Islamic Widget

Al Quran

Monday, December 14, 2009

first day of final sem

hari ni bersamaan 14 disember 2009
aku dah melangkah pada hari pertama sem yang terakhir
agak suka hati sebab x lama lagi aku akan meninggalkan UTM
yang banyak memberi suka dan duka, huhu
walaupun kelas akan start pada pukul 11 pg nnt
aku bangun pukul tujuh tadi dan terus bersiap-siap menuju ke gerbang ilmu (perpustakaan)
entah apa gila aku wat gini
tp masa nak wat air teh hijau tadi
cawan yang aku elah guna hampir 2 tahun pecah
walaupun hanya pecah pada bahagian tangkai tapi macam ada petanda
harap2 itu adalah petanda yang baik
malas nak bersikap pesimistik pada awal2 sem nih
pape pun,
pada semua kawan yang x pernah dapat dean list
cuba la dapatkan dean list pada last sem ni
huhu
good luck for us...

Wednesday, December 2, 2009

aku nk jadi...

sejak dari kecik aku nak jadi ultraman,
tapi pikir2 lak, nnt susah kalu nk masuk rumah,
cz beso sgt,

pastu cadangnya nak jadi superman,
tapi malu beb,
kne pasai spender kat luar,

pikir2 smula,
aku sronok jadi yen
hahak

p.s: skunk ni aku tgh busan...

Saturday, November 28, 2009

9 Nyawa


Oleh Ramlee Awang Murshid
Angka 9 mempunyai makna yang berbeza pada persepsi setiap orang. Sewaktu zaman persekolahan dahulu, saya paling takut kalau mendapat angka 9 pada setiap subjek peperiksaan. Angka 9 sebagai tanda kekalahan atau gagal. Ia paling mendukacitakan. Mujurlah saya mendapat angka 2 untuk sastera dan angka 4 untuk Bahasa Malaysia.

Manakala nyawa pula adalah ‘takungan kehidupan’ pada setiap makhluk yang bernyawa di muka bumi ini atau mana-mana makhluk yang tidak terlihat oleh mata kasar. Walhal hakikatnya...pada akhirnya nanti...hanya ALLAH sahaja yang akan kekal abadi apabila sangkakala pertama ditiupkan Malaikat Israfil. Hatta...Malaikat Izrail yang ditugaskan mengambil nyawa juga akan turut mati.

Semakin dewasa...kerap terdengar mengenai kucing yang dikatakan memiliki 9 nyawa. Saya mendengarnya sekian lama namun langsung tidak singgah di benak untuk difikirkan. Sehinggalah satu hari...anak saya Muhammad Aizuddin mengatakan bahawa kucing mempunyai 9 nyawa. Bertitik tolak daripada itu, saya mula memikirkannya untuk dijadikan sebuah novel.

Alhamdulilah...novel 9 Nyawa telah selesai dan saya serahkan kepada editor Alaf 21 pada minggu pertama bulan Syawal. Sebenarnya cerita itu boleh ditamatkan pada akhir penghujung ramadan. Bagaimana pun...saya melengah-lengahkannya untuk mencari satu penamat yang tragik. Ia dinoktahkan dengan hukuman mati di Penjara Cipinang Jakarta yang dilaksanakan sepasukan regu penembak.

9 nyawa berkonsepkan drama. Ia mengisahkan cerita dua keluarga yang berada di Kuala Lumpur dan Geylang Singapura. Kehidupan mereka berbeza. Watak utamanya adalah Intan Suryani dan Hakim – seorang lelaki cacat penglihatan. Intan Suryani yang menghidap sakit jantung dipercayai ibunya Azizah memiliki 9 nyawa. Kerap kali menghadapi maut namun ajalnya masih bertahan menunjang jasad. Intan Suryani tetap bernyawa sehinggalah suatu ketika dia terperangkap dalam kehidupan antara hidup dan mati iaitu koma.

Hakim pula dapat mendengar suara Intan Suryani yang bernyawa dalam keadaan halimunan. Tragedi ini berlaku di Singapura. Antara dua kehidupan tidak menghalang untuk Hakim membantu Intan Suryani. Hanya berdasarkan suara sahaja tidak menghalang ‘mata hati’ itu untuk melihat kebenaran. Hakim yang cacat penglihatan juga menggunakan ‘mata hati’ untuk melakukan kebaikan.

9 nyawa saya sifatkan tidak terlalu ganas dari aspek tindakan watak-wataknya. Ia berkonsepkan drama yang mementingkan ‘cara penceritaan’ berbanding ‘tindakan’. Apa pun...9 nyawa masih dalam bentuk thriller. Menumpukan aspek pengorbanan yang seharusnya dilakukan secara tulus ikhlas. Percayalah...kebaikan itu pasti akan dibalas dengan kebaikan juga. Kejahatan pula pasti akan menerima hukuman. Ia dasar biasa dalam aspek penceritaan tradisional mahu pun masa kini. Yang ingin saya tekanan di sini adalah...’Mata Hati Tidak Pernah Berdusta’. Salam hormat...insya-ALLAH...jumpa lagi dalam CINTA SUFI.

Antara dialog yang dikekalkan dalam CINTA SUFI nanti adalah seperti – ‘Maukah kamu mendengar tawaranku?’ dan ‘Sebagai manusia...aku sayang padamu’.

