Islamic Widget

Al Quran

Friday, December 31, 2010

sangat benci kepada azam

salam dan selamat sejahtera.
kepada yang bernama azam tu.
jangan la marah sagat. bukan ak benci dekat korang.
ni azam tahun baru tu

ak dulu agak x suka bila orang tanya apa azam tahun baru ak.
sebab ak x pernah pun terpikir untuk masa depan.
ak hanya pentingkan masa sekarang jer.
kalau orang tanya ak.
ak jawab "nak tunaikan azam tahun lepas"
biasanya tu jer.

tapi, ada seorang pengajar bagitahu ak.
orang yang yang ada cita2 dan azam lebih berjaya dari yang tiada azam.
jadi, sebelum tahun 2010 meninggalkan ak.
ak akan cuba mencari azam untuk tahun 2011.
huhu

* tiba2 teringat dekat azam masa ak matrik dulu.
apa la dia buat ek, dulu ak kawan dengan dengan dia sebab saspek dia curi hp ak.
kiranya nak kumpul maklumat la
tapi bukan dia, dia seorang yang sangat baik.
hahaha

sekian, jumpa lagi

Pecah Mental

salam dan selamat sejahtera...
dah sebulan ak mengikuti kursus anjuran Biotechcorp.
BeST program la.
singkatan untuk Biology Entrepreneurship Special Program.
rumusan untuk sebulan ni.
sangat2 best.

kami yang berjumlah lebih dari 70 orang dan dibahagikan kepada 9 kumpulan.
dari pukul 9am hingga 5pm berjumpa dan menadah telinga hingga ada yang berdarah telinga.
demi menuntut ilmu untuk masa depan.
ada yang terpaksa merantau dari pelbagai negeri dan ada yang berasal dari Sabah Sarawak demi untuk menjadi BeST.
ada yang terpaksa menumpang rumah kawan, sedara mara, mencari rumah sewa dan ada yang terpaksa beralaskan tilam yang agak x tebal.
hahahak, jangan marah ek kepada yang terasa tu.
begitulah semangatnya kami semua, semoga pertemuan dan perpisahan kami diberkati Allah.

macam yang ak kata tadi.
bagi ak program ni sangat best.
belajar banyak benda baru.
jumpa kawan baru (harap dapat berjumpa bakal bini juga).
jumpa makanan baru (hahahak, makan 3 kali sehari tuh).
dan x tahu apa yang akan ak jumpa lagi.

kumpulan ak lak bernama Pecah Mental.
diketuai oleh bakal pemerintah Malaysia.
Mr Nazreen.
dan dianggotai oleh lapan orang yang bersemangat waja.
bersedia mengorbankan diri demi ketua tercinta (dan comey).
Farok (tapi dah keluar demi meneruskan perjuangan di universiti)
Nadiah
Dhiya
Yatt
Jannah
Jalilah
Aien
Sabrina (dah keluar untuk bekerja)

logo kumpulan yang ak cuba reka disebabkan kebosanan yang melampau


sebenarnya ak bosan ni.
sebab tu ak mengarut entah papebenda ni.
tapi betul la, program ni memang best.
ak telah buat benda yang ak x pernah terpikir pun ak akan buat.

ak menyanyi depan kelas. hahaha. serius gila.
public speaking yang menyentuh isu sensitif, seks.
mencuba jadi jutawan dengan cuba untuk menghasilkan artificial petroleum.
cuba menjadi kreatif dengan mencadangkan kereta yang tanpa enjin, tangki minyak dan stering.
belajar untuk makan secara beretika.
berdrama.
dan macam2 lagi la.
nak tahu kena melawat
wwwkebab.blogspot.com

ok lah.
tapi ak sangat bosan.
terlalu bosan
bosan melampau.

dan ak akan terus mengarut.

jumpa lagi dalam karutan akan datang

Saturday, December 18, 2010

tiga minggu di kolompoo

salam dan selamat sejahtera...
dah bersawang laman sesawang ak ni kan...
sibuk beb... lagi sibuk dari masa ak bergelar mahasiswa...
ingatkan bila dah bergelar maha-si-tua ni... xda la sibuk sangat...

pejam... celik... pejam... celik....
dah 3 minggu ak bermastautin di K.L ni...
sekejap je kan masa berlalu...
tapi, ak agak x suka la kehidupan di K.L ni...
sesak sangat... semua kena pantas... kalau x pantas... nescaya dikau akan ketinggalan...

sesak tu satu hal pula...
ak ni dah la x suka tempat yang sesak...
tapi di K.L ni... semua tempat nak sesak...
dalam tandas pun ramai orang... huhu
teringat ak masa solat jumaat dekat Masjid Jamek semalam...
masa nak keluar... x nampak jalan depan...
orang je ak tengok...
jadi, bab kata kawan ak (lupa sapa cakap)... kita ikut arus orang je la...

tapi setiap ada con, mesti ada pro kan...
yang ak suka pasai K.L ni satu jer...
sistem pengankutan awam dia...
macam LRT, Monorail...
kalau guna... cepat sampai la...
dan ak rasa... lebih baik naik pengankutan macam ni daripada ko memandu....
huhuhu

ok la... tu sahajalah coretan ak...huhu

jumpa lagi

Monday, December 13, 2010

perempuan memang kompleks... sebab mereka suka pergi 'shopping kompleks'

salam dan selamat sejahtera....
dah agak lama blog ak ni bersawang kan...
sibuk la 2 3 menjak ni...

ingat nak sambung kisah ak tersesat di Taman Melawati dan sekitar Dang Wangi...
tapi malas la... dah basi pun cerita tu...
biarlah ia menjadi kenangan ak... hua3...

semalam sepupu ak bertunang...
tahniah kepada kak jah... semoga berbahagia...

ye la, bila hari perkahwinan...
mesti ada orang tanya ak...
"yen bila pulak???" dan soalan yang sewaktu dengannya...
ak kata la... "awek pun xda lagi"...
diorang balas... "cari la, muka comey (ni ak tokok tambah) macam tu, x kan xda awek kot"...
dan ak pun balas... "x nak la, perempuan ni kompleks sangat la"... pastu ada suara belakang kata...
"sebab tu diorang suka ke shopping kompleks"...

habis sudah mukadimah...
ak bukan x suka berkapel atau x mahu cari awek...
tapi ye la... kalau ak kata perempuan ni kompleks... diorang marah...
tapi diorang memang agak kompleks la... dari pandangan ak...
atau, mungkin ak ni x biasa sangat dengan perempuan kot...

ye la, ak mula boleh selesa berkawan dengan perempuan bila ak tingkatan 4...
tu pun masih x berapa biasa lagi...
dan ak hanya boleh selesa dengan perempuan bila ada lelaki lain...
ak ingat lagi masa ak praktikal...
ak sorang2 je laki2...
memang terseksa jiwa raga la... huhu...

lagi satu...
ak sangat selesa berkawan dengan perempuan yang ganas lagi sadis...
kiranya boyish sikit la...
yang ayu2 ni kurang sikit la...
tapi x la seteruk dulu... sekarang dah boleh berinteraksi sikit2 dengan spesis2 ayu ni...
nasib baik kumpulan pecah mental ak ni ahli kumpulannya x berapa ayu sangat...
bolehla ak buat gila2 sikit...
rindu lak pada farouk...
farok... kenapa ko meninggalkan daku...
sekarang ni ak menjadi rebutan... takotttt.....

tapi ni la yen...
kadang2 orang kata ak sombong dengan perempuan...
tapi ak macam ni la...
cuma bagi masa jer... nanti ak akan biasa la...
hahahaha...

nak kahwin nanti...
ak suruh mak ak je carikan...

papehal... jumpa lagi....

