Islamic Widget

Al Quran

Thursday, December 20, 2012

Keseronokan VS Pendapatan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kawan ak pernah cakap dulu...
Kerja ak sekarang ni okey... Gaji tinggi...
Tinggi untuk 'Fresg Grad' macam ak...

Masa mula2 ak dengar... Ak x setuju...
Bagi ak... Keseronokan bekerja paling penting...
Bukan nilai gaji... Ni bagi ak la...

Macam ak pernah bagitahu korang dulu...
Ak pernah kerja sebagai attendant pam minyak (orang minyak) dan sekuriti...
Kerja yang paling ak suka... Jadi orang minyak...
Nak kata gaji memang x banyak... Sejam 2 ringgit jer...
Bayangkan lah nilai korang hanya RM2 sejam... Rasanya kalau jual badan kalau sejam... Mahu beratus ak dapat...

Tapi sangat seronok...
Sebab apa ak kata seronok???
Ak sanggup OT hampir setiap hari...
Kerja dari 0700 - 1500 dan kalau kena OT... 1600-2300...
Balik rumah... makan2 dan terus datang kerja untuk OT...
Memang penat tapi x terasa sangat...
Tutup pam dan balik dalam pukul 2330 tapi esoknya 0630 ak dah terpacak dekat stesen minyak tu...
Masa banjir pun ak sanggup redah banjir... Hujan jangan cakap la... Main pakai redah jek...
Mak ak pun pelik...

Kerja ak sekarang ni...
Kadang2 seronok juga... Tapi kerja sekarang ni...
Balik2 terus penat... Hari2 rasa tertekan...
Semalam ak balik rumah... solat maghrib dan terus tidur sampai nak dekat subuh...
Lebih dari 10 jam...
Kawan ak cakap... Mungkin sebab kerja ni ak kena perah otak...
Penat otak lagi teruk dari penat fizikal... Entah ler...

Papepun... Jumpa lagi


Friday, December 14, 2012

Belajar

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Ak bukan jenis ulat buku yang suka belajar...
Cara ak belajar... Ak akan rajin bila topik tu menarik...
Kalau x menarik... Ak x kan beri perhatian...
Dulu ak suka subjek Genetic Engineering...
Sebab setiap kali dalam kelas... Ak mesti bercita2 nak campur DNA makhluk2 lain...
Impian utama ak... Nak campur DNA manusia dan belalang...
Jadi Suria Perkasa Hitam... Impian yang x kesampaian... 

Ada juga subjek yang ak x gemar...
Ajarlah macam mana pun... Memang x kan masuk...
Buku rujukan subjek tu akan jadi ubat tidur yang paling mujarab sekali...

Zaman belajar secara formal... Nak x nak... kena belajar juga...
Sebab ada periksa... huhu...
Berdarah otak belajar subjek yang susah2 dan bosan2...

Sekarang ni ak bukan dunia belajar secara formal dah...
Walaupun xda periksa... ak kena juga belajar...

Jadi... ak cipta satu formula baru...
Benda ni ak x perasan tapi bila borak2 dengan cikgu ak dulu - sekarang ak jadi orang atasan dia...
Bila kami borak2 mengenai 'compressor' - satu mesin untuk memberi  bekalan angin kepada mesin lain...
Dia kata la... "bukan ak dah ajar ko ke dulu"...
Jadi ak jawab la... "saya kalau benda susah... saya hanya pahamkan konsep asas jek... macam compressor... untuk supply angin... jadi saya x kan hiraukan dari mana angin datang... lalu filter ke???... regulator ker??? tekanan ker???"...

Yup, sekarang ni ak jenis kalau belajar benda baru... ak belajar konsep asas jek...
Mungkin keghairahan ak untuk belajar dah kurang...
x macam dulu... Mungkin sebab dah tua...
Otak dah keras...

Macam mana ek nak dapatkan keseronokan belajar macam dulu...
Macam ak cuba fahamkan ilmu Immunology... jadikan ia macam cerita bersiri...
Kes yang sama bila ak nak pahamkan ilmu Virology... Macam mana virus masuk dalam sel...
Perjalanan yang penuh liku2...
Dan lain2...

Sebenarnya... ak rindu zaman belajar dulu2...
Tu je motif ak tulis sai topik ni...
huhu...



huhu...





Saturday, December 8, 2012

Pindah... Hijrah... Transfer...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hujung bulan 11 dan awal bulan 12 adalah sangat... sangat... tak terkawal...
Macam2 berlaku sampai satu tahap... Ak mengalami sakit kepala di beberapa tempat kt kepala yang berlainan...
Mula2 kat tengkuk... lepas tu naik ke belakang kepala... lepas tu kat atas kepala...
Akhir sekali dekat dahi dan mata kiri... yang ni paling sakit... huhu...

Tapi bulan 12 ni juga ada banyak perubahan bersifat fizikal dan spiritual dan diharapkan perubahan ini akan bersifat holistik... (sejujurnya ak pun x paham ayat ak ni...)...

Antara perubahan fizikal adalah ak kena pindah opis... huhu dan haha...
X tahu nak sedih atau nak gembira...

Ni adalah permandangan setiap hari ak di opis lama yang bakal ditinggalkan... ni pun dalam keadaan bersih selepas dikemas... kalau korang tengok bila bersepah... kepala korang pun boleh jadi serabut...
antara barang2 yang ak dah bawa ke tempat baru... x sampai 30% ni... banyak lagi barang lain akan tiba...
tempat baru ak... boss ak suruh duduk tempat lain tapi ak suka tempat yang ada tingkap walaupun mungkin ak akan mengalami kepanasan akibat dipancar cahaya mentari pagi dan petang...

Biasanya bila kita berpindah secara fizikal...
Mentaliti kita pun akan berubah...
Sebab tu orang kata kalau marah masa berdiri... duduk...
Harap ak akan berubah jadi lebih baik...
Sebab di sebalik perubahan tempat duduk ni... tanggungjawab ak pun agak berubah juga... 
Jadi makin berat... 

Papepun... jumpa lagi...

Monday, November 19, 2012

UPSR dan Blogging

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ni keputusan UPSR keluar... Yang dapat banyak A semua post dalam FB...
Yang kurang dapat A tu xda lak ak jumpa status dalam FB...
Mungkin kawan2 ak x ambil UPSR kot...

UPSR...
Bila teringat semula... Keputusan ak 3A2B... Bagi budak2 sekarang... Agak biasa2 jek...
Tapi zaman ak dulu... keputusan ak ni boleh dikira hebat la...
Kira bangga la ak...

Cuma...
Cikgu kelas ak... Pn Rooshayati... macam sangat pelik...
Sebab subjek Bahasa Melayu Penulisan ak dapat B...
Dia kata patutnya ak boleh dapat A...

Ingat2 semula...
Dulu ak memang suka menulis...
Kalau x salah ak... Ak pernah tulis sajak... Kawan ak kata best... x tahu lah ikhlas atau hanya ambil hati jek...
Kalau tulis karangan... Memang xda masalah untuk dapat 360 patah perkataan tu...
Siap ada imaginasi kanak2 lagi... gila la...
Yang x tahan tu...
Pernah ditangkap sebab tulis surat cinta... Giler...
Bukan minat pun minah tu... cuma saja2... Nakal kot...
Tapi memang gila la... Masuk bilik guru... Kena marah lagi... Tapi rasa popular lak...
(sebenarnya ak x kena teruk sebab ak tipu tulisan... hehe... dulu ak ada 2 cara tulis huruf 'k'... x sangka sebab tu ak terlepas)...

Mungkin sebab tu ak berblog kot...
Sebab suka menulis...
Kebanyakan tulisan ak pun panjang2...
Terpikir lak... kenapa cita2 ak bukan novelis ek???
hurm...

Papepun... jumpa lagi...

p.s: terpikir kali kedua lak... kenapa thesis ak pendek ek??? huhu

Sunday, November 11, 2012

Berkhemah & 4x4

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari minggu lepas... Ak ada terlibat dengan satu aktiviti...
Yang mula2 ak ingat senang je...
Rupa2nya memerlukan ketahanan mental dan fizikal yang tinggi...

senyum jek... masa ni still atas jalan tar... ak ikut Abg Indera ni la....
Apa aktiviti tu???
Berkhemah dan jadi co-pilot untuk aktiviti 4X4 a.k.a Four Wheel Drive a.k.a 4WD...
X bawa pun kereta tu tapi duduk sebelah je... Tapi seriau juga la...
Masa nak balik tu... Kena duduk belakang sebab nak bagi tumpang pada makcik RELA...
Lagi gila beb... Bila kereta tu senget... Rasa nak jatuh jek...