Tuesday, November 24, 2009

21-11-09






Pada 21-11-09 ari tu, kamiorang iaitu aku, zuhairi, akmal, miey nad, tikah, nisa, haida, kinah, din dan sasha telah mengholidaykan diri kami di air terjun kota tinggi.
seronok gak masa tu walaupun terpaksa menbayar sejumlah wang iaitu rm 7.50 satu kepala. apa lagi, kami main air kat sana lebih kurang 8 jam lamanya.
walaupun menggigil kesejukan, kami masih teruskan acara mandian sehingga badan menjadi kecut.
dalam pada masa yang sama, kami juga telah melanggar undang2 di sana iaitu kami telah menbawa makanan dari luar, abes tu, makanan kat sana mahal gila, cam makanan kat hotel. walaupun ditahan oleh pekerja di sana, nasib baik mereka memahami. hahak.
macam2 kami wat kat sana, menyelam, lemas, mengelongsor, dll.
pas 8 jam mandi manda, kami pun nak balikla tapi akmal nak jejalan kt sekitar bandar penawar dan desaru. sambil menghayati pemandangan pantai dan sekumpulan orang yang nak cari maut kerana mandi walaupun bendera merah telah dikibarkan, kami telah menjamah sedikit nasi lemak yang tertinggal.
dalam jam 9 pm, baru kami balik tapi singgah sekejap di rumah kinah untuk makan malam. hehe.
dan selepas itu, kami menginap pula di rumah akmal dan ak telah dicakar oleh kucing dia, si ming ming. sian kat tangan ak.
pape pn, 21-11-09 stii the best dan mnjadi nostalgia selepas perkelahan di pantai penyabong, mersing pasa semester lepas.

Monday, November 16, 2009

post ke 100...

x sangka ek,
blog aku ni dah masuk ke post yang ke-100
dulu masa nak wat blog ni,
ak x nak copy paste dari blog orang lain,
tp ak bukan dilahirkan untuk jdi penulis,
so, bnyaklah yang aku copy paste.
huhuhu.
dulu pun aku cadang dalam blog ni aku just nak tulis
mengenai sains seperti Biology, Physics, Chemistry, Psychology
tapi, balajar pun fail, nak tulis utk org lain. hahak
pape pn, ni la post yang ke-100.
maybe pasni aku akan lebih matang dalam menulis blog.

Saturday, November 14, 2009

Petanda Kiamat Menurut Islam.

Kiamat adalah hal yang tidak bisa diramalkan oleh semua mahluk ciptaan Allah, namun Allah telah menerangkan akan adanya 10 tanda sebelum hari akhir atau hari kiamat tiba.

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: “Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat”.Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”.

H.R Muslimi

Keterangan:
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:

1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
3. Dabbah-Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
6. Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerusakan dipermukaan bumi ini, yaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
7. Gempa bumi di Timur
8. Gempa bumi di Barat
9. Gempa bumi di Semenanjung Arab
10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman. (Apa ini bahaya Nuklir?)

Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: “Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw. bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini. Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merusakkan sistem alam cakrawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu. Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya”.

sumber: misteridunia.wordpress.com

Kiamat...

Kalendar kaum Mayan meramalkan kiamat berlaku pada 2012 dan seluruh dunia kini berbicara mengenainya. Apakah bentuk-bentuk kemusnahan yang mungkin boleh terjadi pada dunia?


RAMALAN tarikh kiamat bukan perkara baru. Sudah acap kali penduduk dunia dimomokkan dengan ramalan hari kiamat berlaku pada tarikh tertentu, namun ternyata nafas dunia belum terhenti. Seorang petani di New England pernah meramalkan kiamat berlaku pada 23 April 1843 sehingga memiliki pengikut yang digelar The Millerites. Tarikh 1 Januari 2000 juga tidak terkecuali antara yang pernah diramalkan.

Terdahulu, riuh pada tahun 1806 apabila seorang penternak di Leeds, Britain mendakwa seekor ayam betinanya mengeluarkan telur bertulis 'Christ is coming' dan masyarakat dunia menjangkakan itu petanda kiamat hampir tiba. Pengasas gereja Mormon pernah menggemparkan dunia apabila memberitahu kiamat bakal berlaku sebelum tahun 1891.

Tahun ini, ramalan kedengaran lagi. Kali ini berdasarkan teori 'pengakhiran kalendar' kaum Mayan, Mexico, kiamat akan berlaku pada 21 Disember 2012. Filem berkisar mengenainya '2012' bakal ditayangkan di pawagam esok. Sama ada ramalan itu benar atau tidak, kita hanya akan mengetahuinya tiga tahun lagi.

RUPA salah satu asteroid yang terapung di angkasa.

Bagaimanapun, keadaan kali ini agak berbeza kerana manusia sedang digomol ketakutan ekoran alam bagaikan menunjukkan tanda-tanda enggan lagi bersahabat dengan manusia. Siri bencana alam luar biasa dan perubahan cuaca yang agak ekstrem menggamit resah.

Bagi mereka yang beriman dengan hari kiamat, hari itu pasti akan tiba. Meski kita tidak tahu bagaimana dan bila ia sebenarnya akan berlaku, namun hari kiamat paling rapat dikaitkan dengan peristiwa kehancuran dunia. Di sini, kita membicarakan tentang kehancuran dunia dan apakah yang memungkinkan ia berlaku.