...(mengarut je ak nih)...

Wednesday, December 8, 2010

Pengumuman...

salam dan selamat sejahtera...
di sini saya mengumumkan bahawa segala tulisan mengenai kehidupan saya di BeST program akan dipindah ke blog baru iaitu di alamat http://wwwkebab.blogspot.com/.

ini adalah untuk memudahkan pencarian dan pengelasan kategori bagi pihak admin...
kepada semua follower saya... anda digalakkan menekan butang follow di blog tersebut...

bersama2 kita berkongsi ilmu, pendapat serta pandangan dalam isu2 yang berkaitan...

sekian, terima kasih...

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob

Monday, December 6, 2010

How to Reach An Audience Through Blogging...

we know that blogs are now enjoying a widespread usage currently.
approximately one new blog is created in every half a second...
so, in one minute... there are about 120 new blogs in this world...



what is blog...
blog can be online diary... the owner or the author can input or write down their story, experience, mood at that time, what he/she doing, and etc..
we can say blog can be anything, its depend on the authors...

simply saying, blog is one of the cheapest, newest and easiest medium for everyone no matter what your status are, be it a politician, royal family, jobless person, normal worker, maid or students. this medium can reach and can be read all over the world as long as you have an internet connection.

now, everyone can be an author.

on a negative note, a blog can also can harm people... this is because when the author ignores the etiquette of blogging and use it as an attacking medium to another...

but, everyone can write (in this case, type), but not everyone can be good writer...
how do you defined yourself as good writer???
its depends how popular your blog is...
is it you have a lot of follower???
it is your comment box always have new comments???
and so on...

and how to make our blog is popular and everyone like to follow your blog everyday...
it is depend how you reach an audience through blogging...

in my opinion...
the important thing that you all must concern to reach an audience is writing skill...
we dont have be so formal or so informal because that can limit our audience...
if we can be between of formal and informal writing skill, we can reach a lot of audience can consist of formal peoples, informal peoples and between of formal and informal peoples.

writing skill not meant your story must be great every post...
but, how you all manage to write your story...
mean, your introduction...
your climax...
and your ending of the story must align well and dont make the audience dizzy when read your blog...
thats mean, the plot and story line must at synchronize well... 
the usage of good and catchy phrase also important...

writing skill also consist of your font in your blog...
the font must not too small because it can cause eyesore to audience...
the colour of fonts must not too colourful because it also can make your audience eyesore...
you must choose appropriate font, background and etc carefully and ask your friend opinion if you are not sure...

to reach the audience, the originality of the story also important...
usually, the original story always attract audience...
if you all copy paste the story, it will low the reputation as a blogger...
audience will not coming to your blog again and they rather go to blog that you all copy...

how to get original story???
usually, original story obtained from experienced or yourself need to find it...
the professional bloggers usually dont have job...
or we can say that being a blogger is their job...

what is it???
a real or professional bloggers will haunt for stories...

they got their stories from premier sources...
and dont depend on another journalist or writer...
and if you're always have information and publish it faster than anyone...
you can be references to other reader...

actually, there are a lot of things that a bloggers need to reach audience...
but, that requirements can be achieve when you start blogging...
if you'll find that blogging is very fun...
you achieve the most important part to be the bloggers...
and another knowledge will automatically is in your hand...

see you all later and happy blogging...


sesat di ibukota...

salam dan selamat sejahtera...
dalam seronok ak berbicara pasal kelas... kelas blog... kelas komunikasi... duduk dalam hotel... dan macam2 lagi...
terlupa pasal adegan2 sedih dan keadaan yang menyebabkan ak merana...

macam mana nak cerita ni ek...
ak x pandai sangat cerita hal sedih dan merana ni...
ok la... ak cerita hari pertama ak menjejakkan kaki ke kotaraya ni...
sebenarnya ni kali kedua tapi kali pertama dulu adalah pada hampir tiga tahun yang lalu...
dan dulu ak duduk Bangi... satu tempat yang agak tenang...
sekarang ni ak duduk kawasan K.L... agak panas dan sesak...

ak sampai dekat K.L dalam pukul 4-5 PAGI... hari isnin...
gila la... ak ambil bas pukul 1am...
ingatkan sampai lambat... awal juga... huhu
jadi, merayau lah ak di kawasan Stadium Bukit Jalil...
serius... ak x tahu mana nak pergi dan lansung x tahu nak buat apa...
yang ak tahu... pukul 8am mesti dah berada ni Hotel Seri Istana, Kuala Lumpur...
Hotel tu pun ak x tahu cuma dalam Google Maps... hotel tu dekat Jalan Raja Chulan...

cadang nak tunggu LRT tapi ada sorang pakcik teksi ni...
dia kata nak pergi mana dan ak balas la... "tunggu kawan"....
tapi ak rasa dia hebat la... dia tahu x tunggu kawan dan dalam kebingungan...
lepas tu dia kata... "LRT lambat dik... mari abang hantar... kita kira harga melayu jer.."
sempat lagi dia berperkauman disitu...
nak x nak... ak ikut je la kata pakcik tu... dia pun bawa la ak ke Jalan Raja Chula...
lepastu berhenti dekat Bank Maybank... dia kata penumpang selalu turun dekat situ...

sebelum keluar dan dah bayar tambang...
ak tanya la mana Hotel Seri Istana...
dia kata jalan lurus lepas tu nampak la...
ak ingat dekat jer... rupanya dekat 20 mint perjalanan... gila...
dah ala ak tengok banyak budak2 yang bagi ak agak merbahayakan...
tapi muka ak kontrol garang... hahaha...

sampai jer kat hotel tuh... ak tengok...
aiseymen... Hotel Istana...
mana dia nyer seri nya...
ah sudah... sesat....
lalu berpusinglah ak mengelilingi hotel dan sekitar Jalan Raja Chulan...
dah la x solat lagi dan x dengar azan subuh pun...
xda masjid ke dekat kawasan sini...
lepas lepak dekat restoren mamak... restoren Badlushah kalau x silap...
ak pergi ke stesen LRT Jalan Raja Chulan...
biasanya ada peta...

alhamdulillah...
memang ada peta dan ada senarai hotel...
betul la hotel tu nama Hotel Istana jer...
hahaha
tapi masih awal... baru pukul 6.30am...
ak pun pergi ke stesen bas yang terdekat untuk...
untuk apa korang rasa...
ak saja je nak tengok suasana pagi di ibukota...
memang sibuk la... kereta dah macam semut...
orang berlari-lari...
ada yang tidur sambil menunggu bas... dan macam2 lagi...

lepas sejam lebih ak melihat ragam orang...
ak pun menuju ke Hotel Istana tersebut...
tapi masih was2 la...
tapi, nasib baik ak jumpa budak2 SSB...
Amira, Laila, Suriana dan Ainun...
hahaha... ada geng dah...

dan impian ak lepas tu...
nak tidur...
dan korang nak tahu pukul berapa ak tidur...
pukul 11pm... sebab kena dengar ceramah...
adei...

nanti ak cerita ak sesat dekat Taman Melawati lak...
lagi ekstrem...