Hampir maghrib.... ujung jalan tar... ni jalan orang kampung ke kebun... jalan tanah merah
Aktiviti bersewang oleh orang asli
tempat tidur ak... ak jenis x kisah tidur kat mana tapi masa ni... agas banyak sangat... gigit ak... x leh tidur... dapat tidur 1/2 jam jek...
pagi tu kami nak ke sempadan perak/pahang... ni halangan pertama... tinggi bukit ni

satu kereta x lepas... jadi ni dorang cari jalan macam mana nak lepaskan kereta tu
perasan x belakang kereta tu ada tali... mula2 dorang tambat kereta biru gelap ni pada pokok... dan kereta biru gelap ni akan tarik kereta yang x lepas tadi guna tali (kalau korang perasan kereta macam ni... ada satu sistem tali gulung2)

Abg Indera memerhati proses tarik kereta....
dah lepas halangan pertama... perjalanan diteruskan
ni adalah halangan terakhir... sangat banyak kereta x lepas....

selepas jalan ni di'modified'... alhamdulillah... 3 kereta lepas... tapi ada satu kereta tu... shaft patah... sistem stereng rosak...


dah habis... sebenarnya program ini untuk Jabatan RELA Raub... kami cuma menumpang jek... sambil menolong sikit2...

 Alhamdulillah... lepas habis program ni... banyak pengalaman ak dapat...
Di samping beberapa luka dan hantukan...
Akhir program... yang sempat ak tengok...
1 kereta patah shaft dan sistem stereng dia rosak... 2 kereta putus kabel (yang tali gulung2 dekat depan tu)...
Tapi yang paling bermakna... ak suka tengok dorang bekerjasama...
Kalau ada peluang... ak nak pergi lagi...

Papepun... jumpa lagi...











Friday, November 2, 2012

Sudut pandang berbeza

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Antara sifat manusia yang ak x suka...
Tapi ak pun buat...
Adalah kita selalu pikir diri kita betul...
Orang lain salah...

Kita x mahu lihat sudut pandang yang berbeza...
Bila kita dibuktikan salah...
Kita x mahu terima (yang ni wajib digelar bodoh-sombong-patut-hidup-sorang2)...
Tapi ada juga orang yang terima kebenaran setelah tahu mereka salah
(InsyaAllah mereka akan berjaya terutama kalau suka belajar dari kesilapan)....


Gambar ni ak dapat dari Majalah Apo...
Cerita yang agak menarik...
Bila kita semua pikir kita betul dan orang lain salah...
Kita akan senang bermusuh...

Cuba la buka minda...
Dalam dunia ni bukan anda je cerdik... ada lagi orang yang lebih cerdik...
Dan orang yang betul2 bodoh adalah orang yang x mahu terima kebenaran...

Papepun... jumpa lagi...

Memaksa Tuhan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pernah x korang minta sesuatu dari Tuhan...
Dalam Agama Islam...
Umat Islam wajib meminta apa2 dari Allah...
X boleh minta dari makhluk/benda2 lain... Nanti jatuh syirik...

Ak dulu selalu minta dari Allah...
Kadang2 benda2 yang x logik pun...
Pernah juga minta Allah jatuhkan bala pada orang yang ak benci...
Dan yang paling lawak... Ak pernah minta supaya ak terlibat dengan kemalangan masa naik bas...
Sebab x siap kerja sekolah...

Bila dah besar... Dah akil baligh...
Benda yang agak selalu kita semua mintak adalah PASANGAN...
Korang x yah tipu la... Sekurang2nya sekali sebelum ni korang pernah berdoa agar dikurniakan pasangan yang cintakan korang dan korang pun suka pada dia...
X per... X kisah sebab tu adalah fitrah manusia...

Tapi...
Semalam... Berborak la ak dan kawan ak mengenai hubungan geli2 ni (hubungan kapel2 la)...
Dan kesilapan ak... Dan kemungkinan kesilapan kebanyakan dari kita...
Kita suka 'paksa' Allah...
Itu yang silap tu...

Apa maksud 'paksa' Allah... (pada pandangan ak la)
Kita selalu berdoa...
"Ya Allah... Engkau satukanlah ak dengan si polan"...
Yup... x salah... Ini pun salah satu usaha... Tapi bila x dapat...
Kita meratap... menangis... persoalkan Allah kenapa x bagi...
Macam budak2 menangis bila ibu bapa x belikan alat gula2...

Orang macam ni x salah kalau ak cakap dia x yakin sepenuhnya pada perancangan Allah...
Allah tahu siapa yang terbaik untuk kita... Kalau x dapat... Sabar lah... Bersangka baik lah pada Allah...
InsyaAllah... Allah dah sediakan insan yang cukup2 baik dan sempurna untuk kita...
Cuma masanya belum sampai lagi...

Kawan ak tu bagi la cadangan...
Lebih baik berdoa...
"Ya Allah... Engkau kurniakanlah padaku pasangan yang baik, beriman dan soleh/solehah"...
InsyaAllah... Akan dapat yang terbaik...
Asalkan kita dulu kena jadi baik (ni nasihat kawan ak yang lain lak)...

Ak x pandai nak menulis...
Tapi kesimpulannya...
Kita x tahu apa yang terbaik untuk kita... Tapi Allah tahu...
Jangan la paksa2 Allah untuk jodohkan pakwe/awek tu dengan kita...
Kalau betul dia tu untuk kita... terimalah...
Kalau dia bukan jodoh kita... tunggu la... Ada la tu... Cuma masa belum tiba...
Teruskan berdoa dan terimalah keputusan dengan hati yang sabar...

Papepun... jumpa lagi...


Thursday, October 18, 2012

Masih perlu belajar...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Dalam famili ak... boleh dikatakan ak la yang paling tinggi...
Tinggi tahap pendidikan... Sampai sekarang adik2 ak x dapat capai tahap ak...
*ak lupa sekarang ni adik ak buat diploma ker... ijazah ek???
Pernah juga merasa bangga diri... Tapi ye la kan... Kitorang jenis bersaing...
Yup... tapi jauh di sudut hati... ak rasa ak lagi pandai dari adik ak...

Tapi petang tadi buat ak berfikir panjang...
Petang tadi ak berborak2 dengan pekerja syarikat calibration...
Dia calibrate mesin dekat tempat kerja ak ni...
Sekali pandang... boleh dikatakan dia ni pekerja kolar biru la...

Macam mana pun ak x tahu tapi tiba2 terborak pasai sejarah pendidikan dia...
Rupa2nya... dan ak x sangka...
Dia lagi pandai dari ak... bayangkan lah matematik tambahan dapat A+...
Walaupun SPM... tapi sejujurnya kalau korang suruh ak buat latihan Mate Tambah sekarang...
Memang ak x dapat buat...

Borak dan borak lagi...
Rupa2nya... ak dapat teka kesilapan dia sebab kurang keyakinan diri...
Dan dia membiarkan pendapat orang lain menguasai masa depan dia...

Tapi walaupun dia pekerja kolar biru...
Cara dia bercakap...
Cara dia menerangkan...
Menunjukkan dia paham dengan kerja dia... dia tahu apa yang dia buat...
Bukan setakat praktikal... tapi teori...

Tiba2 ak rasa... walaupun ak ada degree...
Tapi ramai lagi orang yang lagi bijak dari ak... dan selalunya orang tu adalah orang yang kita x sangka lansung...
Dan jangan terkejut jika orang bawahan korang lagi bijak dari korang...

Dan ak teringat kata2 kawan ak minggu lepas... lebih kurang macam ni... Tapi ak tukar sikit... biar jadi dramatik...

"Ak ni x pakai kemeja dan tie jek... sebab tu orang x pandang ak... orang x percaya cakap ak"

Dan nasihat ak... 
Jangan korang ingat korang kerja dalam pejabat... 
Berhawa dingin...
Pakai kemeja tie...
Korang dah pikir korang pakar dan hebat sangat...
Sebab kemungkinan orang bawahan ko lagi pakar dari ko...