Saintis mula menjangkakan dunia ini bakal hancur menerusi teori big bang yang diperkukuhkan oleh Edwin Hubble pada tahun 1929. Teori itu mengatakan alam semesta ini terbentuk daripada satu letupan dan ia sedikit sebanyak menggambarkan begitulah juga pengakhirannya atau big crunch. Jika benar teori itu, saintis menjangkakan alam semesta yang kini berusia 13.7 bilion tahun akan 'mati' pada 20 bilion tahun dari sekarang.

AIS yang mencair boleh menyebabkan banjir besar di bumi.

Namun begitu, ia bukanlah satu-satunya cara kemusnahan dunia khususnya bumi. Planet yang didiami manusia itu terlalu kerdil untuk dibandingkan dengan seluruh alam semesta. Bumi ibarat setitik pada satu galaksi dan terdapat berbilion-bilion galaksi di alam semesta.

Menurut Pegawai Sains di Agensi Angkasa Negara, Mohd. Zamri Shah Mastor yang ditemui di Putrajaya baru-baru ini, kehancuran dunia atau bumi boleh berlaku menerusi beberapa cara.

Hentaman objek

"Pertama adalah menerusi hentaman objek-objek yang terapung di angkasa lepas seperti komet atau asteroid. Terdapat bukti bahawa objek-objek ini boleh memusnahkan," katanya sambil menunjukkan sekeping gambar terbaru permukaan bulan yang pernah dirakamkan oleh misi angkasa Jepun, Selena.

"Kawah-kawah yang terbentuk pada bulan planet bumi adalah hasil hentaman daripada objek-objek ini. Bulan dan bumi kita terletak berhampiran. Bumi kita terselamat kerana memiliki atmosfera. Setiap kali komet dan asteroid cuba menerjah astmosfera bumi, ia akan musnah terlebih dahulu. Bayangkan apa akan terjadi jika manusia berterusan memusnahkan atmosfera dan lapisan ozon bumi?" soal Zamri yang berpengalaman selama 15 tahun dalam bidang sains angkasa.

"Saintis turut mengaitkan kepupusan dinosaur di muka bumi satu ketika dahulu dengan peristiwa hentaman komet. Peristiwa Tunguska yang menyebabkan kewujudan kawah seluas 2,150 kilometer persegi di Siberia pada tahun 1908 dipercayai disebabkan hentaman objek dari angkasa lepas," katanya.

GAMBARAN bencana besar di bumi yang dipaparkan dalam filem 2012 yang bakal ditayangkan di pawagam esok.

Menurut Zamri, berdasarkan laporan Agensi Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Amerika Syarikat (NASA) di laman web http://neo.jpl.nasa.gov, boleh dikatakan hampir setiap hari ada sahaja asteroid yang bergerak menghampiri bumi dan berpotensi melanggarnya. Namun ia tidak berlaku kerana atmosfera kita masih menjadi perisainya. Terdapat 1,077 asteroid yang dikenal pasti berpotensi menghentam Bumi. Namun, lazimnya kata Zamri, saintis hanya menyedari kehadiran sesuatu asteroid apabila ia telah melepasi bumi.

"Antara asteroid yang paling hangat diperkatakan kini adalah asteroid Apophis. Ahli astronomi pada mulanya menjangka ia akan melanggar bumi pada tahun 2029 sebelum diubah kepada 2036.

"Asteroid ini dikatakan akan berada kira-kira 30,000 kilometer (dianggap hampir) dari bumi dan boleh mencetuskan bencana yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Bagaimanapun, berdasarkan saiznya, ia dijangka tidak akan memusnahkan bumi sepenuhnya," kata Zamri.

Perlanggaran galaksi

Selain daripada hentaman komet atau asteroid kata Zamri, bumi juga boleh musnah apabila berlakunya perlanggaran antara galaksi. Kejadian pertembungan antara galaksi memang pernah berlaku.

ZAMRI menunjukkan satu gambar permukaan bulan terbaru yang teruk dihentam objek terapung di angkasa seperti asteroid dan komet.

"Jika ia berlaku, seluruh isi galaksi berkenaan akan berlanggar dan tunggang terbalik. Lebih teruk daripada tsunami pun boleh berlaku," katanya.

Bagaimanapun Zamri berkata, kalangan saintis juga percaya ada kemungkinan alam semesta ini tidak akan berakhir, sebaliknya terus berkembang pesat. Bahkan, ada yang mendakwa bahawa bukti-bukti lebih terarah kepadanya.

PERBUATAN manusia menjadi salah satu punca berlakunya bencana alam. – Gambar hiasan. (KANAN) Hampir setiap hari, ada asteroid yang cuba menghampiri bumi.

Sementara itu, menurut bekas Ketua Jabatan Geologi, Universiti Malaya, Prof. Madya Datuk Mohamad Ali Hassan, bencana yang dahsyat dan besar boleh berlaku apabila plat-plat bumi bergerak semakin pantas dan mengakibatkan pertembungan sesamanya.


"Plat-plat itu kini bergerak lebih pantas dan bertembung dengan kerap berbanding sifat tabiinya sebelum ini. Sebab itulah kini semakin kerap berlaku gegaran gempa bumi dan kita biasa mendengar tentang tsunami. Malaysia yang tidak terletak di Lingkaran Api Pasifik pun sudah boleh merasai gegarannya. Apa akan terjadi sekiranya plat-plat itu bergerak semakin pantas?" soalnya sambil memberitahu bumi kini berusia 4.5 bilion tahun.