sekian, jumpa lagi

Abdul Latif @ Yaacob

salam dan selamat sejajtera...
dulu kawan ak selalu tanya...
kenapa abah ak ada dua nama...
Abdul Latif dan Yaacob...
ak pun x tahu sebenarnya...
tapi segan la kalau ak kata x tahu...
padahal abah sendiri pun...

ak pun kata kata la...
mak abah ak nak nama Abdul Latif...
tapi ayah abah ak nak nama Yaacob...
untuk adil... letak lah dua2 nama...
jadi la Abdul Latif @ Yaacob...
ni tipu jer tapi ramai juga kawan ak percaya...
hahaha...
kalau diorang tahu... mesti bengang kan...

selama hampir puluhan tahun ak bagitahu cerita tu...
kalau ada kawan ak tanya...
tapi cerita sebenarnya bukan macam tu...

sekarang ni ak tinggal di rumah mak sedara ak...
anak sulung daripada adik beradik abah ak...
menurut mak saudara ak...
dulu nama abah ak Abdul Latif jer...
tapi lepas 3-4 bulan dilahirkan...
abah ak kena penyakit...
pneumonia kalau x silap...
kiranya kronik juga la...

kalau ikut tradisi orang tua...
kalau bayi sakit pelik sikit... maknanya nama yang diberi x sesuai...
jadi kena tukar nama...
jadi, nama abah ak ditukar kepada Yaacob...
tapi nama lama x dibuang... bermakna...
abah ak ada dua nama...
boelh panggil Abdul Latif atau Yaacob...

Al-Fatihah kepada abah ak yang telah ke rahmatullah...
semoga beliau bersama orang2 yang soleh...

sekian... jumpa lagi...

p.s: nanti ak nak kaji pasal salah silah keturunan ak... kalau dah siap... nanti ak tulis dalam blog ni...
setakat ni ak cuma tahu ak dari keturunan bugis yang merantau dan sampai ke Tanah Melayu... nama si perantau tu adalah Tok Sempurna Alam...

sejarah hidup dalam friendster dan facebook...

salam dan selamat sejahtera...
semalam ak ada berborak dalam facebook dengan seorang kawan lama...
dia kata nanti akan ada seorang jejaka yang dia lansung x kenal...
datang nak merisik... berkenan kot dengan dia...
tapi mungkin x kenal dia secukupnya... kalau kenal....
mesti dia pikir 2 3 kali sebelum nak merisik kawan ak tu...
hua3... terkutuk kawan sendiri pula...

nak dijadikan cerita...
ye la... kalau orang nak merisik kita kan...
mestila kita nak tahu siapa dia tu... macam mana rupa dia...
kacak ke x???... baik ke???...
jadi, kawan ak tu menggunakan teknologi yang kita selalu guna....
facebook dan friendster...

lepas dapat nama laki2 yang nak merisik dia tu...
dia cari la dalam laman sosial ni...
kiranya terkejut beruk laksana ungka2 di taman...
bila dia tengok orang yang merisik dia tu muka macam orang gila seks...
ni dia kata... ak x tokok tambah pun...
lepas tu dia tengok gambar2 budak laki2 tu...
dia kata laki2 tu sosial sangat kot...
terus tolak... mak bapa dia yang tengok laman sosial laki2 tu pun turut sama menolak risikan budak laki2 tu...
kesian lak ak dekat budak laki2 tu...
belum datang rumah lagi pun dah kena tolak...
hua3...

tapi betul juga la...
ak pun suka tengok dalam facebook dan friendster kawan2 ak...
yang telah jadi kawan atau belum lagi...
sebab dari situ, kita boleh kenal serba sedikit pasal orang tu...
maksudnya...
kalau orang tu aktif dalam persatuan...
akan ada banyak gambar dia berpersatuan dalam fb (facebook) atau fs (friendster)...
kalau dia ni jenis kaki disko atau dangdut...
banyak atau sikit mesti ada gambar dia juga...
takpun di 'tag' oleh kawan dia...
ak pernah jumpa kawan ak di 'tag' minum arak...
terkejut juga la tapi x kisah... sebab dia bangsa cina...
kalau melayu muslim... sigh...

tapi ak pernah jumpa pengguna laman sosial yang agak bijak...
dan mungkin dia berfikir jauh ke depan...
dalam akaun fb dia... xda lansung gambar dia...
yang ada cuma gambar anime, artis, dan yang x berkaitan dengan diorang lansung...
maknanya, diorang x la menonjolkan dan menunjukkan kehidupan diorang dalam laman sosial tu...

berbalik pada kawan ak tu...
sebenarnya ada kebaikan kot dia cuba siasat pasai laki2 yang cuba risik dia tuh...
tapi, kadang2 FB dan FS tak menunjukkan diri kita yang sebenar...
dan kita perlu bertemu juga untuk tahu samada orang tu ok atau x???
dan untuk kaum laki2...
sebelum anda buat keputusan untuk merisik, meminang anak orang...
periksa dulu akaun laman sosial korang...
buang la gambar yang x senonoh dan kalau boleh...
tambah la gambar yang akan menunjukkan bahawa korang ni baik dan mulia...
hahaha... hipokrit dan keji sungguh cara ni...

sekian... jumpa lagi...

Blogging 101...

salam...
today (6-12-10), we continue our module titled 'Blogging 101'...
actually, we already started at friday (3-12-10)...
actually, i kind of shock when the lecturer wanted to teach me how to blog...
because i'm already be a blogger about two years ago...
and in my thought... thus may be boring class...
such an arrogant thought...

but, actually...
i learn quite a few of new things about blog...
how to insert new picture in background...
and now i'm waiting hoe to building a following...
cant wait to add my follower... hahaha
i also can follow all BeST participant's blogs...

so,
this lecture is not bored at all...
we manage to learn something new...
so, may be i can be more great blogger... hua3...

before i leave...
i want to thank to Ms Pasitha, Mr Halim and Mr Jeffrey because great lecture...
and sorry because i sleepy during class...

see you later

perubahan dalam blog...

salam dan selamat sejahtera...
mungkin ada di antara follower ak yang pelik kan kenapa blog ak dalam bahas omputih kan...
ni adalah salah satu tugasan ak dalam BeST program ni...
dan kami mesti menulis kalau x salah... tiap2 hari kot...
ada markah ni...



jadi, ak pun menulis la dalam bahasa omputih...
mesti korang ingat ak poyo dan kerek gila kan...
hua3...
x per la... boleh juga gilap bahasa omputih ak yang makin berkarat tu...



jadi, jangan la korang semua risau...
ak masih seorang budak kampung yang menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa utama dalam blog ni...
cuma bahasa omputih ni sebagai penambah perisa jer...
mungkin x lama lagi ak akan menulis dalam bahasa jepun pula...
konichiwa... aishiteru...
hahaha...



jumpa lagi...

Saturday, December 4, 2010

communication skills

salam...
the journey of my life in BeST continue...
after orientation at Istana Hotel was done...
we continue our study at two place...
i got UniRazak at Capital Square...
quite a good place for students...

first module was ice breaking...
such a shock that i can knew a lot of people by finding people by different categories...
such as the youngest student... student that dont have facebook... student that born at december and etc...
i manage to interact with students more actively...

after that... we are divide into groups...
i got group number 4 that consist Nadiah, Sabrina, Farouq, Dhiya, Yatt, Jannah and Aien...
quite an active and crazy group...

we changed our group name to PECAH MENTAL...
hahaha... that my idea...
and... our group name is different among other group...
because doesnt have biology base-name or intellectual base-name...

the leader of that group...
his name is Nazreen... of course you are familiar with that name right...
but we call him C.E.O... hahaha...
but he also nominated for leader to all students...
thanks to god because he didnt win... hua3...

there are a lot of activities that we do for this two days...
oh... i forget to tell u that communication skill module is a two-days modules...
most of this program modules is more than one day...
one of our activity is how to survive or stranded if we maroon in deserted island...
we also must create our group logo and our trademark or catchy phrase...
and a lot of activities and i need two days to explain all the activities...

but... before i leave...
i want to thank to Mrs Norliza and Mrs Farahiyah for that great moment...

see u later...