Cuma... jangan malas untuk belajar...
dan yang penting... jangan ego untuk belajar dari orang bawah...

Papepun... jumpa lagi...

Sunday, October 14, 2012

Setahun yang lama

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ni... ulang tahun pertama ak... bekerja di sini... Raub...
Antara tempoh bekerja paling lama ak...

Setahun sudah ak bekerja... tapi rasa sangat lama...
Terlalu banyak yang ak belajar... Tapi masih rasa x cukup...
Bukan setakat belajar mengeani pekerjaan ak...
Tapi belajar macam mana nak hidup...
Belajar mengenai kehidupan...
Belajar mengenal manusia...
Belajar untuk menyukai... Belajar untuk membenci... Belajar untuk dibenci...
Belajar bagaimana memotivasikan orang... dan juga memotivasikan diri sendiri...
Belajar untuk mendengar... Belajar untuk meluahkan...
Dan sebagainya...

Setahun ni dah macam2 ak lalui...
Audit GMP...
Audit HACCP...
Audit JAKIM...
Audit Customer...
Audit DOSH...
Audit KKM...
Layan customer bermasalah...
Berkongsi ilmu/pendapat denagn customer...
Selesaikan masalah...
Buat masalah...
Gaduh dengan pekerja...
Gaduh dengan boss...
Berseronok dengan rakan sekerja... (bercuti... bergosip... etc)
Sibuk gila3...
Lapang gila3...
huhu...

Tiba2 ak rasa... perancangan Allah tu sangat terperinci...
Dia latih ak jadi ketua dulu...
Ketua kelas... ketua tingkatan... ketua kelab... ketua kumpulan...
Lepas tu Dia latih ak supaya kerja di peringkat bawahan...
Jadi atendan pam minyak... jadi sekuriti...

Dalam proses ni Dia ajar ak supaya menghadapi beribu ragam manusia...
Dia ajar ak supaya dengar permasalahan orang bawahan...
Dia beri ak rakan sekerja yang bermasalah...
Dan Dia beri kawan2 yang x lokek beri nasihat dan motivasi...
Ingat lagi kata dreber masa ak jadi sekuriti dulu...

"ko nanti yen akan jadi boss... masa tu... jangan ko jadi boss yang x taw susah payah orang bawah... ko kena paham keja orang bawah, jangan tahu cari masalah orang bawah jek"

Akhirnya ak guna semua ilmu ni untuk kerja ak sekarang...

Tapi macam ak cakap... banyak lagi ak kena belajar...
Belajar untuk jadi pemimpin yang baik...
Belajar untuk jadi pekerja yang baik...
Belajar untuk jadi motivator yang baik...
Belajar untuk jadi rakan sekerja yang baik...
Belajar untuk jadi lebih baik...
Dan belajar ilmu baru setiap hari...

Sebab... umur muda... bekerja bukan sebab nak duit...
tapi sebab untuk belajar...

"Work to learn... not to earn..."

Papepun... jumpa lagi...

Tuesday, October 2, 2012

Tudung...

As salamualaikum dan salam sejahtera...
Ak minat baca Majalah Solusi...
Sebab bagi ak... Majalah Solusi boleh bagi info yang padat dan santai berkenaan ilmu2 agama...
Dan penulis2 majalah ini semuanya ulama2, ustaz2 dan ustazah2 yang tidak asing lagi...

Dalam ak baca majalah ini... isu no 44...
Agak tertarik dengan satu ayat ni...

"Akan tetapi, mereka bersepakat meyatakan seseorang Muslimah itu wajib menutup wajahnya apabila keindahan paras rupanya boleh menyebabkan berlakunya fitnah dan keburukan, di samping sebagai langkah menutup pintu kerosakan (sad al-zarai')" - Noraslina Jusin





Ak ni jenis pelik sikit... ramai juga kawan ak cakap macam tu...
Bagi ak... Perempuan yang bertudung sangat cantik...
Makin labuh tudung tu... ak rasa diorang makin cantik...
Dan bila berjalan2 dekat KL... selalu terserempak dengan perempuan dari negara Timur Tengah yang pakai purdah...
Yang hanya nampak mata tapi ak rasa diorang lawa sangat...
Lagi lawa dari perempuan yang tunjuk segala2nya...

Ak tertarik dengan ayat dalam Majalah Solusi tadi sebab ia bertentangan dengan ak...
Bagi ak... 
Makin perempuan tutup aurat dia... makin ak rasa dia cantik...

walauapapun... sangat3 suka perempuan pakai tudung bawal dan pakai baju kurung...
Ak rasa dorang seksi gila... pada mata ak la... tapi jangan risau la... jahat2 ak pun... x da nya ak nak kacau anak dara orang...

Papepun... jumpa lagi







Thursday, September 27, 2012

Abah

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Ak baru balik dari Seminar Tumbuhan Ubatan dan Beraroma (MAPS) ke -13...
Seminar yang sangat bagus... banyak ilmu baru yang ak dapat...
Banyak juga makanan yang ak makan... huuhu... Makin gemuk

Tapi yang paling seronok bila dapat jumpa kawan2 lama...
Ada sorang kawan yang dah setahun x jumpa...
Tiba2 jumpa di tempat yang x dijangka... Stesen LRT...

Seronok dengar suka duka dia selama ak x jumpa dia...
Dan kebanyakannya kisah duka... macam mana dia mengharungi hidup di negara orang...
Dan dia ada seorang ayah yang sentiasa sokong dia...

Teringat lak bila ak merantau ke Perlis...
Terdengar kawan sekerja ak bagi nasihat dan motivasi pada anak dia....
Yang akan menghadapi peperiksaan...

Tiba2 rasa sedih...
Teringat abah ak...
Sistem abah ak adalah "reward and punishment"...
Ak buat baik... baik la ak dapat...
Ak buat jahat... jahat la ak dapat...
Tapi satu benda yang ak suka...
Abah ak suka puji ak depan kawan2 dia...
Dia suka panggil ak 'wok'...

Abah ak kuat politik... sangat kuat...
Mula dari ak sampailah adik bongsu ak...
kami adalah anak didik PASTI... sebab ayah ak orang tegar PAS...
Selalu ikut dia pergi ceramah2 agama + politik...
Selalu dengar dia borak mengenai isu2 politik dengan kawan2 dia...
Jadi... ak dah didedahkan dengan dunia politik seawal umur 6 tahun lagi...
Sebab tu sampai sekarang ak minat politik... tapi ak bersifat neutral...

Daripada hari pertama ayah ak meninggal sampai sekarang...
Ak x pernah menangis...
Tapi selalu rasa sebak bila teringat pasai dia...
Al Fatihah...




Wednesday, August 29, 2012

24 tahun

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Rasanya x terlambat lagi untuk ak mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin...
Dan selamat Hari Jadi kepada ak... ngeh3...
Makin tua ak... dah makin dekat tarikh kematian ak kan...

Hurm... bila dah makin berumur ni...
Soalan paling popular adalah...
"Bila nak kawen???"

Kahwin...
Ramai orang nak kahwin...
Ak pun nak kahwin cuma belum jumpa jodoh...
Sekarang ni ak dah berumur 24 tahun...
Sesetengah orang... ak masih muda...
Tapi bagi ak... ak dah tua...
Tapi x per la... ak berjiwa muda... ngeh3...

Thanks pada semua yang mengucapkan HB pada ak...
Terima Kasih kepada semua doa2 korang...
Terutamanya bab kahwin... (nampak sangat ak ni gedik kan)
Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-55...

Papepun... jumpa lagi

Wednesday, August 1, 2012

Kahwin awal...


As salamualaikum dan salam sejahtera...
Rasanya x terlambat lagi untuk ak ucapkan Salam Ramadhan kepada semua Muslimin dan Muslimat seluruh dunia...
Dan ak harapkan korang jadikan Ramadhan ni sebagai bulan penuh keberkatan (Ramadhan Al-Mubarak), bukan bulan penuh makanan (Ramadhan al-murtabak)... hehe...