Fenomena alam berangkai

Mohamad Ali menerangkan, plat bumi bergerak semakin pantas ekoran tindakan manusia sendiri seperti pemusnahan hutan, penggondolan bukit, ujian nuklear dan penggerudian dasar laut.

"Suhu bumi yang semakin panas boleh mencairkan bongkah ais di kawasan kutub. Jika ais di Kutub Utara dan Kutub Selatan mencair, ia boleh menyebabkan banjir besar pada dunia," katanya ketika dihubungi.

Mohamad Ali tidak menolak kemungkinan berlakunya kemusnahan alam besar-besaran kerana teori kepupusan haiwan dan tumbuhan purba bagai menunjukkan jawapannya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan berlakunya fenomena alam berangkai yang dinamakan chain reaction sekali gus mencetuskan bencana yang amat dahsyat.

"Gempa bumi boleh menolak air laut ke atas permukaan bumi. Apabila ia berlaku, bumi berusaha untuk menyesuaikan diri dengan keadaan itu lalu menghasilkan 'tindakan-tindakan' melampau. Kejadian hujan batu dan salji turun di benua Afrika adalah antara tanda-tanda yang menunjukkan penyesuaian itu," ujarnya.

Dalam pada itu, NASA baru-baru ini menafikan kewujudan planet Nibiru atau planet X yang dikatakan muncul berhampiran bumi dan bakal melanggarnya pada tahun 2012 berdasarkan teori kaum Mayan.

"Planet ini tidak wujud," kata saintis NASA, Dr. David Morrison yang mendakwa menerima beribu-ribu e-mel berunsur kebimbangan berhubung kiamat yang dikatakan akan berlaku pada 2012.

Terma Kosmofobia

Morrison berpendapat, minat manusia yang semakin berkembang terhadap angkasa lepas telah membawa kepada satu terma iaitu 'kosmofobia'.

"Semakin manusia mengenali angkasa lepas, manusia semakin takut kepada ancaman cakerawala seperti ribut solar, lubang hitam dan Milky Way.

"Ramalan kiamat mungkin boleh meninggalkan kesan yang paling buruk iaitu membuatkan manusia takut terhadap unsur-unsur kosmos iaitu bidang astronomi dan alam semesta," ujarnya

(sumber: kosmo online)

Thursday, November 12, 2009

iklan...

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sedang mengkaji penyiaran iklan P1 Wimax broadband yang menimbulkan kontroversi apabila menggunakan perkataan "potong" secara berulang-kali dalam iklan itu. (petikan dari Berita Harian Online)

bagi aku, iklan potong ini adalah salah satu iklan paling kreatif pernah warga Malaysia buat. kita dah kehilangan antara pembuat iklan kreatif iaitu Arwah Yasmin Ahmad.
Jika SKMM mengenakan tindakan, ia akan menyebabkan orang lain takut untuk berfikir lebih kreatif.
anda pernah buka iklan yang negara luar buat, ia sangat kreatif dan secara tidak lansung, ia menunjukkan tahap pemikiran orang negara itu.
iklan di Malaysia kebanyakannya tahap budak-budak. tidak lansung menarik minat dan menbosankan tetapi iklan P1Wimax ni sangat menghiburkan.
bagi saya, tiada apa yang kontroversi dalam iklan P1Wimax ini kerana ia menunjukkan kepelbagaian maksud dalam sasuatu perkataan, ia juga boleh menunjukkan budaya masyarakat Malaysia.
Pada saya, kerajaan jangan lah sekat pemikiran warga kreatif dengan alasan2 yang mengarut. iklan ini tidak lansung menyentuh isu2 sensitif atau berbau hasutan, cuma menggunakan perkataan 'potong' yang pada mulanya kita akan terfikir perkataan 'sunat' atau 'khatan' tapi rupanya memotong talian dan menggunakan broadband.

pekan...













apa yang korang tahu pasal pekan???
mesti korang ingat nama pekan berasal dari perkataan 'bandar' kan???

Pekan adalah salah sebuah bandar di Pahang. Pekan juga merupakan bandar diraja dan tempat raja Pahang bersemayam.
terletak lebih kurang 50KM dari selatan Kuantan, Pekan adalah tempat kelahiran dua pemimpin tertinggi Malaysia iaitu Tun Abd Razak dan Najib Tun Razak.
Pekan mendapat nama dari sejenis bunga yang bernama Bunga Pekan yang suatu ketika dahulu banyak terdapat di tepian Sungai Pahang.
Pekan menpunyai 11 mukim antaranya adalah:
* Bebar (176,400 Ha)
* Penyor (73,600 Ha)
* Lepar (47,100 Ha)
* Pulau Manis (22,000 Ha)
* Pekan (17,300 Ha) (Capital)
* Temai (12,700 Ha)
* Ganchong (11,4000 Ha)
* Langgar (9,600 Ha)
* Kuala Pahang (3,900 Ha)
* Pahang Tua (3,900 Ha)
* Pulau Rusa (2,600 Ha)
makanan popular Pekan adalah Murtabaknya. dikatakan bahawa murtabak berasal dari Pekan.
Pekan adalah bandar yang makmur dan aku bangga menjadi warga Pekan yang sejati.

Wednesday, November 11, 2009

Ais Krim



Korang perasan tak yang blog aku ni x berapa aktif.
so, hari ni aku nak menulis pasal ais krim.
tahukah korang bahawa

1. Ais krim adalah makanan yang enak dimakan apabila sejuk. tidak seperti nasi goreng atau pisang goreng yang tidak enak dimakan ketika sejuk.