Friday, December 3, 2010

BeST Programme...

salam...
its a long time that i not update this blog..
because currently... i'm participate some programme named BeST Programme...
BeST is stand for Biology Entrepeneur Special Training...
this programmed is under Biotechcorp...
Biotechcorp is a GLC (Goverment Link Company) that responsible in biology field in this country (Malaysia)...



BeST is for undergrad at any fields... not for biology students only...
but... my batch compose of 99% biology students (of course various branch) and about 1% chemical engineering students...
our coordinator want bussiness and law students to participate in this programme because we can share the knowledge, opinion and disscuss among us to be biotechnology entrepeneur...



actually... this is my 5th day in BeST ...
we started since monday (29-11-10) and now friday... you count yourself if u dont believe with me...
for me... monday and tuesday was very exciting moment in this week...
because we stayed at five stars hotel... hua3... of course for free....
urm... maybe we used tax money... huhuhu...
but we learned a lot of things...
from the speaker that is Dr Nal... she is among the first batch that learned biology / biotech in Malaysia...

 
do you know that biology also have their spectrum...
i also dont know about that before...
biology can be divide into few colour that are...
red biology...
white biology...
green biology...
and blue biology...
 
red biology commonly biology that relate to health...
for examples: medical, pharmaceuticals, etc...
they used red colour to represented blood...


 
white biology...
maybe you all think about biology relate to Mahsuri Health right...
sorry but that totally wrong...
white biology is about industry in biology...
maybe got that colour for white collar job...


 
green biology...
what do you think???
yeah, thats right...
it is about agriculture...


 
blue biology is about all organisms in ocean...
ocean is blue right...
for most of it... i know that there 'Laut Hitam' (Black Ocean)...


 
this is a little of what i got during orientation...
but, the precious thing that i got is FRIENDS...
 ok... i think that is enough...


 
see u later


 
 

Saturday, November 20, 2010

banjir...

salam dan selamat sejahtera...
disebabkan sekarang adalah musim tengkujuh...
dan tempat ak pun dah mula hujan tiap2 hari...
ak pun nak tulis pasai ak dan banjir...

rumah ak yang banjir...

seingat ak, ak x pernah main air banjir sangat pun...
sebab rumah ak dulu dekat kawasan tinggi...
bila ak pindah ke rumah sekarang ni...
baru merasa main air banjir...
tapi....
masa banjir hari tu... tahun 2006 atau 2007 kalau x silap...
ak kena kerja...
huhu...

yen si orang minyak


masa tu ak baru lepas menghabiskan perjuangan di matrik...
dan menunggu jawapan untuk masuk U...
dan ak jenis x suka buang masa...
lalu bekerjalah ak menjadi orang minyak...
di stesen minyak Shell, Pekan...

ak bersama jr ak
x sangka tahun tu Pahang akan banjir...
mula2 ak ingat kalau banjir... kami dapat la cuti bergaji...
seronok gak sebab agak tertekan pergi kerja dalam keadaan hujan lebat...

tapi...
tenaga kami dikerah sehingga keakhirnya...
ak terpaksa pergi kerja dalam keadaan banjir...
dan kaki ak disengat oleh anak lipan...
dan bila terkena air banjir (air hujan + air longkang + kotoran + bakteria + dll)...
kaki ak telah mengalami parut yang agak tak dahsyat... kekal sampai sekarang...
dah x hensem kaki ak...

bila kerja mesti ada pelanggan tanya...
minyak x bercampur dengan air ker???
ak jawab xda la... penyelia baru je buat ujian tadi...
cara dia buat???
dia guna bahan kimia kot lepastu celup dalam tangki minyak...
melalui perubahan warna... dia tahu la air dah masuk atau x dalam sistem tangki minyak...
selalu gak dia check... ye la, rosak beb kereta orang kalau air masuk dalam tangki kereta...

air mula melimpah

air makin naik..


masa ni orang kedai kena pindahkan barang

dah x boleh duduk dah... kena berdiri jek

kereta x banyak masuk... boleh rehat2



pagi esoknya...

selepas bekerja dalam banjir dalam dekat seminggu...
kami pun dibenarkan bercuti tanpoa gaji... huhu...
sebab lori minyak yang bawa minyak x dapat lalu dah...
x silap jalan pekan kuantan dah putus...
entah siapa yang potong??? ak pun x tahu...

tapi seronok juga la bekerja dalam banjir...
kiranya kami ni penting juga la...
kalau xda orang minyak macam kami...
lumpuh sistem pengankutan di dunia ni...
hua3...

dah gemuk ak masa ni ek...
ok... jumpa lagi...
sekian...

Thursday, November 18, 2010

MUIP vs AMBANK

salam dan selamat sejahtera...
sejujurnya ak ni bukan suka sangat tengok orang main bola...
kadang2 naik pelik bila tengok orang beriya-iya nak tengok pasukan kegemaran dekat stadium...
kali pertama ak tengok bola dekat stadium adalah masa SUKMA dekat Pahang...
masa tu Pahang lawan Selangor kalau x silap...
kali ke-2 lak... dalam minggu lepas...
MUIP lawan AMBANK...

Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP)




saja je ak nak tengok... nak sokong kawan2 ak...
orang MUIP suruh ak main tapi x nak la... semput ak kat tengah padang nanti...
belum mula lagi, orang MUIP risau gila...
ye la, pemain MUIP separuhnya terdiri dari warga emas dan pemain AMBANK kebanyakkannya orang muda remaja...
tapi pemain MUIP banyak pemain simpanan...

pemain MUIP...



pemain AmBAnk


perlawana mula




bila dah mula...
separuh masa pertama pasukan MUIP berjaya mendahului dengan 3-1...
ak nak suka sangat pun x boleh sangat sebab masa tu ak terjumpa kawan lama...
Fazilah masa ak sekolah menengah... abang dia orang AMBANK...
dah la ak lepak dekat tempat orang AMBANK... jerit suka sangat kang takut terjadi apa2 lak dekat ak...

proses merebut goal
separuh masa kedua lak ak tukar tempat duduk...
tapi yang sedihnya...
MUIP kalah 7-5...
silapnya sebab terlampau banyak tukar pemain...
lebih dari 5 orang kalau x silap...
formasipun jadi kelam kabut...
yang masuk pun banyak warga emas...
nak dekat habis masa baru formasi nampak okey...
tu pun lepas beberapa pertukaran dibuat...
huhuhu....


perlawanan persahabatan jer... jadi xda gaduh2...
tapi seronok gak tengok bola ni...
nak2 ada penyokong gila2...
entah apa2 diorang jerit...