Video atas ni pernah jadi viral dalam facebook... dan menjadi isu2 dalam blog2...
Mengenai perkahwinan Syafiq (16 tahun) dan Yana (14 tahun)...
Berkahwin dalam umur yang sangat muda... masih di sekolah menengah...

Ada yang setuju... dengan alasan kahwin awal dapat mengelakkan maksiat...
X kurang yang x setuju... dengan alasan mampu ke si lelaki tu bagi makan minum...

Sebelum ni ak x pernah pun terpikir pasal kahwin...
Bagi ak ak terlalu muda... naif dan suci murni lagi (dulu la)...
Tapi persepsi dan manifestasi hidupku berubah bila ter'join' satu program...
Yang dikendalikan oleh kelab kaunseling Uni ak dulu... program bancian....

Ada borak dengan seorang pakcik ni...
Borak pasal benda lain tapi entah macam mana... tersentuh isu kahwin...
Pakcik tu minta dan menyarankan kami agar kahwin awal...
Dan dia juga menyertakan kebaikan kahwin awal dan implikasi2 nya...
Yup, ak terpengaruh sebab alasan dia memang logik...

Jadi, pada kawan2 yang ak selalu borak mengenai isu kahwin...
Tentu korang tahu yang cita2 ak adalah nak berkahwin pada umur 22 tahun...
Maknanya setahun lepas 'grad'... terus kahwin...
(tapi apakan daya... awek pun xda... duit pun xda...)
Tapi impian hanya tinggal impian... xda jodoh lagi kot...

Ambil dari FB... banyak juga ilmu dari kartun ni...
Tapi ak suka ramai kawan ak dah rancang nak kahwin dan ada yang dah kahwin pun... siap dah mengandung pun...
Tiba2 rasa macam dah tua... huhu...

Papepun... jumpa lagi...

Saturday, July 14, 2012

Kerana agama...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Setelah lama x layan berita... tadi ak meluangkan masa melihat berita2 dalam dan luar negara...
Hurm... xda yang menarik... sama macam hari2 lain...
Politik, Jenayah, Sukan, Dalam negara, Luar negara dan sebagainya...

Cuma tertarik dengan ucapan PM Najib berkaitan isu jangan gunakan agama dalam berpolitik...
Yup ak tahu dia cakap pasal PAS sebab ada perkataan Negara Islam, Negara Kebajikan, Hudud...
Tapi ak x mahu sentuh isu tu sebab ak x suka trend politik Malaysia sekarang ni...

Yang ak nak cakap... pasal sekarang ni ramai orang suka gunakan agama...
Yup, x salah cuma ia jadi salah bila guna agama untuk kepentingan sendiri...

Dengan nama agama... orang mencarut dan memaki sesama sendiri... buka la mana2 blog yang popular... sesi memaki dan diselang-seli dengan dakwah dicampur-adukkan... perlu ke berdakwah dengan ayat2 cacian???

Dengan nama agama... orang cuba menjual produk entah apa kebenda... benda yang kita boleh dapat dengan harga yang murah tapi bila diletak dengan unsur2 agama... harga jadi berlipat kali ganda...
Contohnya kismis, madu, Nigella sativa dan lain2 lagi...

Dengan nama agama juga... orang gunakan untuk jatuhkan orang... terutamanya keadaan politik sekarang... semua berjuang demi menegakkan agama... tapi masing2 bergaduh sama lain... akhirnya... orang lain ambil kesempatan dan kita semua kalah...

Dengan nama agama juga... orang cuba untuk jadi popular... post benda2 islamik dalam Fb... ak x kisah tapi kadang2 hadis2 yang di post tu x dikaji sahih ke x??? dan kadang2 sampai nak solat pun post dulu dalam Fb... x paham... dan ak x suka dengan benda yang ak x paham...

Hanyalah pandangan peribadi... terima atau x... itu hak korang...

Papepun... jumpa lagi...

Tarah sahaja gunung itu

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Dalam ak mengharungi kehidupan ak selama ni...
Dah terlalu banyak ak jumpa ragam orang...
Sampai x terkira...

Dan kali ni ak nak cerita ragam antara ragam orang yang ak jumpa...

Bila diberi masalah... akan ada 2 golongan...
Golongan yang hanya memikirkan masalah tu...
Dan golongan yang cuba menyelesaikan masalah tu...

Ak ada tulis status dalam fb... lebih kurang... "Gunung yang besar pun kalau kita tarah sikit2, akan rata juga"...

Maksud ak dalam Fb tu... masalah walau sebesar mana pun... kalau kita usahakan sikit2... lama2 akan selesai...
Kalau kita x buat apa2 tapi hanya merungut dan mempersoalkan masalah tu... mati hidup semula pun xkan selesai...

Suka kata2 Erra Fazira dalam Filem Cuci... "jangan fokus pada masalah... tapi fokuslah pada macam mana nak selesaikannya" - (lebih kurang la... mungkin x sama)...

Nasihat ak pada korang dan pada diri ak juga...
Setiap kali ada masalah datang dan timbul... sila jangan luangkan masa yang lama tentang masalah tu...
Tapi fikirlah macam mana nak selesaikan masalah tu...

Dan jangan takut kalau kita silap buat keputusan...
Memang lumrah manusia untuk belajar dari kesilapan...

Lagi baik belajar dari kesilapan dari x belajar kerana takut buat silap...

Papepun... jumpa lagi...

Monday, July 2, 2012

Kapel...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Ak x pasti tapi dalam dua tiga menjak ni... ak selalu terlibat dan dilibatkan dengan perbualan berunsur kahwin dan kapel...

Hurm...
Ramai juga orang tanya status ak... ye la kan... dengan muka yang comey nih... mustahil la xda 2-3 orang yang terpikat... ye dak...
Tapi ak tetap dengan status ak selama 23 tahun, 10 bulan ni... ak x pernah dan x da kapel... muktamad...
Dan macam ak cakap... dorang mesti x percaya... sampai nak tengok2 mesej dalam hp ak...
Tengok jek la... x kisah pun...

Ada juga la buat perbincangan serius x seberapa ilmiah... mengenai kapel... hujung minggu hari tu... x da keja kan...
Ak ada satu prinsip dan ak sedar ramai orang x suka dan anggap ak kolot...
Bagi ak... kapel adalah sia2 dan ia boleh menyebabkan ak jatuh ke lembah maksiat... ak nak kahwin tanpa perlu kapel... mungkin kapel 2-3 bulan je...
Dan dalam perbincangan ak tu... ak cuba cari kenapa perlu kapel???
Kalau x kapel memang x boleh kahwin ker???
Dan sistem kapel???

Dan sejujurnya... ak x paham dengan sistem kapel ni...
Dah banyak ak jumpa kawan yang kehidupan dorang yang ceria menjadi x seberapa ceria selepas berkapel...
Dah banyak ak jumpa kawan dan saudara mara ak yang kapel 2-3 tahun, berpisah, jumpa orang lain dan x sampai setahun kahwin...
Tapi ada juga ak jumpa kawan2 ak yang berkahwin dengan kapel2 dorang... x dapat dinafikan lah...

Memang penting ke kapel ni ek???
Sebab kadang2 orang cakap dengan kapel kita boleh berkongsi masalah...
Bagi ak... berkongsi masalah dengan kawan lagi seronok kot... kalau memang kawan kita buat salah tu... kita boleh je 'tiaw' dorang... berani ke korang nak 'tiaw' kapel korang... ada berlaku perang dunia kang...

Lepas tu ada orang kata dengan kapel boleh manja2...
Ni ak x pasti tapi sejujurnya ak benci dengan hubungan geli2 nih...

Dan banyak lagi la keseronokan kapel yang dorang jelaskan tapi ak rasa... ak boleh dapat walaupun x berkapel...
Ye la... memang la ak x dapat pegang tangan orang tapi kornag tahu kan berdosa pegang tangan bukan muhrim tu...

Sebab tu ak x paham sistem kapel ni... kenapa perlu berkapel...

Dan bila ak pikir... bila ak berkapel... hidup ak akan dikonkong...
Pada sesiapa yang kenal ak pasti tahu yang ak (sekarang ni) senang rapat dengan perempuan...
Cuba korang pikirkan bila ak berkapel dan  rapat dengan perempuan lain... sudah semestinya akan berlaku perang... jadi, hidup ak akan terkongkong di dalam penjara yang x berjeriji... huhu...