2. walaupun ais kering sejuk dan umpama ais, ada juga sejenis ais kering yang digoreng.
resepinya anda cari sendiri ek.

3. walaupun anda makan ais krim untuk menyejukkan badan, tapi hanya untuk jangka masa pendek. ais krim boleh menyebabkan anda kepanasan untuk jangka masa panjang kerana kandungan lemaknya.

4. ais krim adalah makanan pencuci mulut tapi selepas makan ais krim, anda kena cuci mulut dengan berus gigi???

5. asal ais krim adalah pada era mesopotamia. lama tuh

ujian personaliti

UJIAN PERSONALITI
ambil sedikit masa untuk jawap soalan ini sebab ia benar-benar melambangkan siapa anda sebenarnya2..

Ambil sehelai kertas dan cuba jawap soalan ini dengan spontan..analisis nye selepas ini

Situasi:
Anda berada di dalam hutan
(1) nyatakan dengan siapa anda berjalan?

sedang anda berjalan tiba-tiba terserempak seekor haiwan
(2) nyatakan apakah haiwan itu

(3) tindakan anda terhadap haiwan itu
(biarkan dan pandang je/lari dari haiwan itu/ dapatkan haiwan itu)

anda teruskan perjalanan..tiba-tiba ternampak segugus kunci
(4) nyatakan bilangan kunci itu
(dari 1-10 anak kunci)

anda teruskan perjalanan, tiba2 anda ternampak sebuah rumah di tengah hutan.

pada fikiran anda..
(5) adakah rumah itu berpagar?

(6) pintu rumah tu terbuka atau tertutup?

anda pun masuk ke rumah itu. pergi ke ruang tamu dan ternampak meja.
(7) apakah bentuk meja itu?
(Bulat/ Oval / Segiempat / Segitiga)

atas meja ada pasu...
(8) Berapa banyak air dalam pasu itu?
(Penuh / Setengah / Kosong)

(9) Pasu itu diperbuat daripada apa?
[(Kaca / seramik / tanah liat) (logam / plastik / kayu)]


Anda teruskan perjalanan ke belakang rumah. anda melihat sebuah air terjun dari jauh.
(10) Berapakah laju air itu?
(1-10 : 1-perlahan 10-paling laju)

anda terus berjalan dan ternampak sebuah taman. tiba-tiba anda ternampak sebuah kotak peti.
(11) Apa ukuran kotak itu?
(kecil / sederhana / besar)

(12) kotak itu diperbuat daripada?
(cupboard/ kertas / kayu / logam)

tak jauh dari taman anda ternampak sebuah jambatan.
(13) jambatan diperbuat daripada apa?
(logam / kayu / rotan)

Di seberang jambatan, ada seekor kuda.
(14) Apakah warna kuda itu?
(putih / kelabu / coklat / hitam)

(15) Apa yang kuda lakukan?
(diam dan tenang / menggigit rumput / berlari)

(16)
TIBA-TIBA...tanpa disangka ribut tornado datang.... tak jauh
daripada kuda. Anda mempunyai 3 pilihan:
(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?
(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan terus pergi?


Berikut adalah tafsiran:
(1) dengan siapa anda berjalan merupakan orang yang paling dekat dan rapat di hati anda.

(2) haiwan yang anda jumpa simbolik kepada masalah yg anda hadapi. saiz haiwan yang besar menunjukkan anda menganggap sesuatu masalah itu besar

(3) tindakan anda kepada haiwan merupakan tindakan anda kepada masalah yang anda hadapi. kalau anda lari dari haiwan maksudnya anda memang suka lari dari masalah

(4) kunci
1 - kamu punya satu teman baik dalam hidup anda
2-5 - anda mempunyai beberapa teman baik dalam hidup anda
6-10 - anda punya banyak teman baik

(5) rumah
berpagar : close-minded
tidak berpagar : open minded

(6) pintu
terbuka : senang berkongsi dan bercerita masalah atau diri kepada orang lain
tertutup : tak suka bercerita dan rela memendam nye

(7) Meja
Bulat / oval - teman yang datang, anda akan menerima dan mempercayai mereka sepenuhnya
Persegi - anda sedikit lebih cerewet tentang kawan-kawan dan hanya boleh geng dengan orang yang anda fikir sama frekuensi sahaja
Segitiga - kamu benar-benar sangat sangat pilih-pilih teman-teman dan tidak ada banyak kawan dalam hidup anda

(8) Pasu
Kosong - cita-cita dan keinginan hidup anda tidak terpenuhi
Setengah penuh - apa yang anda inginkan dalam hidup anda adalah setengah dah

tercapai
Penuh - hidup anda benar-benar terpenuhi dan baik untuk kamu!

(9) kaca / tanah liat / seramik - kamu lemah dalam hidup anda dan cenderung menjadi rapuh
logam / plastik / kayu - and kuat dalam hidup anda

(10) air terjun
0 - tidak ada dorongan seksual sama sekali
1-4 - ghairah seks rendah
5 - ghairah seks sederhana
6-9 - ghairah seks tinggi
10 - ghairah seks sangat tinggi ...