MUIP jaringkan goal.... GOAL

papepun... jumpa lagi...huhu

Wednesday, November 17, 2010

internet line buat hal...

salam dan selamat sejahtera...
selamat meyambut hari raya eidul adha...
dah lama x menulis...
internet line x berapa ok...
banyak nak tulis tapi nanti2 ek...
huhu...
jumpa lagi

Saturday, November 6, 2010

ambil masa untuk rehat...

salam dan selamat sejahtera...
di pagi sabtu nan indah ni... ak nak bercerita sikit...

pada suatu masa dahulu di sebuah hutan terpencil di sebuah negara yang besar....
ada seorang pendita yang baru bertapa... nama pendita itu adalah Pendita Zoffy...
dalam masa dia bertapa... dia selalu terlihat seorang pemotong kayu bernama En. Taro...
En. Taro memotong kayu hutan dengan kapak untuk menyara hidupnya...

minggu pertama... En. Taro menebang 20 batang pokok setiap hari...
masuk minggu ke-2, En Taro berjaya menebang 15 batang pokok setiap hari walaupun menggunakan kekuatan yang sama pada minggu pertama...
minggu ke-3 pula En. Taro hanya berjaya menebang 10 batang pokok walaupun menggunakan segala tenaga...

Pendita Zoffy pun pergi menyapa En. Taro...
"berehatlah anakku" kata si pendita...
"tidak boleh wahai orang tua, jikalau saya berehat, kerja saya akan menjadi lambat"... balas En taro...
" sungguh malang wahai tuan hamba kerana tidak mahu berehat sekadar untuk mengasah mata kapak", kata si pendita...
En Taro terdiam sambil melihat mata kapaknya yang sudah tumpul....

ak bercerita bukan sebab apa...
sekarang ni kan musim periksa...
SPM la, Ujian akhir tahun la, Ujian memandu la dan ujian hidup... haha
dalam kita belajar... sangat penting untuk berehat...
selalu ak perhatikan...
bila masuk minggu study... pelajar akan belajar sampai nak mati...
sampai x cukup tidur... x makan... x main... x mandi...
duduk mengadap buku dan nota jer...

bukan x boleh... cuma kalau penat sangat kena la berehat juga...
tidur ke, jalan2 ke... barulah otak x tertekan...
sian kat otak korang...

masa ak belajar dekat matrik dulu...
ak penah tidur 2 jam jer dalam masa 2 hari...
setiap masa diisi dengan belajar (lebih kurang la)...
berjaga malam hampir tiap2 hari...
mengantuk punya pasal, nyaris2 terlanggar pasu bunga masa nak pergi kelas...
tapi keputusan... agak mengecewakan...

duduk dekat U...
ak x nak tertekan sangat...
ak belajar hari isnin sampai jumaat jer (melainkan ada test hari isnin atau assignment)...
hari sabtu ak baca komik dari pagi sampai petang...
ahad hari ak tidur...
lepas tu ak ada sertai kelab dan persatuan...
keputusan masih mengecewakan tapi apa yang ak belajar...
hampir semuanya ak ingat sampai sekarang... (asas2 je la)...

ak pernah tonton satu dokumentari...
bila kita tidur... otak kita akan proses segala apa yang kita belajar atau buat masa siang hari...
jadi, segala ilmu akan disimpan dalam otak dengan lebih selamat...
melainkan korang ngada2 nak hantuk kepala korang dekat dinding...

rehat x semestinya tidur...
bersolat juga dikira sebagai rehat...
kalau dah penat sangat... buat la solat sunat...
rehat untuk roh... huhu...
jangan belajar sampai tinggalkan solat wajib...
kompom masuk neraka...
dan x da keberkatan.... hihik

jadi... belajar belajar gak...
rehat jangan lupa...
dan selamat berjaya untuk segalan ujian yang mendatang...

Wednesday, November 3, 2010

kecewa dengan media...

salam dan selamat sejahtera...
kurang dari 9 jam...
Malaysia akan mengadakan 2 pilihanraya serantak...
di dun Galas, Kelantan dan Dun Batu Sapi, Sabah...

ak bukan nak suruh korang undi BN @ PAS di Galas...
ataupun BN @ PKR di Batu Sapi...
sebab ak x suka politik...
sekurang2nya sampai sekarang ak x suka politik...

cuma, sekarang ni ak x suka media di Malaysia...
dalam setiap berita mesti akan siarkan pasal pilihanraya ni...
bukan ak x suka tapi yang buat ak menyampah...
semua nak menonjolkan betapa bagusnya BN...
dan betapa hampehnya pengbangkang...

kalau dekat Galas... diorang akan tunjukkan tiada kemajuan di Galas atau Kelantan....
mundur la...
projek x siap la...
banyak masalah la...
tadi diorang siarkan MB Kelantan bagi duit dekat muallaf... kononnya macam nak beli undi...

di Batu Sapi lak diorang tonjolkan batapa bagusnya BN mentadbir...
kemajuan berada dimana2...
BN disenangi rakyat.... pemimpin dikasihi...

nampak sangat macam media nak bodek kerajaan (BN)...
ye la, ak x pernah sampai ke Galas da ak x tahu tahap kemajuan tempat tu...
tapi jangan la gambarkan macam teruk sangat...
lagi satu... masa pilihanraya ni la baru nak ambil tahu pasal penduduk Galas...
masa lepas pilihanraya... haram dibiarkan jer...
nak kata penduduk Kelantan banyak yang miskin...
macam orang Johor, Pahang, Selangor semuanya kaya???
ada juga yang susah...
kenapa x disiarkan juga... (harap pada bersamamu jer tapi nampak sangat lepas keluar berita, baru wakil rakyat terhegeh2 nak tolong)...
kenapa dalam seminggu ni golongan yang susah dan tertindas difokuskan kepada penduduk Kelantan...

lagi satu...
malam tadi ada disiarkan video MB Kelantan bagi duit kepada muallaf...
lepastu dikatakan mungkin untuk beli undi...
cuba tanya MB tu... tu duit apa???
kalau lah tu duit zakat.... memang la patut bagi kepada muallaf... jangan la nak tuduh2... dosa taw...
okey la, kononnya MB tu x bagi duit pada muallaf tuh...
mesti media akan kata...
mana duit zakat yang sepatutnya diberi kepada muallaf???...

dekat Sabah lak...
berjaya sangat ke BN tuh...
ramai je ak tengok penduduk yang miskin...
x semua pun kaya...
dan mengikut web ni, Sabah pun ramai jua orang miskin...

ak tulis bukan bermotifkan politik tapi ak nak media lebih adil dalam menyampaikan berita....
kalau dah tunjuk kebolehan dan kehebatan ahli2 BN...
tunjukkan juga kebolehan dan kehebatan ahli2 pembangkang...
kalau tunjukkan kelemahan pembangkang...
tunjukkan juga kelemahan BN...
x yah la pilih2 berita mana yang patut disiarkan...

lagi satu ak nak tekankan...
ak tulis ni bukan berdasarkan pengaruh politik mana2...
cuma x suka sistem macam ni...
media sepatutnya x terkonkong dengan tekanan politik atau mana2 pihak...
sampaikan yang mana benar...
baru orang hormat...

sekian, terima kasih...

Friday, October 29, 2010

HIKAYAT NAMA TEMPAT DI NEGERI PAHANG (TEMERLOH)

TEMERLOH.

Bandar Temerloh lahir daripada pekan Kuala Semantan. Dahulu, Kuala Semantan merupakan sebuah pekan yang penting di tebing Sungai Pahang. Kawasan pekan itu berkembang hingga lama-kelamaan pusat kegiatan penduduk di situ berpindah jauh dari kuala sungai. Kawasan baru yang menjadi tumpuan penduduk tempatan itu ialah Temerloh.