Entah la... sekarang ni ak selesa dengan kehidupan single ak tapi x seberapa selesa bila tengok orang x selesa yang ak ni single... ak pun dah pening apa yang ak tulis ni...
Tapi ak masih pegang pada prinsip yang ak sendiri reka... berkapel akan menyebabkan korang melakukan maksiat... korang nak marah ak x kisah sebab ni prinsip ak... bukan prinsip korang...

Cuba korang pikir semula... nak ke korang biarkan orang asing pegang tangan korang... x kan...
Tapi bila doranag adalah kapel korang... cepat atau lama... kornag akan saling berpegangan tangan...
Dan manusia ada satu sifat yang x mudah puas hati...
Dari pegang tangan... nak juga merasa pegang bahu... bila dapat pegang bahu nak juga merasa pegang pinggang... lepas tu pegang la apa yang sepatutnya x boleh dipegang...

Tapi ak percaya... korang boleh jaga diri... InsyaAllah korang x kan terlanjur...
Tapi ak adalah spesis manusia yang bernafsu besar... dan percayalah... ak x percaya pada diri sendiri...

kesimpulannya... ak memilih untuk tidak berkapel...
Sila jangan pertikaikan prinsip ak ni...

Papaepun... jumpa lagi...



Friday, June 29, 2012

masalah oh masalah

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Ak ingat lagi bila ambil kursus memandu dulu...
Ada satu subjek nama 'Pengurusan Ketegangan'...
Pengajar tu pernah ceritakan pengalaman dia mengajar orang asli...
x tahu cerita betul atau tipu... kalau pengajar ak tipu... tipu la cerita ni...
Orang asli tu tanya "apa yang tegang2 ni???"
pengajar ak kata " tekanan la"
orang asli: owh stress, lain kali cakap lah baik2...
'if you know what i mean' hehe...

Sigh... rasanya dulu ak pernah tulis pasal stress kan...
Entah la... nak tulis lagi la kot...

Semua orang ada cara nak uruskan stress...
sama ada betul atau salah... berkesan atau x...
hari ini ak sangat stress...
cara ak... ak buka gambar lama2...
zaman ak belajar dulu2... zaman ak STCA...
hilang stress...

Cuma sekarang ni ak x pasti...
Sama ada ak dah x stress atau ak pendam rasa stress ni...
Ada bekas pekerja sini mintak ak ceritakan masalah ni malam ni...
Ak rasa x nak kot... biar jek la...
Kalau ak cerita masalah kat orang pun... selesai ke masalah ak???
Nak2 kalau orang tu lansung x berada kat tempat ak sekarang...
Sebab tu ak jarang dan x suka cerita masalah dekat orang, walaupun teman rapat...
Kalau cerita pun, masalah tu sama ada dah selesai atau ak dah tahu macam mana nak selesaikannya...

Cuma sekarang ni ak risau...
Adakah cara ak menguruskan stress ni berkesan???
Atau ak akan dapat masalah lagi besar di kemudian hari... huhu

papepun... jumpa lagi

Sunday, June 10, 2012

Perjalalan ke Perlis (ada gambar)

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Hari tu ak janji nak letak gambar perjalanan kami ke Perlis kan...
Tapi x dapat kumpul lagi... minggu ni memang minggu masalah...
Dari isnin sampai ke ahad (hari ini)... sibuk dengan kerja...

Perjalanan ke Perlis...
Memang perancangan x diduga... seminggu je perancangan... ak pun ganti orang je...
Main redah jek... sepatutnya Abang Nash sebagai pemandu pelancong... diganti oleh Iqbal... terima kasih...
Asalkan ada duit... baru dapat gaji... hehe
Cari kenderaan... naik vannete nissan... mula2 ak x yakin yang van ni boleh sampai ke Perlis...

Perjalanan ke Perlis ambil masa lebih kurang 12 jam...
Mungkin sekejap tapi pemandu (Abang Sham) dan peserta2 x tahu jalan...
Memang dalam 2-4 pagi tu kami telefon je orang... tanya jalan... nasib baik Kak Muni tolong tunjukkan jalan secara dalam telefon... kalau x... sesat dah... giler la weh...

Disebabkan ada seorang je pemandu yang berkelayakan... kami berhenti kat banyak tempat...
Seronok gak sebab dapat jumpa ramai orang yang melancong macam kami...

Bertolak pukul 6.30 petang dari Raub... sampai ke TPM Kangar pukul 6.30 pagi... 12 jam...
Lepas tu masa untuk tidur tapi diganggi bunyi2an telefon alarm...
Dan ketidakselesaan badan...
Dan perut yang lapar...

Antara tempat yang kami lawat sekitar Perlis adalah Taman Anggur...
Hutan Lipur... ada air terjun tapi macam buatan manusia...
TPM Kangar... TPM baru di Perlis...
dan Meluangkan masa yang agak lama di Padang Besar... sangat ramai orang...
Cadang nak pergi Kedai Laksa Kak Su... tapi x sempat... huhu

Lepas tu kami pun membalikkan diri walaupun puas dipujuk Abang Nash dan Pakcik Rosman supaya balik pada ahad...
Sebab sempadan buka hari ahad...
huhu... x per la... lain kali la...

Nak balik ke Raub la perjalanan yang pada ak sangat seronok dan mencabar...
Disebabkan pemandu kami sangat penat dan tertekan... kami berkeputusan untuk tidur di Cameron Highland...
Wah... seronok la... tapi... huhu
 Hotel kosong yang dicari tiada... akhirnya terpaksa tidur di mana sahaja...

Kaum lelaki tidur dalam van...
Kaum perempuan tidur dalam Masjid...
Dalam keadaan sejuk...
Yang x tahan tu bila mandi pagi...
Ak respek gila pada orang yang mampu mandi lagi (tanpa water heater) di cameron...
Nak ambil wuduk pun ak lemah...

Bila pagi... Abang Sham terpaksa sewa hotel dalam 2 jam... untuk tidur...
Kesian kat dia... x cukup tidur sebab memandu...
Sebabkan kesian... ak pun temankan dia tidur... hehehe... nak tidur gak sebab x dapat tidur yang berkualiti....

Lepas tu bertebaranlah kami ke serata Cameron...
Minum tea dekat ladang tea...
Makan Strawberry...
Ronda-rondi... hehe

sangat seronok...
Tapi duit banyak habis...
Bulan oktober ni mungkin ke Tasik Kenyir... ehhehehe

Ni gambar barang2 yang ak beli...

3 barang RM 10 dan ironically, ak jumpa benda yang sama... tempat yang sama cuma bahagian luar... 3 barang RM 9... huhu... beli kat Padang Besar... dalam masa 2 hari.... semua habis... hehe

RM 10... sedap gak... rangup dan sangat pedas... giler pedas.... tinggal sikit lg...

Anggur malaysia... kecik sikit dari anggur luar negara tapi ranggup... sedap... cuma x berapa manis sgt

benda paling wajib beli bila pergi ke Cameron... hurm... x taw bila makan kt cameron... rasa ok la... bila makan kt umah... masam sket...

beli kat padang besar... ak memang suka mainan yang kita kena pasang... hehe... murah je dalam RM 35... kalau jenama lego btoi... maw ratus2 neh

sobenir beli kt ladang teh...

buah Stor/setor/stok/??? dengar kata dari Thai... bau macam langsat cuma sangat besar... dalam dia macam kapas2 sket...

beli dekat padang besar... seluar trek...

buah laici... beli dkat padang besar... beli sebab ak lapor sangat... x makan t/ari... huhu... skrg tgh memburuk dalam peti sejuk rumah aku

Tu jer ak beli sepanjang perjalanan ak dari Raub -> Perlis -> Cameron...
Cuma satu lagi...
Ak perasan yang ornag Perlis atau orang utara ni comel2 la...
Hampir 70% wanita (linkungan 20-30 tahun) nampak sangat comey dan cantik...
Kalau ikut nafsu tu... dah lama ak ngorat... hehe

papepun... jumpa lagi...

Sunday, June 3, 2012

Perjalanan ke utara... sangat seronok dan menghabiskan duit...