(11) Saiz kotak:
kecil - ego rendah
menengah - ego sederhana
besar - ego tinggi

(12) material peti:
cupboard/ kertas / kayu (non-bersinar) - rendah hati
kepribadian
logam - bangga diri

(13) Adapun material jambatan:
jambatan logam - punya ikatan yang sangat kuat dengan teman-teman anda
jambatan kayu - hubungan sederhana dengan rakan-rakan anda
rotan - anda tidak berada dalam hubungan baik dengan teman-teman

(14) Warna kuda:
putih - pasangan anda adalah murni dan baik dalam hati anda.
kelabu / coklat - pasangan anda sederhana di hati.
hitam - pasangan anda sepertinya tidak begitu baik di hati dan tampaknya menjadi pertanda buruk.

(15) tindakan kuda:
diam dan tenang / menggigit rumput - pasanganmu adalah sangat sederhana dan rendah hati.
berlari-lari - pasangan anda adalah liar dan agak sukar dikawal

(16) Ini yang terakhir tapi yang paling penting bagian dari ujian ini.
Dari bagaimana saya menamatkan cerita ... pendekatan tornado ...
Apa yang akan kamu lakukan? Hanya ada 3 pilihan:
(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?
(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan pergi?

Apa yang akan anda pilih?
Sekarang, di atas ini ditandai dengan hal-hal ini:
Tornado - masalah dalam hidup anda
peti - anda
Jambatan - kawan-kawan anda
Kuda - pasangan

(i) Jadi, jika anda memilih kotak, anda bergantung kepada diri sendiri setiap kali anda menghadapi masalah.
(ii) atau jika anda memilih jambatan, anda akan pergi ke kawan-kawan setiap kali anda menghadapi masalah.
(iii) atau yang terakhir jika kamu memilih kuda, anda mencari pasangan anda setiap kali anda menghadapi masalah.

Adakah ia benar-benar melambangkan diri anda? fikir-fikirkan...

(from http://1001rahsiadiri.blogspot.com)

Wednesday, November 4, 2009

Tragedi Oktober

walaupun bulan oktober dh abes tapi dalam bulan ini lah ada bnyak tragedi.
aku just nak fokuskan pada tragedi percintaa.
pada bulan ini, lebih kurang 5 tragedi percintaan berlaku di kalangan kawan2 ak.
ini yang aku taw dan ambil tahu, yang tak tahu, maybe bnyak lg kot.
semasa mendengar dan memikirkan masalah ini,
tetbe ak terpikir satu soalan.
apakah yang akan kita pilih jika di beri pilihan:
pilih orang yang kita sayang
@
pilih orang yang sayang kita.
???
kebnyakan orang akan pilih orang yang dia sayang,
tp pilihan ni kdg2 mengecewakan
sbb x semestinya orang yang kita sayang
akan sayang kita balik.
mungkin kita hanya bertepuk sebelah tangan.
atau
pilih orang yang sayang kita.
of course kalau kita pilih orang yang sayang kita
percintaan akan berkekalan
cuma, sanggupkah kita terima orang yang bukan taste kita
dapatkah kita develop rasa sayang pada orang lain.
orang kata, rasa cinta boleh dipupuk.

entah lah, setiap pilihan ada buruk baik,
kita pun sebagai manusia ada akal,
boleh pilih mana yang baik dan buruk,
cuma, cinta pada Allah dan Rasul adalah cinta yang berkekalan,
cinta kerana Allah juga akan menbawa kebahagiaan.

Thursday, October 29, 2009

14 Signs of Your Soulmate

14. You argue and fight with them, but still can't get them out of your mind...


13. When you're on the phone with them late at night and they hang up but you miss them already when it was just five minutes ago...


12. You read their texts over and over again...

11. You walk really slow when you're with them...


10. You feel shy whenever you're with them...


9. When you think about them, your heart beats faster and faster...


8. You smile when you hear their voice...


7. When you look at them, you can't see the other people around you... all you see is him/her...


6. You start listening to slow songs, while thinking of them...


5. They become all you think about...


4. You get high just from their scent and closeness...


3. You realize that you're always smiling to yourself when you think about them...


2. You would do anything for them...


1. While reading this, there was one person on your mind the whole time....

Kenal peribadi melalui Graphology (Kajian)-by Dr Fadzilah Kamsah

Pertama : Tekanan

i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di
bahagian belakang kertas.
· Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif

ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
· Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit

Kedua : Bentuk Tulisan

i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat
· Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak
memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)

ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
· Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak
memakai otak di sebelah kiri (otak logical)

Ketiga : Kecondongan

i. Condong ke kanan
· Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain,
peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih
sayang,
berani, pemurah

ii. Condong ke kiri
· Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat
setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka
campur orang

iii. Tegak
· Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan
sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan
tengah

iv. Campur-campur
· Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang
perempuan datang bulan (maaf)

Keempat : Kerapatan

i. Jarang-jarang
· Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat
· Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau
kedekut

Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z

i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
· Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah,
mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan

b) Kecil, pendek dan tak sempurna
· Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan
kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri

Keenam : Pada palang huruf kecil T (t)

i. Tinggi
· Tahap aspirasi tinggi
ii. Rendah
· Mudah berpuas hati, cita-cita rendah
iii. Tengah-tengah
· Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana

Rumusan : -

Tulisan mencerminkan peribadi...
Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi
dan Personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam
hidup...