Menurut cerita, nama Temerloh dikatakan berasal daripada perkataan ‘mereloh’. Perkataan ‘mereloh’ adalah perkataan loghat tempatan yang bermaksud ‘tidur’. ‘Te’ pada pangkal nama Temerloh ialah asalnya ‘ter’ yang menunjukkan perbuatan tidak sengaja, yakni ‘tertidur’.

Perkataan ‘temerloh’ itu timbul berikutan satu peristiwa yang berlaku di situ. Pada masa dahulu ada seorang penghulu yang amat kaya dan mempunyai dusun durian yang luas di sekitar Kuala Semantan. Penghulu itu telah menggaji seorang penduduk tempatan untuk menjaga dusunnya itu apabila tiba musim durian. Orang upahan itu ditugaskan untuk berjaga pada malam hari agar tidak ada pencuri yang masuk ke dusun untuk mencuri buah durian. Pada paginya dia ditugaskan untuk mengutip dan mengumpulkan buah durian yang telah gugur untuk dijual.


Pada suatu hari, seperti seperti biasa penghulu itu pergi ke dusunnya untuk mengambil buah durian yang dikumpulkan untuk dijual. Akan tetapi, penghulu mendapati jumlah jumlah buah yang dikutip itu kecil berbanding dengan kutipan hari-hari sebelumnya. Penghulu itu pun bertanya kepada orang upahannya. “Mengapakah hasil yang dipungut kali ini berkurangan?”

Orang itu menerangkan, “Durian Orang Kaya telah dicuri orang malam tadi.”

“Mengapa jadi begitu?”

“Maafkan saya, Orang Kaya. Saya temereloh.”

Lalu penghulu itupun memecat lelaki tersebut dan menggantikan dengan orang lain. Namun perkara yang sama juga berlaku. Mereka sering menjawab “Temereloh” ketika menjaga dusun penghulu itu pada waktu malam. Sehinggalah beberapa orang telah bertukar ganti untuk menjaga dusun Penghulu tersebut dan perkara dan ayat yang sama akan berulang lagi.

Sejak itu, kawasan dusun penghulu tersebut dipanggil Temerloh. Temerloh semakin membangun dan menelan pekan Kuala Semantan. Kini bandar Temerloh merupakan bandar yang kedua terbesar di Pahang dan merupakan tempat persinggahan yang penting bagi pengguna lebuhraya dari Kuala Lumpur ke Pantai Timur Semenanjung.


Wallahu a’lam.

sources: i love pahang (facebook fan page)
p.s: love tu simbol hearts tu ek... x pandai la nk wat... hihi

HIKAYAT NAMA TEMPAT DI NEGERI PAHANG (JENGKA)

JENGKA.

Gugusan Jengka merupakan gugusan FELDA terbesar di Malaysia yang terletak di negeri Pahang Darul Makmur. Gugusan Jengka juga dikenali sebagai Segitiga Jengka kerana kedudukannya meliputi tiga daerah iaitu Temerloh, Jerantut dan Maran. Dengan adanya tanah rancangan-tanah rancangan FELDA ini, maka muncul sebuah bandar baru yang dikuasai oleh masyarakat Melayu seratus peratus iaitu Bandar Pusat Jengka.

Bandar Jengka adalah satu inspirasi bekas perdana menteri Malaysia yang kedua Tun Abdul Razak untuk mengujudkan satu bandar 100 peratus orang melayu.Tapi kini Bandar Jengka tidak lagi dimonopoli oleh orang melayu sahaja,kerana di kawasan Jengka 15 terdapat satu deret kedai telah ditembusi oleh peniaga bukan melayu.


Gugusan Jengka terdiri daripada 25 buah rancangan FELDA yang menjadi pengeluar kelapa sawit dan getah. Terdapat 25 kawasan penempatan di Jengka yang dinamakan dengan nombor 1 hingga 25. Di samping nombor yang diberikan berdasarkan kawasan yang lebih awal dibuka, Jengka-jengka tersebut juga diberikan nama mengikut nama bunga.

Pemilihan nama bunga juga adalah mengikut abjad bagi mengenalpasti kawasan yang lebih awal dibuka. Oleh itu satu-satu Jengka itu dinamakan sebagai Jengka 1 (Anggerik), Jengka 2 (Cempaka), Jengka 3 (Dahlia),Jengka 4 (Kemboja), Jengka 5 (Kekwa), Jengka 6 (Keembong), Jengka 7 (Kenanga), Jengka 8 (Kesidang), Jengka 9 (Kesumba), Jengka 10 (Mawar), Jengka 11 (Melati),Jengka 12 (Melor), Jengka 13 (Putri Malu), Jengka 14 (Bunga Raya), Jengka 15(Semarak), Jengka 16 (Sena), Jengka 17 (Seri Pagi), Jengka 18 (Seroja), Jengka 19(Siantan), Jengka 20 (Tanjung), Jengka 21 (Teratai), Jengka 22 (Terkis), Jengka 23(Tonkin), Jengka 24 dan Jengka 25. Jengka yang pertama dibuka ialah Jengka 1 manakala Jengka yang terakhir dibuka ialah Jengka 25. Di dalam kawasan jengka juga terdapat Tanah Rancangan Felda yang tidak menggunakan nama Jengka, kerana ia di tubuhkan lebih dahulu dari Jengka itu sendiri. Antaranya Felda Kampong Awah (1963), Felda Ulu Jempol (1965) dan Felda Sungai Nerek (1967).


Ada juga di kalangan penduduk Jengka membuat jenaka dengan mengatakan terdapat Jengka 26. Jengka 26 yang dimaksudkan ialah Kampus UITM Cawangan Pahang yang berkeluasan 1000 ekar yang terletak di Bandar Pusat Jengka (Kini dikenali sebagai Bandar Jengka).

Secara umumnya nama Jengka diambil daripada sebatang sungai yang mengalir di dalam kawasan Jengka iaitu Sungai Jengka. Terdapat dua versi yang menceritakan asal usul nama 'Jengka' iaitu:

Versi Pertama - Diceritakan oleh orang-orang tua, bahawa terdapat sepasang suami isteri Orang Asli yang tinggal di sebuah teratak berhampiran dengan sebatang sungai yang mengalir deras. Si suami memang bijak memburu, setiap hari beliau akan keluar berburu di hutan. Setelah lewat senja barulah ia pulang ke pondok dengan membawa hasil buruan.

Manakala si isteri pula, sambil menunggu kepulangan suaminya, bertenun kainlah sepanjang hari. Adapun alat yang digunakan oleh isterinya dipanggil jangka . Entah bagaimana pada suatu hari jatuhlah jangka itu ke dalam air, menangislah si isteri sehingga kepulangan suaminya. Mencarilah si suami apabila pulang, namun tidak menjumpainya, dan akhirnya ia dinamakan Sungai Jengka berdasarkan peristiwa ini.

Versi Kedua - Adapun pada suatu hari, seorang perempuan asli telah terkena kerasukan yang amat teruk. Dia langsung tidak boleh menjejak tanah. Lantaran tok batin tempat tersebut berusaha untuk mengubatinya. Maka, dalam tafsirannya pesakit tadi perlu di bawa ke sebatang sungai tidak bernama untuk dimandikan. Lantaran itu, sebatang sungai yang mengalir deras telah dipilih di tengah rimba. Apabila mencecahnya kaki pesakit tadi ke air, ternampaklah orang ramai satu kelibat di dalam air. Maka berkatalah orang ramai “Jin ke tu?”. Kononnya dari sinilah Jengka mendapat nama.