Assalamualikum dan salam sejahtera...
Petang tadi dalam jam 1730 ak selamat pulang dari satu perjalanan yang sangat seronok...
Penat... Mencabar dan sungguh menghabiskan duit...

Dari Raub Pahang ke Perlis tanpa ada perancangan rapi...
Nanti la ak cerita... nak dapatkan gambar dari kawan2 lain...
Semoga lepas percutian ni... esok ak akan lebih ceria...

terima kasih kepada abang sham sebab sudi pandu van...

papepun... jumpa lagi...

Monday, May 21, 2012

Awek Chuck Taylor...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Awek Chuck Taylor (ACT)...
Sebenarnya ak x pernah letak harapan yang tinggi pada novel ni...
Sebab ak x pernah baca buku yang ditulis oleh Nami (penulis buku ni)...
Yang ak baca... tulisan2 blog dia...
Dan sejujurnya... ada beberapa idea dia yang ak lansung x setuju... tapi ada beberapa idea dia yang ak sangat setuju tapi jarang dikemukakan sebab melanggar norma2 kebiasaan masyarakat kita...




ACT...
Dikatakan kisah benar mengenai percintaan Hafiz dengan beberapa orang gadis sebelum bertemu Mira...
Seorang gadis hipster anarkis yang suka pakai kasut Chuck Taylor...
Mira ni bagi ak jenis seorang yang mencari kebenaran dan x suka mengikut adat2 tanpa mengetahui sebab2nya...
Tapi dia sangat ekstrim kerana mempersoalkan tuntutan2 agama kerana tidak tahu kenapa dia perlu melakukan perkara tersebut...
Tapi dia sangat berdisplin... kehidupan ikut jadual tapi sangat3 ganas... sepak terajang orang ni biasa jek...
Penyokong tegar Celtic...

Abang dia nama Aiman... watak kegemaran ak dalam novel ni...
Perangai gila-sengal-otak masuk air...
Penyokong MU... sama dengan Hafiz...

Adik bongsu Aiman lak nama Nana...
Wanita pendiam yang mula2 dalam novel ni x mainkan peranan yang penting...
Tapi peranan dia makin penting dan konflik yang timbul ada kaitan dengan dia...
Nak kata dia salah tapi x salah juga... sedih juga la watak dia ni...
X sokong mana2 kumpulan bolasepak tapi mungkin cenderung pada MU...

Ayah Aiman adalah seorang ayah yang sengal...
Penyokong tegar Liverpool...

Separuh pertama novel ini akan dipenuhi dengan gelak ketawa...
Dengan perangai Aiman...
Perangai Ayah...
Aksi Mira...

Separuh ke-2 pula, akan disajikan dengan konflik...
Konflik yang x disangka2...
Kadang2 ak x tahu nak sokong siapa... perampas atau mangsa... (bila masuk bahagian ni... memang sangat kompleks...)... ni untuk konflik percintaan...
Ada juga konflik rakan... kawan tikam kawan untuk dapat kekasih kawan... gila la...
Dan macam2 konflik lagi...

Bagi ak la... ending cerita ni sangat sedih... ending macam cerita sedih biasa...
Cuma ending dia jadi sangat sedih bila Hafiz ni hampir2 dapat harapan...
Tapi harapan dia musnah macam tu sahaja...
Sebab apa??? korang baca sendiri la...
Setelah dia berjuang nak dapat apa yang dia nak... terpaksa menempuhi dugaan dan cabaran...
Akhirnya... x dapat apa yang dia nak...

Dan lagi sedih bila cerita ni adalah kisah benar...

Papepun... jumpa lagi




Sunday, May 20, 2012

Terfaktab : Nakal Tapi Halal

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Tak tahu la samada hanya tinggal ak atau ada lagi orang macam ak...
Yang sejak dari dilahirkan sehingga sampai sekarang... lebih kurang 23 tahun 8 bulan...
Ak x pernah menjalinkan hubungan geli-geli dengan orang lain...
Maksud ak... berkapel...

Dan ak suka cara hidup ak sekarang...
X perlu memeningkan diri menjaga hati suatu spesis bernama perempuan...
Yang selalunya kadang2 suka buat ak menyampah... cerewet la... membebel la... sensitif la...

TAPI... tapi kan... tapi kannnn...
Ada satu benda yang ak x paham...
Sejak dari zaman ak matrik dulu... sampai sekarang.... (cuma sekarang dah x selalu dah)...
Kawan2 ak suka tanya pendapat ak mengenai cinta cintun...
Ada lelaki... ada perempuan... ada kawan rapat... ada budak yang ak x kenal lansung, entah macam mana dia dapat nombor Hp ak... layan jek la...

Jadi, nak x nak... ak kena tingkatkan ilmu ak mengenai cinta remaja zaman sekarang ni...
Sebab kalau korang2 yang selalu minta pandangan ak... saranan ak mesti sama je kan...
Sebabnya mudah... dah ak xda pengalaman...
Jadi ak belilah Kitab Terfaktab ni... tapi ni isu ke-2... x terbeli lak isu pertama...

ni la buku yang ak terbeli masa dekat pesta buku hari tu.... berbaloi dibeli...


Bagi ak buku ni bagus la...
Penulis dia memang ak x pernah kenal... tapi pernah la baca artikel dalam Blog Terfaktab (tapi kenapa sekarang xda artikel terbaru ek???)...
Dikatakan semua penulis ni dipilih kerana mempunyai banyak pengalaman dalam dunia percintaan...

Tajuk2 macam...
Boleh ke berkawan dengan bekas kekasih???...
Re-bound relationship...
Cinta tiga segi...
dan macam2 lagi...
Semuanya diolah secara santai dan kadang2 menggunakan kaedah penceritaan cerpen untuk menyampaikan mesej2 mereka...

Boleh la tambah ilmu2 sikit bagi ak yang x berilmu dalam dunia ni...
hehe

Papepun... jumpa lagi...

Sunday, May 13, 2012

Kopi

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ak ingat lagi masa ak sekolah menengah rendah (tingkatan 1-3)...
Ak ada seorang kawan yang suka menulis cerita dan mintak kawan2 bagi komen...
Sejujurnya bagi ak... cerita dia agak bosan... plot biasa... pengakhiran yang boleh diagak...
Tapi ye la kan... ak yang dulu sangat baik... jadi komen yang baik2 jek la... hehe...
Kawan ak ni boleh dikategorikan sebagai penulis indie... yang ak x kan keluarkan duit untuk beli karya dia... ngeh3...

Tapi entah lah...
tahun ni ak terbeli beberapa buku nukilan penulis2 indie...

Yang ak baru habis baca semalam adalah buku 'Kopi'... koleksi 19 cerpen2 nukilan penulis yang entah ak x pernah dengarpun nama dorang...
Persepsi ak sampai sekarang... Buku2 terbitan lejenpress (nama syarikat penerbit) ni agak PG/18SG/etc...
Sebab ada beberapa unsur2 dan penceritaan yang hanya orang2 besar paham... hehe...


Ada 19 cerpen... yang perkataan kopi adalah wajib dalam buku ni...
Dari kopi dorang boleh reka atau bentuk satu cerita yang sangat bagus, bagus dan beberapa yang ak x paham lansung...
Bagi ak... agak berbaloi ak menghabiskan ... hurm... ermm... ak pun x tahu berapa harga buku ni... main pakai beli jek... tapi berbaloi la...

Sekarang ni dalam proses nak baca 'Kitab Terfaktab : Nakal tapi halal'... baru ni ni kitab terfaktab ke-2... mana nak cari sKitab Terfaktab 1 ek???

Papepun... jumpa lagi...

Wednesday, May 2, 2012

Menghabiskan duit di Pesta Buku...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Banyak betul benda yang berlaku dalam minggu ni...
Ada yang sedih dan ada yang seronok...
Jadi, selepas lama menyepikan diri...
Ak cerita yang seronok dulu...

Korang mesti tahu kan yang 27 mei hingga 6 jun ada Pesta Buku Antarabangsa di PWTC...
Setelah sebulan mengatur perancangan... akhirnya ak berjaya menghadirkan diri ke pesta ni...
Ni adalah kali ke-2 ak datang ke pesta ni... kali pertama bila ak praktikal dekat IMR... cerita yang seronok...
Ponteng kerja dan kena nyorok2 bila balik... takut kantoi...
Yang x seronok... masa tu zaman ak miskin... nak beli buku pun kena kontrol... bajet ak masa tu RM 50 jek untuk beli belah... huhu...