Monday, October 26, 2009

BIOREMEDIATION

bioremediation is a process of removal or degrade pollutant by using microorganisms. there are two types of bioremediation that is biostimulation and bioaugmentation.

biostimulation is process when we adding nutrients, electron acceptor, electron donor and etc to stimulate the growth and activities of indigenous microbes.
bioaugmentation is a process that we add exogenous microbes or modified microbes to treat pollutants.

phytoremediation is also part of the bioremediation but we using plant (phyto) to remove or clean up the pollutants. there are several types of phytoremediation that are:
1. phytoextraction- the pollutants are extract and translocate from contaminated soil into plant tissues. the plant then were recycle or incinerate. to apply this method, the amount of ash must less than 10% from the pollutant that we will dug up from soil.
the species of plants that we can use are sunflower, indian mustard and dandelion.

2. rhizofiltration- the pollutant were absorbed by root (rhizo) of the plants. the plant were removed after it were saturated. this kind of method was used to clean the radioactive waste in chernobyl.

3. phytodegradation- process when the pollutants were degrade by plants enzyme and the products were used for plants growth. this method cant be used for highly hydrophobic pollutants.

4. hydraulic control- used grass or tree to prevent off-site migration and decrease downward migration of contaminants by pumps the water from soils and aquifer.

5. phytovolatilisation- is the uptake and transpiration of a contaminant by a plant, with release of the contaminant or a modified form of the contaminant from the plant to the atmosphere.

6. rhizoremediation- this method not used plant to remove pollutants but microbes surrounding root of plants.

7. phytostabilisation- is the use of certain plant species to immobilize contaminants in the soil and groundwater.


the requirements for microbes to do bioremediation are:
1. Existence of organism(s) with required degradation potential
2)Presence of specific degrader(s) in the contaminated zone
3)Accessibility of Target Pollutants to the Microorganisms
4)Induction of Appropriate Degradative Enzymes
5)Availability of Electron Acceptors/Electron donors
6)Availability of Nutrients
7) Adequate pH and buffering capacity
8) Adequate temperature
9)Absence of Toxic or Inhibitory Substances

the most recalcitrant pollutans is xenobiotics. xenobiotic is a chemical which is not produced or expected to be present but could be found in an organism e.g. antibiotics are xenobiotics in humans. Natural compounds can become xenobiotics if they are taken up by another organisms e.g. uptake of human hormones by fish found downstream of sewage treatment plant outfalls.
examples of xenobiotic are Halogenated compounds, DDT (dichlorodiphenyltrichloroethane), PCBs (polychlorinated biphenyls),Nitro-group, Tertiary carbon, Plastics, synthetic polymers.

Monday, October 19, 2009

ujian tergetir

tepat 26hb october 2009
sekali lagi aku akan menghadapi final exam
yang akan menguji kesabaran, kecekalan, keberanian, kejantanan, etc
ujian ini juga akan menguji sama ada aku benar2 study ataupun cuma studo(study sambil tido)
pape pn
korang sume diwajibkan mendoakan kejayaan ak
5 kali sehari
hahaha

Monday, October 12, 2009

last day of figura

semalam berakhir sudah program kolej tun razak yg plg last iaitu figura
selama 8 hari berturut2 ak x cukup tido akan ak balas sehabis mungkin
akan aku tdo selama 8 tahun berturut2, hahahahahahah (gelak jahat)
tapi.......
apakan daya kerana ak ada bnyak assignment
bioethics
insdustrial microbe
mycology
bioenergetic
dan test yang menunggu
bioethics (dh abes td)
bioremediation
huhuhuhu.....
dan aku juga terpaksa setelkan brg2 yg aku pnjam dr
unit harta bina
pejabat ktr
unit sukan
hep

Wednesday, October 7, 2009

aku yang menumpang...

pada jam post ni di hantar
aku dah duduk dlm lab ni selama 26 jam
huhu
penat jangan kata la
ngantuk lagi
tapi aku overnite kat lab microbe
walaupun lab aku sebenarnya kat lab biokimia
tp lantak lah
yang penting, aku bahagia
sok ak akan kembali semula ke lab biokimia

k lah, nk pi amek o.d nih
c u later

Tuesday, October 6, 2009

dah boleh komen

dulu, kawan ak kata dia x leh komen dlm blog ak
ak pn x taw nper
so, ak pertangunggjawabkan blog ak pada pakar komputer dari pekan
dia kata blog aku dh boleh d beri komen
ak pn x psti
cbe korg komen
leh x????
pape pn
tq a lot oyie chan
you're the goddess of computer
ehhehe

Friday, October 2, 2009

overnight di lab

ari ni first time aku overnite kat lab
cbe nak wat growth profile utk bacteria ak
sbb nak dapat data, report psm1 dh nk kne anto dh
ak stay kt sini dari kul 3 n mybe smpai kul 6
dlm 27jam gk la
huhuhu

Tuesday, September 29, 2009

BBQ di Pantai Sepat











hari sabtu (26-09-09), famili aku dengan sepupu serta mak sedara aku ada wat bbq kat pantai sepat. sronok gler cz ni la 1st time aku join cz selama ni ada jer halangan aku nk join program fimili aku sendri.
kitaorng duk kat pantai tu dari pagi smpai ptg, puas gila men air walaupun air tu menyebabkan badan kitorang gatal. kitorg men galah panjang dan kumpulan aku mencatatkan markah yang tercorot, huhuhu.
walaupun badan penat, tapi sronok.
malam tu aku terpaksa kemas beg cz tket aku kul 2030.
huhu

Monday, September 28, 2009

Lack of sleep may play role in Alzheimer's: study

article ni ak tujukan pada semua kekawan ak yang 24-7 belajo n main sampai x ingat nk tido (terutamanya kau gk)

CHICAGO (Reuters) – A study in mice suggests lack of sleep may play a role in the development of Alzheimer's disease, U.S. researchers said on Thursday.