Wallahu a’lam.

sources: i love pahang (facebook fan page)
p.s: love tu simbol hearts tu ek... x pandai la nk wat... hihi

HIKAYAT NAMA TEMPAT DI NEGERI PAHANG (MARAN)


MARAN

MARAN adalah sebuah daerah dalam Negeri Pahang iaitu terletak di tengah-tengah perjalanan di antara Kuantan ke Jerantut dan ke Temerloh.

Terdapat banyak tempat-tempat rekreasi yang menarik di daerah Maran seperti Air Terjun Berkelah, Jeram Pelangi di Kuala Sentul dan juga Lubuk Yu.

Dikatakan oleh orang-orang tua bahawa asal-usul nama Maran adalah berasal dari cantuman perkataan “Baran” dan “Mengaran”. Pada zaman dahulu, ditepi Sungai Luit yang laluannya tidak berapa jauh dari Bandar Maran ada beberapa buah kampung yang telah wujud semenjak Masehi 1250 seperti Kampung Merageh, Kampung Belada, Kampung Subuh, Kampung Kuala Luit, Kampung Garok dan Kampung Merbau.

Penduduk-penduduk dari kampung tersebut selalu berulang-alik ke satu kawasan paya Baran berhampiran sebatang anak Sungai Luit untuk menangkap ikan. Erti Baran dalam bahasa Melayu ialah hutan di kawasan yang ada banyak ikan terutama ikan keli, haruan dan ikan puyu.

Kawasan Baran menjadi tumpuan dan akhirnya penduduk kampung lebih suka bermalam di sana dan ada juga berpindah ke tempat itu, jadinya dari kampung asal berpindah duduk ke tempat lain terutamanya tempat yang belum ada namanya. Dalam bahasa melayu kampung selalu menyatakan bahawa orang yang berhijrah itu dengan nama Mengaran (maksudnya berhijrah ke Baran).  

Ada sesetengah tempat di Pahang menyebut bahawa mengaran itu adalah sejenis cara menangkap ikan. Sebatang kayu panjang dicacakkan di tengah sungai dan dibiarkan kira-kira dua kaki dari kayu tersebut muncul di permukaan sungai. . Hujung kayu tersebut diikatkan tangsi dan mata kail. Umpan yang disangkut dibiarkan terapung-apung ditolak arus sungai. Mereka menyebutnya sebagai memasang aran.

Bagi mereka yang tinggal dengan membuat tempat kediaman di kawasan Baran Paya Chedong itu telah membuat kata sepakat menamakan tempat mereka itu Maran. Ini adalah disebabkan perkataan Mengaran ke Baran itu dicantumkan menjadi Maran. Maka disebabkan perkataan itulah kononnya asal-usul nama Maran diberi.

 
Menurut sumber yang diperolehi daripada arkib simpanan Majlis Daerah Maran, nama Maran berasal dari nama sebuah sungai kecil yang mengalir dari Hulu Teladas ke Ulu Kampung Luit.

Walaubagaimanapun, menurut cerita dari seorang batin orang asli yang bernama Batin Tawang bin Isa yang tinggal di Kampung Merbau berhampiran Kampung Serengkam, nama Maran itu berasal dari cerita dahulukala dimana kira-kira tujuh orang asli sedang bermalam ditepi sebuah sungai (sungai Maran sekarang).

Sedang mereka tidur, mereka telah dikejutkan oleh satu lembaga yang dikatakan adalah jelmaan harimau jadian. Enam dari orang asli itu berjaya melarikan diri dan meninggalkan seorang dari sahabatnya bersama-sama dengan lembaga itu. Tetapi lembaga itu tidak mengapa-apakan orang asli itu tetapi membahasakan dirinya sebagai 'Maran' atau 'Sahabat' serta menyuruh orang asli tadi menuruti sahabat mereka semula dengan menyusur sungai. Dalam perjalanan menyusur sungai inilah orang asli tadi menggelarkan sungai itu dengan nama Sungai Maran.

Kesahihan cerita tadi tidak dapat dipastikan kerana cerita sebenar yang berdasarkan fakta sejarah tulen masih belum terbongkar hingga ke masa ini.


Wallahu a’lam.

sources: i love pahang (facebook fan page)
p.s: love tu simbol hearts tu ek... x pandai la nk wat... hihi

HIKAYAT NAMA TEMPAT DI NEGERI PAHANG (KUANTAN)

KUANTAN

Kuantan ialah ibu negeri Pahang, negeri terbesar di Semenanjung Malaysia. Kuantan terletak berhampiran Sungai Kuantan mengadap ke Laut China Selatan. Pusat pentadbiran negeri Pahang telah berpindah ke Kuantan dari Kuala Lipis sejak dari tahun 1976 merupakan bandar terbesar di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Berkedudukan di pesisir Laut China Selatan dan di tebing Sungai Kuantan berdekatan kualanya, Kuantan yang masyhur dengan pantai-pantainya dan Masjid Sultan Ahmad 1 sebagai ikon di tengah-tengah bandar adalah pintu masuk ke Pantai Timur bagi mereka yang datang dari arah Kuala Lumpur dan selatan Semenanjung.

Kuantan dipercayai telah wujud semenjak awal tahun 1850-an lagi. Kewujudan Kuantan pada kurun ke-19 adalah bermula sebagai petempatan. Hal kewujudan Kuantan ini telah pun disentuh oleh Abdullah Abdul Kadir Munsyi dalam Hikayat Abdullah Munsyi pada tahun 1851/1852 seperti berikut:

"Hatta pada malam Khamis datanglah sebuah perahu kecil dari KUANTAN. Maka berkhabarlah ia kepada anak-anak perahu mengatakan ada perahu lanun di Tanjung Tujuh, empat puluh buah dan di Pulau Kapas pun ada, dan di Pulau Redang pun ada dan; maka telah didapati dua buah perahu orang Kuantan dan dua buah lepas lari...."


Pada abad ke-19, pendatang dari Sumatera (Indonesia) dipercayai telah membuka penempatan di tebing Sungai Kuantan, khususnya di sekitar Teruntum yang terletak berdekatan Hospital Tengku Ampuan Afzan pada hari ini. Terdapat beberapa teori mengenai asal nama "Kuantan". Ada yang mengatakan nama tersebut mempunyai kaitan dengan tempat asal pendatang dari Sumatera itu, yakni Kampung Kuantan. Terdapat juga satu tempat bernama Kuala Kuantan di negeri Selangor. Ada pula yang mengatakan nama bandar ada hubungan dengan bangsa China, kerana bunyinya yang sedemikian rupa.

Kuantan pada asalnya ialah Kuala Teruntum. – Akan diceritakan dalam Hikayat Nama Tempat Di Negeri Pahang (Beserah dan Teruntum) selepas ini.


Walau apa pun, suatu tempat bernama Kuantan telah wujud sebelum tercetusnya Perang Saudara Pahang pada tahun 1858, tatkala dua beradik, Wan Ahmad dan Wan Mutahir menentang satu sama lain untuk menguasai negeri tersebut setelah bapa mereka, Bendahara Ali, iaitu pemerintah Pahang, meninggal dunia. Pertelingkahan bermula apabila Wan Mutahir, yang menggantikan Ali sebagai Bendahara, telah menidakkan wasiat Ali yang menyatakan Wan Ahmad akan memerintah dua daerah - Kuantan, dan juga Endau (pada masa itu sebuah daerah dalam negeri Pahang; pada hari ini ia di dalam negeri Johor).