Jadi... kali ni ak x nak krisis kewangan melanda lagi...
Bukan nak kata dah kaya tapi dalam kategori sederhana...
Boleh la letak bajet dalam RM 300... 6 kali ganda dari bajet dulu...
Dapat diskaun dalam 5-10%... untung la...

.

Semua buku yang telah diborong... banyak genre la...

buku bergenre novel islamik... Karya Hilal ak x pernah baca tapi tertarik tulisan2 dia dalam FB... karya Dr Farhan lak ak penah baca denyut kasih medik... sangat best... so agak letak high expectation pd buku baru dia neh

buku bergenre novel... ak x pernah beli novel siti rosmizah... tapi ada dengar kata yang novel ni berbaloi untuk dibeli... sebenarnya ak nak cari Sunan Musafir... xda lak... sedih...

 
buku bergenre komik... hahak... sajer jek beli... nak jadikan koleksi...

buku bergenre islamik... sambil berhibur dgn buku2 hiburan... apa salahnya kita isi sikit dgn ilmu kan...

ni buku2 bergenre urban dan modern... bg yang berhati suci... x sarankan beli buku2 dr lejenpress... sebab ada unsur 18SG...

buku bergenre orang kirim... kawan ak kirim...

ok la ... papepun... jumpa lagi

Tuesday, April 17, 2012

PTPTN isu yang semakin hangat...

As salam dan selamat sejahtera...

Isu PTPTN boleh dikatakan isu yang sangat panas sekarang ni...
Sehingga dah menenggelamkan isu NFC, Lynas, Hudud dan sebagainya...
Dan kalau mengikut trend sekarang ni... isu ni akan berlanjutan hinggu suku ke-3 bulan ni... hehe...

Dan ak pun kalau boleh nak juga menyibuk dalam membahaskan isu ni...
Seiring dengan nama blog ak, Manifestasi Hidupku... jadi, ak hanya nak bagi pandangan dari sudut fikiran ak jek la...

Dari berpuluh2 artikel dan status FB yang ak baca...
Dan dari beratus2 komen yang meyuarakn pendapat serta sumpah seranah...
Ak dapat simpulkan ada 3 golongan setakat ini...

1. Golongan yang mahu PTPTN diteruskan seperti biasa...
2. Golongan yang mahu PTPTN dihapuskan terus dari muka bumi ini....
3. Golongan yang mahu PTPTN diteruskan tapi kadar faedah mestilah dihapuskan...


Mesti korang tertanya2 ak berada di golongan yang mana kan???
Yup, betul...
Ak adalah golongan ketiga... setakat ni la...
Bukan sebab ak berasal dari Pekan dan ak selalu dikatakan anak buah Najib...
Tapi ak rasa sistem ni dah agak sesuai dan mungkin hanya perlukan pembaikian sistem sikit jek lagi...

Lepas tu mesti korang tertanya2 kenapa ak sokong PTPTN ni kan???
Ok la... walaupun ak sibuk sekarang (perasan sibuk)... ak cuba terangkan...
Kita kena sedar diri bahawa x semua dan sejujurnya ramai remaja2 yang x pandai dalam bidang akedemik di luar sana...
Samada x pandai ataupun pandai cuma malas...
Dan kebanyakan dorang miskin ataupun berada di kelas pertengahan...
Dan korang sepatutnya kena tahu bahawa untuk dapat biasiswa JPA... sekurang2nya pointer 3.5 dan keatas mesti dalam tangan...
Dan juga biasiswa2 lain... semuanya nak orang2 yang cerdik pandai dalam akedemik...
Jadi, apa akan jadi pada orang2 yang x pandai atau pertengahan atau pandai tapi malas tapi miskin...
Sudah tentulah x dapat sambung belajar...
Kalau nak sambung belajar... tu yang dengar kes jual tanah la, jual badan la, dan jual apa2 yang patut dijual...

Sebab itulah jeng... jeng... jeng...
Munculah PTPTN supaya golongan tadi dapat sambung belajar...
Dengan menggunakan duit cukai dari rakyat Malaysia yang bermurah hati untuk melihat remaja2 tidak berpeleseran selepas habis SPM da menyambung sehingga peringkat tertinggi...
Walaupun hakikatnya... hampir separuh duit tersebut (lepas tolak duit yuran) digunakan untuk belanja kawan2, beli hp, berjoli sakan, tengok wayang, karoke dan sebagainya... (pengalaman diri sendiri nih)...

Dan keputusanya... setiap tahun berpuluh ribu orang dapat grad setiap tahun sehingga kerja2 lepasan uni dah xda... huhu...

Korang akan tanya pula... ak x kisah ke keluar dari Uni terus ada hutang puluh2 ribu... muda2 lagi dah ada hutang...
Sigh... hurm... memang betul pun... tapi ye lah... kena sedar diri juga la... dah ak x layak nak dapat biasiswa... dan ak dah tahu awal2... PTPTN adalah pinjaman bukan biasiswa...
Perkara ni ak dah terapkan dalam hati sebab tu ak x mahu sambung master... sebab x mahu tambah hutang...
Cuma, bila dah berhutang, pandai2 lah bayar ek kawan2...
Kalau lah ak x guna PTPTN... mesti ak x dapat masuk Uni, belajar benda yang ak x pernah terpikir pun... dan dari sekeping sijil yang ak dapat... membolehkan ak menyertai program anjuran Biotechcorp dan akhirnya ak terdampar di sini... mencari sedikit pengalaman berkerjaya...

Ok la... jadi apa pendapat ak berkenaan kadar faedah yang tinggi PTPTN tu???
 Sebenarnya ak sangat suka kalau dihapuskan terus kadar faedah tu...
Ye la, mungkin ada sebab kenapa PTPTN mengenakan kadar faedah...
Kalau ikut dalam kontrak... itu adalah sebahagian dari kos pengurusan...
Cuma pihak PTPTN kena terangkan secara terperinci mengenai apa tu kos pengurusan dan berapa sebenarnya kos pengurusan tu...

Jadi... ak x sokong la kalau dapat pendidikan percuma???
Semua orang dalam dunia ni suka benda percuma tapi ye la... benda percuma susah nak dapat...
Kalau dapat pun... kena korbankan sesuatu... macam kalau nak dapat pinggan percuma, kena lah beli ubat gigi saiz besar...
Sebenarnya kalau korang fikir secara mendalam...
Memang Malaysia dah menjalankan pendidikan percuma...
Tengok la biasiswa JPA dan mana2 biasiswa... kan percuma tu...
Yuran dorang bayar dan ada yang baik hati... siap bagi elaun sara diri tu....
Tapi, untuk dapat benda2 ni... kena la rajin belajar sejak dari mula ataupun dilahirkan sebagai orang bijak...

Rasanya... tu je pendapat ak mengenai PTPTN ni...
Ak x harap PTPTN dihapuskan sebab ia akan menyebabkan golongan malas tapi miskin macam ak ni x dapat melanjutkan pelajaran...
Cuma, ak harap perlu diperbaiki dari segi faedah tu...

Papepun... jumpa lagi...

Sunday, April 15, 2012

Akhirnya... dapat juga lesen kereta... hehe

As salam dan selamat sejahtera...
Tepat 1100, 12 April 2012... akhirnya ak lulus ujian memandu...
hahak...

Setelah hampir RM 925.00 terpaksa dikorbankan...
5 kali sabtu ak digunakan untuk belajar memandu...
Dan sekali cuti telah digunakan untuk ujian...
Akhirnya ak berjaya... tahniah kepada ak...

Dan ini juga bermakna ak dah mencapai salah satu azam 2012 ak...
Walaupun terlewat dari tarikh sasaran... x per la kot...

