Ustaz Hasrizal,
Ni lepas baca buku "Di Hamparan Shamrock" la...
Suka sebab dia pakar (lebih kurang la) dalam sejarah... Dan dia juga ustaz...
Jadi, dia boleh ulas agama dari sudut sejarah... (p.s: ak suka sejarah... ni lepas banyak tengok History Channel la neh)...

Ak x pasti ceramah dia yang mana tapi ada satu ayat tu ak ingat sampai saat ini...
Bukan pasal sejarah tapi pasal remaja...
Ye la, ak kan remaja belia lagi...

Dia ada kata yang (lebih kurang... ingat ingat lupa neh)...
Kos perkahwinan yang tinggi menyebabkan remaja sekarang tumpukan masa untuk kumpul duit untuk kahwin...
Dan kebanyakan orang lupa kumpul ilmu mengenai perkahwinan...
Jadi, berlakulah perkahwinan yang x kekal lama... Sebab kurangnya ilmu...

Jadi ak pun sibuk nak bagi hipotesis ak... (nak aplikasikan ilmu sains yang dah lama x guna)...
Punca penceraian yang kian menaik bukan sebab kahwin muda... (sebab ada sedara/famili ak ada cakap... kahwin muda sangat nanti x kekal)...
Tapi... remaja tu x da ilmu nak pastikan perkahwinan tu kekal lama...

Ilmu ni termasuklah la... apa bidang tugas suami dari sudut syariat dan sunnatullah...
apa bidang tugas isteri dari segi syariat dan sunnatullah...
Macam mana didik anak dari sudut agama, psikologi, sunnatullah DLL...

Banyak lagi cabang ilmu untuk mendirikan rumah tangga ni...
Bukan belajar ilmu malam pertama jek (sebab teringat ada kawan sibuk tanya berkenaan malam pertama pada kawan yang lain... ak pun duduk mendengar sambil mencatat je... T_T)...
Sebab kahwin bukan sehari dua... makan tahun tahun dan ada sampai puluh puluh tahun...

Jadi, nasihat ak yang x pernah kahwin ni...
Tuntutlah ilmu...
Ada ilmu boleh amal...
InsyaAllah... Amal dari ilmu yang betul boleh mendatangkan kebahagiaan...
Hua3...

Papepun... jumpa lagi...


Thursday, October 24, 2013

impian dan cita-cita

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
rasanya lama gila tak menulis dalam benda alah ni...

Semalam ada tengok How I Meet Your Mother...
Episod yang Kapten (bekas suami zoe) nak jumpa Robin tu...
X boleh cerita banyak-banyak, tengok sendiri...
Dan ada satu scene berkenaan Lily rasa dia terlalu tua untuk capai cita-cita dia...

Pernah x korang terasa???
Suatu hari nanti kita akan terperangkap dalam satu keadaan...
Buat kerja yang kita x suka...
Berkomunikasi dengan orang x suka...
Stress setiap hari...
Dan bila dah tua... Kita akan menyesal kenapa kita x cuba nak capai cita-cita dan impian kita...
Dan waktu tu dah terlambat... Hahahak...

Entah lar...

Papepun... Jumpa lagi

p.s : antara cita-cita ak... ak nak realisasikan penghasilan Kamen Rider dengan memcampurkan genetik manusia dan genetik belalang... ini pun selepas ak belajar genetik modification...

Thursday, May 30, 2013

Bercuti di terengganu

As salamualaikum dan salam sejahtera,

Hari wesak hingga ke ahad lepas ak baru menghabiskan cuti bersama kawan yang ak kenal dan baru kenal dia terenggangu...

Sangat seronok walaupun banyak cabaran yang terpaksa dihadapi...

Kami ada melawat Pulau Perhentian... Cantik giler pulau tu... rasa nak duduk situ je...

Pertama kali mencandat sotong... Ingatkan mabuk laut sebab ubat xda... Tapi x mabuk... alhamdulilllah...

Pertama kali naik bot laju... Seriusly

pertama kali makan meggi sotong dan meggi ketam... sedap tapi x kena dengan perut ak...
Setiap kali teringat ketam ni masuk ke tekak ak... rasa nak muntah... hahak

Pertama kali minum tuak... ataupun bahasa mudah dia adalah air nira... sedap kalau x masam lagi...

Seronok gila perjalanan ak walaupun plan nak snorkeling x jadi... huhu...
Tapi x per... nanti cadang nak pergi Langkawi atau Krabi untuk snorkeling...

Pergi ke Rantau Panjang... Hurm... banyak orang berjual beli tapi agak lebih kurang sama macam Padang Besar...
Xda la beli banyak sangat barang...
Ingat lepas itu nak ke Golok tapi dah tutup.... huhu...

ni masa baru sampai ke terengganu... singgah rumah dann dan dijamu dengan nasi dagang

lagi peserta yang join percutian ni

dah habis makan... tiba masa ke laut...

ini adalah speed boat... sangat laju... gila takut... lagi cuak dari naik roller coaster

yen dalam speed boat

permandangan pulau perhentian... klik pada gambar untuk lebih jelas

nak menunjukkan yang air ni jernih...

camtik x???

hujan masa ni...

menunggu speed boat untuk balik ke tanah besar

menyediakan koyan untuk mencandat

ambil gambar sebelum meneruskan aktiviti

bot kami... usang tapi berfungsi

pang, sahak, dann dan resat

pang relek dulu...

yeah... mangsa pertama...

hari terakhir... iezahar memang jahat giler... dia rakam orang berdengkur... 

pantai keluang... masa ni orang lain berdengkur lagi

kat situ ada haliza dan liza... x nampak...
Papepun... jumpa lagi...



Thursday, May 23, 2013

Ak pemarah ker???