Perang saudara itu tamat pada tahun 1863 (walaupun pertelingkahan dalaman antara para pembesar yang telah berpecah-belah berterusan dalam dekad-dekad berikutnya), dengan Wan Ahmad mencapai kejayaan dan menjadi Bendahara Pahang yang baru. Beliau kemudiannya menaikkan taraf diri beliau sebagai Sultan Pahang, justeru mengasaskan susur-galur Sultan-sultan dan kerabat diraja yang sedang memayungi negeri. Pada waktu itu, cukai yang dikutip dari lembah Sungai Kuantan menjadi pendapatan utama pemerintah Pahang, justeru ia berkepentingan dari segi ekonomi negeri.

Kerajaan British mula mencerobohi pentadbiran negeri-negeri Melayu di sekitar permulaan Perang Saudara Pahang. Pada tahun 1888, British mengambil alih pentadbiran negeri Pahang. Kuantan mula diberikan perhatian sebagai pusat perdagangan, khususnya berkaitan aktiviti perlombongan bijih timah di pekan Sungai Lembing dan Gambang berdekatan. Pada masa itu, para peniaga berbangsa Cina mendominasi suasana perniagaan dan perdagangan di Kuantan.

Pada 30 Disember 1942, Kuantan telah jatuh ke tangan askar Jepun yang menyerang Asia Tenggara semasa Perang Dunia Kedua. Pusat bandar lama iaitu di sepanjang Jalan Mahkota dan Jalan Besar masih menempatkan binaan-binaan era sebelum Perang Dunia Kedua, sementara kubu kecil yang dibina dalam menghadapi ancaman Jepun boleh dilihat di beberapa lokasi di sekitar Kuantan.


Pada 27 Ogos 1955, ibu negeri Pahang yang asalnya di Kuala Lipis sepanjang era residensi British telah dipindahkan ke Kuantan, dan kepentingan bandar ini dari segi pentadbiran semakin meningkat. Setelah Malaya mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 (Malaysia terbentuk sebagai satu persekutuan dalam tahun 1963), Kuantan terus berkembang sebagai pusat komersial dan perusahaan yang penting. Kerajaan negeri dan Persekutuan membangunkan Kuantan dengan memberikan tumpuan kepada sektor pentadbiran, industri, pertanian dan pelancongan.

Oleh sebab Kuantan merupakan sebuah bandar yang "muda" secara relatifnya, ia tidak memiliki banyak budaya tradisi tempatan yang unik, melainkan yang dibawa oleh mereka yang berasal dari luar dan menetap di Kuantan, khususnya dari negeri Terengganu dan Kelantan. Oleh sebab itu, amat mudah untuk mendengar orang ramai di Kuantan bercakap dalam loghat Terengganu dan Kelantan, sementara makanan tradisional dan kegemaran dari kedua-dua negeri itu juga popular di sini. Jauh sedikit dari bandar Kuantan sendiri, iaitu ke arah barat dan selatan, barulah budaya tradisi Pahang dapat diperhatikan sedikit demi sedikit.

Pemandangan pusat bandar dari udara. Sepanjang tahun 1990-an, Kuantan menyaksikan perkembangan pesat apabila pusat komersial di tengah bandar dibina dengan banyaknya, dan jumlah penduduk di sekitar bandar dan dalam daerah Kuantan meningkat. Kuantan yang dahulunya merupakan sebuah bandar yang damai dan digambarkan sebagai "sesuai untuk mereka yang sudah bersara", kini semakin sibuk dan mula mengejar status sebagai sebuah bandaraya. Beberapa kilang petrokimia gergasi telah dibuka di Gebeng, menandakan pertumbuhan berterusan dalam sektor industri.

Sebuah bandar satelit, iaitu Indera Mahkota telah mula dibangunkan sejak pertengahan 1980-an untuk memberi ruang pembangunan di bandar Kuantan, khususnya dari segi perumahan. Pejabat-pejabat kerajaan Persekutuan dan negeri yang terletak di pusat bandar Kuantan yang sesak mula dipindahkan secara berperingkat ke bangunan-bangunan baru di Indera Mahkota. Kampus cawangan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sudah mula beroperasi (fasa-fasa berikutnya sedang dalam pembinaan).


Setelah siapnya Jambatan Tanjung Lumpur pada tahun 1996, petempatan di seberang Sungai Kuantan, yakni di tebing selatan akhirnya memiliki perhubungan jalan raya secara terus ke bandar Kuantan. Sebelum itu, orang ramai menggunakan bot-bot penambang dari jeti di Taman Esplanade untuk ke kampung di seberang sungai; kini bot-bot berkenaan sudah pupus sama sekali. Pertumbuhan di kawasan terbabit mula rancak, akan tetapi perlindungan khas diberikan buat hutan paya bakau yang masih menutupi tebing selatan tersebut agar ia terus terpelihara.

Suasana metropolitan di bandar Kuantan kian jelas dengan pembukaan pusat membeli-belah yang besar dan premis-premis bercitarasa dan kelas tinggi sejak akhir-akhir ini. Walaupun pihak berkuasa tempatan, iaitu Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) belum mengumumkan sebarang sasaran secara rasmi, ramai penduduk menjangkakan Kuantan akan diisytiharkan sebagai sebuah bandaraya dalam tempoh beberapa tahun terdekat.

Dalam tahun 2004, Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa Satu yang menghubungkan Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak ke Kuantan telah dibuka, memendekkan masa perjalanan dari ibu negara Malaysia sehingga separuh. Aktiviti perdagangan dan perindustrian, selain pelancongan dijangka semakin rancak. Kesannya sudah dapat dilihat dan dirasakan oleh penduduk Kuantan sendiri pada hari ini. Pembukaan lebuhraya baru tersebut hampir serentak dengan penganjuran sambutan Hari Kebangsaan ke-47 peringkat nasional di Kuantan pada 31 Ogos 2004.

Dalam bulan Oktober 2007, kerajaan Malaysia telah melancarkan pelan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (East Coast Economic Region, ECER) untuk mempercepatkan pembangunan di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung membabitkan Kelantan, Terengganu dan Pahang, serta daerah Mersing di Johor. Pelan itu akan melihat suntikan pelaburan ke dalam sektor-sektor utama seperti pertanian, pelancongan dan industri. Walaupun Kuantan tiak diberikan penekanan besar (berbanding Kuala Terengganu yang dijadikan "pusat" bagi ECER meskipun Kuantan mempunyai lebih banyak ciri-ciri strategik), pembangunan di wilayah dan negeri akan memacu bandar itu ke hadapan. Di bawah pelan ECER, Pelabuhan Kuantan akan dinaik taraf menjadi sebuah Bandar Pelabuhan lengkap dengan zon perdagangan bebas, lebuh-lebuh raya baru akan dibina dan lapangan terbang sedia ada dipertingkatkan. Lokasi Kuantan di tengah-tengah jajaran pantai ECER (bermula dari Kelantan di utara ke Mersing di selatan) akan memastikan pembangunan dan kesejahteraan yang berterusan.


Wallahu a’lam.
Sumber : ms.wikipedia.org

sources: i love pahang (facebook fan page)
p.s: love tu simbol hearts tu ek... x pandai la nk wat... hihi