Cuma ak kena praktis bawa kereta lagi...
Selepas ak lulus... dah bawa kereta manual kawan ak punya... ok la cuma ak x suka brek masa turun bukit... bahaya beb...
Lepas tu ak bawa kereta automatik kawan ak nyer gak... patutla ramai orang suka bawa kereta auto... memang senang... cuma kena tekan minyak dan jaga brek bila perlu...

keputusan result bahagian II, semua lulus cuma ak ada masalah masa mula2 nak start kereta... lupa turunkan hand brek... giler ko... dah la antara orang terawal (no 2)... pastu kereta x leh gerak... ketar2 tangan ak bila dah habis... hehehehe

bahagian ke III, ni lagi lawak... mula2 ak dah aim pegawai yang ak x nk... pastu dia yang ak dapat... pastu banyak ak terlupa... cek wiper, cek emergency signal, cek lampu tinggi rendah... lepas tu nak masuk jalan raya kena naik bukit dulu... kereta lak terundur ke belakang... fail... pegawai tu cakap dah... ni patutnya dah kandas nih... pastu jalan2 di jalan raya xda apa insiden yang berlaku cuma ak diajar bawa 40-50Km/J jek tapi dia suh bawa 60-70Km/J... ada gak ak melawan, hehe... pastu time reverse ak ada masalah... lepas habis, dia tanya, "ni nak ke atau x nak???" ak kata mesti la nak... pastu dia bagi lulus... huhu... x sangka, pegawai yang ak mula2 x mahu jd penilai ak tuh, dia yg luluskan ak walaupun ak buat banyak salah... huhu

Lesen L dan P yang berharga RM925.00, baru ambil semalam (sabtu)... dua tahun dalam tempoh Probabtion...

Sebenarnya sebelum ni ak ada buat lesen gak... masa tu cuti sem tahun pertama zaman uni... dapat la lesen L untuk motor dan kereta... cuma kerana ak terlampau dedikasi dan komitmen terhadap Uni dan persatuan, ak terlupa pasai benda ni... sedar2, dah tamat tempoh lesen ak... huhu... melayang duit...
Ok la...
Papepun... jumpa lagi...

Monday, April 2, 2012

Memasak menghilangkan stress ep II...

As Salam dan salam sejahtera...
Selepas ak berjaya dengan jayanya memasak mee kungfu versi yen...
Yen datang lagi dengan masakan baru...

Latihan memasak ini kerana kecewa kerana semua versi MasterChef season 1 dijuarai oleh wanita...
Masterchef America, Junior Masterchef Australia dan Masterchef Malaysia... semuanya dijuarai wanita
Dan juga terapi menghilangkan stress... huhu... sebab minggu ni masalah datang bergolek2...

Resipi ke-2 yang ak nak cuba ada kek coklat kukus... dapat resipi ni dari...
Rakan sefalkuti ak sebelum ak berpindah ke fakulti baru, dan juga merupakan rakan Kelab Badminton ak...
X lain x bukan adalah Cik Syirin... hua3...
Jadi, tanpa membuang masa dan membazirkan dakwat untuk menulis... mari kita tinjau detik2 yen membuat kek coklat kukus... adakah beliau berjaya??? sama2 kita nantikan...

Langkah pertama adalah mencampurkan tepung, sodium bikarbonat dan baking powder... disebabkan tepung yang ak beli dah ada semua benda tu... jadi ak guna tepung ni jek la... campur dengan serbuk koko... beli yang murah jek...

tengok... kan dah tercampur... lepas tu kena ayak dengan pengayak ek... ak x tahu masa ni tapi setelah berdiskusi dengan cik syirin, beliau mengatakan untuk mengelakkan kek dari jatuh...

langkah ke-2... sediakan bahan2 seperti gula merah, telur, nescaffee (ni optional jek, tapi ak ganti dengan indocaffee), susu pekat dan minyak masak... ada la sukatan dia... korang campur semua bahan ni berdasarkan sukatan dia...


dan campur sekali adunan yang kita ayak tadi... jeng... jeng... jeng... jadi la cecair yang agak menakutkan ni... sumpah x tipu... ak tengok cecair ni... sangat menakutkan...

dan selepas dikacau sehingga sebati dan tidak berketul2... cecair yang menakutkan tadi berubah menjadi seperti susu coklat... ajaib gila... korang kena kacau sampai xda ketulan2 tahu...

sebenarnya... ak ada beli bekas aloy... tapi x muat letak dalam steamer ak... huhu... jadi ak ganti dengan bekas ni... kertas tu lak ak guna kertas lukisan yang ak jumpa dalam bilik ak... tiba2 ada kan... hehe

jeng.... jeng... jeng... ni la kek yang siap dikukus selama hampir 2 jam walaupun dalam resipi mengatakan dengan jelas dan terang kena kukus dalam 45 minit - 1 jam jek... alasan ak kukus lama... kek ni lembik dan x naik2... lembik macam agar2... kesimpulannya... kek ak x jadi... huhuhu... tapi rasa dia sedap... rasa koko gitu...

ni ak bereksperimentasi... ada lebih sikit2 cecair tu... ak masak guna microwave... masak la tapi macam hangus sikit dan keras... mungkin sebab nipis kot... dan ini la bekas aloy yang ak beli tuh... huhu

Macam ak kata... percubaan kali pertama tidak membuahkan hasil yang ak nak...
Tapi selepas di microwavekan kek yang x jadi tu...
Boleh la makan, cuma atas keras dan bawah lembut... x jadi la tuh...
Tapi alhamdulillah, baru habis tadi... x baik lor membazir...

InsyaAllah mungkin ada percubaan kali ke-2...
Harap2 menjadi...

Papepun... jumpa lagi...

Sunday, April 1, 2012

Memasak menghilangkan stress...

As Salam...
Korang tahu x apa tu Mee Kungfu???
Kali pertama ak makan masa STCA... dekat Raub, sebelah balai bomba tu...
Ak ingatkan Mee Kungfu tu mee spesel dekat kedai tu... ye la... promosi tarik pelanggan...
Macam ak pernah jumpa Jus Poligami la... Roti Helikopter la...
Rupa2nya... memang ada Mee Kungfu... selepas Pakcik Google bagi tahu...

Dan... minggu ni agak stress sikit...
Besa la... keja dan kehidupan...
Jadi, ak pikir memasak mungkin boleh menghilangkan stress...
Jadi, percubaan pertama ak membuat Mee Kungfu...

Cari resipi dalam internet...
Ubah sikit2 (sebenarnya banyak) mengikut bahan mentah yang ak ada...
Jadilah Mee Kungdu Versi Yen...

kalau ikut resipi tu... kena guna ayam... disebabkan ak xda ayam... ak ganti dengan kentang jek... huhu...

macam biasa la... kupas kentang... potong... dan basuh...

benda ni ak beli dekat pekan sari umah ak... leh cincang bawang2 dan yang seangkatan dengannya... boleh jek kalau nak potong cara biasa... huhu

ak suka beli mee kosong... alor... macam mee magi tapi xda perencah tu... rebus la tu sampai jadi macam ni...

pecah telur sebiji... letak la garam dan lada hitam secukup rasa... kacau2... dan masukkan mee... oh ya... simpan sikit putih telur... ada nak guna nanti...

ni mee dan kentang yang telah digoreng... ingat x post sebelum ni yang gambar ak letak tu... huhu...
tumiskan bawang2 dan lada(kalau nak pedas)... kalau ikut resipi... suruh taruk halia gak tapi ak xda... huhu... tumis sampai naik bau


sementara nak tunggu bau naik... sediakan bancuhan tepung jagung... rupa2nya... baru ak tahu fungsi tepung jagung ni... korang nak tahu??? baca sampai habis...

owh... ak x ambil gambar sebelum ni... ok... lepas dah tumis... masukkan kicap dan air secukup rasa... tunggu sampai mendidih... letak putih telur yang kita simpan tadi dan letak air bancuhan tepung tu... air bancuhan tepung tu akan buat kuah tu jadi pekat dan berketul2... sumpah, selama ni ak x tahu macam mana warung buat kuah mee ladna pekat camtu... baru minggu ni ak tahu... huhu... lepas dah pekat... curah atas mee tadi dan taa daa... Mee Kungfu Versi Yen... agak gelap sebab banyak kicap dan sangat pedas sebab letak lada kecik dan lada hitam banyak sangat...

Dah makan... perut pun kenyang...
Seronok memasak sebab kita makan apa yang kita masak...
Ikut citarasa kita... dan kalau x sedap... senyap jek la kan... x kan nak kutuk diri sendiri lak...

Papepun... jumpa lagi...