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Dulu ak rasa... rasa la... ak ni susah nak marah...
Biar la orang buat apa dekat ak... Jarang marah...
Kalau marah pun sekejap jek...
Dan kalau marah... ak rasa... rasa lagi... ak boleh sorok reaksi marah ak...

Ak ingat ak macam dulu lagi...
Tapi ada kawan ak cakap... 2-3 orang dah cakap...
Bila ak marah... memang nampak ak marah... ak memang x boleh sorok lansung muka marah ak...
Risau juga ni... sebab ak banyak berurusan dengan orang...

Ak pernah rasa marah dengan auditor, marah boss, marah rakan sekerja...
Tapi macam ak kata... ak rasa ak boleh sorok...
Kalau betul ak x boleh sorok...
Kena kurangkan marah la...
Sebab marah boleh merenggangkan hubungan yang terjalin... oh yeah...

rasanya macam ni la kot muka ak... muka marah macam rimau tapi cuba senyum untuk tutup marah tu...
Papepun... jumpa lagi

p.s: Bosan ni... sebab tu menulis tajuk entah apa2

Thursday, May 9, 2013

Pasca PRU 13

As salamualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulillah, 5 Mei hari tu dah selamat mengundi...

Kali pertama ak mengundi... Macam-macam perasaan ada...

Keputusan pun dah diumumkan... BN menang walaupun terdapat kemerosotan yang agak mendadak...

Cuma satu la ak minta...

Yup... Ada yang puas hati dan ada juga yang x puas hati...

Minta tolong salurkan ketidakpuasan hati tu secara bertamadun ek...

Ak x suka la keadaan sekarang ni...

Mainkan sentimen perkauman la... Haish...

Kalau x puas hati kalah... Korang ada masa 21 hari dari tarikh pengumuman untuk kemukakan bantahan...

Sepatutnya sekarang ni... Semua wakil rakyat dan YB kena bekerja keras untuk menunaikan manifesto yang dicanang-canangkan dan juga bekerja demi kesejahteraan rakyat Malaysia...

Ak kisah siapa menang... Cuma jalankan tanggungjawab korang... Jangan duk menyusahkan rakyat...

Papepun... Jumpa lagi...

Thursday, May 2, 2013

Kerja... untuk apa???

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Rasanya dah lama gila gila gila gila gila ak x menulis dalam blog ni kan...
Bak kata orang zaman sekarang, dah bersawang...
Hurm... banyak cerita sebenarnya tapi malas nak tulis...

Tapi... semalam ak ada jumpa seorang kawan lama ni... agaknya hampir 2 tahun x jumpa dia...
Banyak lah kami berborak tapi ada satu topik ni ak suka... Sampai pagi ni ak terpikir lagi...

"Kita kerja untuk apa ek???"

Bagi yang masih belajar mungkin x faham... cuba tukar soalan tu "Kita belajar untuk apa ek???"...
Kan, topik yang agak menarik...

Masa permulaan ak kerja dulu, ak sebenarnya nak jumpa ramai orang, cari pengalaman dan lain-lain niat yang murni... Senang kata... ak nak berseronok waktu bekerja...
Tapi bila dah bertahun... ak perasan ak kerja semata-mata sebab duit...
Sebab nak bayar bill... nak tampung kos sara hidup... nak tanggung keluarga...
Dan disebabkan itu... kita terpaksa kerja dalam keadaan x seronok... menjadi zombie...

Dan topik menarik selepas itu... sampai bila kita nak kerja macam ni...
Duit bulan2 kita dapat tu... adakah bertahan lama... Paling lama pun tahan 3/4 bulan... itupun dah habis jimat...
jadi... kena kerja tiap2 bulan... kadang-kadang sampai abaikan kesihatan... abaikan emosi diri sendiri... dan yang paling teruk... abaikan famili...
Dan yakin ke dah tua nanti kita boleh rehat??? Aset dah cukup ke untuk kita rehat??? Sebab ada sesetengah orang... umur dah 50-60 pun masih kena kuat bekerja demi untuk sesuap nasi...

Topik yang berat kan... cuba renung-renungkan...

Cuma ak suka nasihat Ustaz Hasrizal dalam wacana secangkir teh pengubat letih...
Waktu muda dan belum berkahwin la sesuai untuk kita merantau melihat negara orang...
Bila kaitkan dengan isu yang ak tulis ni... x kan nak tunggu pencen baru nak merantau... mana ada tenaga dah... hurmmm....

Tapi...
Papepun... jumpa lagi

Wednesday, February 20, 2013

Petanda sudah matang... ataupun gedik...

As salamualaikum dan salam sejahtera...

Banyak betul sawang kat blog ni kan...

Korang mesti rindu dekat ak???

Hurm...

Hari isnin hari tu ak pernah berborak dengan sorang usahawan gaharu ni...
Mengenai definisi matang....

Bagi ak... Seseorang tu boleh dikira matang kalau dia boleh berfikir secara matang....

Tapi bagi usahawan tu... Matang adalah bila ko dah akil baligh... hurm...
Maknanya ak dah matang la ek...

Teringat masa ak pergi K-Fiqh : Wanita dan Islam...
Ustaz Pahroi pun cakap macam usahawan tu juga...

Hurm...
Dulu ak ingat ak belum matang...
Tapi kebelakangan ni rasa matang...

Sebab keinginan nak naik fasa lain kehidupan tu membuak-buak...

Rasa nak kahwin... hurm... Mungkin ak terlebih gedik kot...

Hormon x stabil... huhu...

Tapi kalau ikut kata2 usahawan tu...
Sebenarnya ak dah matang lebih dari sedekad yang lalu...

Jadi yen... matang la... Jangan jadi macam budak2 lagi...
Ayoh...

Okay...
Papepun... jumpa lagi...