The findings, reported in the journal Science, are some of the first to link sleep with the development of Alzheimer's, the most common form of dementia.

Researchers at Barnes-Jewish Hospital in St. Louis studied levels of amyloid beta -- a protein that accumulates in the brain of people with Alzheimer's -- in mice genetically engineered to have a version of Alzheimer's disease.

Amyloid levels rose in the brain when the mice were awake, and fell when they slept.

When the researchers prevented the mice from sleeping, it made matters worse, said Dr. David Holtzman of Barnes-Jewish Hospital, who worked on the study.

"Sleep deprivation markedly accelerated amyloid-beta plaque formation," he said in an e-mail.

When the team injected orexin -- a compound that regulates sleep -- into the brains of the mice, the mice stayed awake longer, and amyloid beta levels rose. And when they blocked orexin, these levels decreased.

In people, orexin plays a role in the sleep disorder narcolepsy, which causes excessive sleepiness.

Holtzman said the findings suggest drugs that target orexin may be useful to try as Alzheimer's treatments.

They also reinforce the need to treat sleep disorders, not only because they cause immediate problems, but because they may have a long-term impact on brain health, he said.

Despite decades of research, doctors still have few effective weapons against Alzheimer's, a mind-robbing form of dementia for which there are few effective treatments and no cure. Many treatments that have shown promise in mice have had little effect on humans with Alzheimer's disease.

More than 35 million people globally will suffer from Alzheimer's disease or other forms of dementia in 2010, according to the Alzheimer's Association.

(Editing by Maggie Fox and Todd Eastham)

Sunday, September 27, 2009

ni la malaysia yang ak sayang

ni article yang aku copy dari yahoo malaysia (27th sept 2009). so, dari article ni, walaupun malaysia gov dah suruh muslim supaya x datang konsert black eye peas sebab konsert tu ditaja oleh syarikat arak - guiness, tp ada jer makhluk Allah yang mengaku islam datang juga, ye la, walaupun datang semata-mata dengar muzik, bukan untuk minum, tapi diorg bukan cam support ker syarikat arak tuh. duit tiket yang diorang bayar tu bukan akan diguna untuk memajukan syarikat arak tu ker???
dosa berkaitan dengan arak bukan untuk peminum jer, tapi merangkumi dari memetik sumber mentah (cthnya anggur) sehingga yang menjual. korang pkir2 la ek.

KUALA LUMPUR, Malaysia – In the end, it was a "good, good night" for everyone _ thousands of people of all faiths rocked to "Boom Boom Pow", "I Gotta Feeling" and other songs at a Black Eyed Peas concert after the Malaysian government lifted a ban on Muslims attending.

Muslims, who make up 60 percent of Malaysia's population, were originally told to stay away from the Friday night concert because it was sponsored by beer giant Guinness. Islamic law forbids alcohol consumption.

The ban was lifted days later without explanation, but at the concert there were designated bar areas that had signs advising Muslims to stay out.

Fans cheered and applauded as the four hip-hop stars sang one hit after another including the 2009 chart-topping favorite "I Gotta Feeling" that goes: "I gotta feeling that tonight's gonna be a good night. ... That tonight's gonna be a good, good night."

Muslims, dressed in black dresses and sleeveless tops, said they came to enjoy the show _ not to drink.

The ban controversy "makes us look like we are a bit of a backward country. But we are actually not," said Alia Zulkifli, a 27-year-old banker and Black Eyed Peas fan. "We came for the music."

The Black Eyed Peas said they were glad that people who "feel good about music, enjoy life" could attend the show, which marked the 250th anniversary of Guinness' flagship brewery in Dublin.

Malaysia's largest city was one of five places hosting Guinness' concerts.

"I'm so thrilled," group leader Will.i.am told reporters before the show. He said when they performed in Dubai and the Philippines, "it's Muslims, Christians, everyone" who attended.

International concerts in Malaysia have frequently drawn controversy. Shows by Gwen Stefani and Avril Lavigne in recent years faced protests by conservative Muslim Malaysians over immodest clothes, forcing the artists to don attire that revealed little skin.

Even Black Eyed Peas singer Fergie said she had to change her outfit to comply with government rules that require all female artists to cover from shoulders to below the knees. Fergie wore tight black pants and a dark T-shirt with pink and white imprint throughout the 90-minute show.

"Well, I have had to change my costume for tonight's show, but I mean the woman's silhouette is still there," she told reporters.

Organizers said they sold more than 12,000 tickets to pack the venue in a theme park. The audience was mainly ethnic Chinese and Indians, the country's largest minorities, together making up a third of the country's 28 million people.

Islamic rules do not apply to them but only Muslims, who can face action in Shariah courts for such offenses as drinking alcohol in public.

The Black Eyed Peas have enjoyed phenomenal success this year. The foursome has topped Billboard's Hot 100 singles charts for the past 25 consecutive weeks, the most ever by an act.

___

On the Net:

Black Eyed Peas: http://www.blackeyedpeas.com

UTM, here i come

pada 0600 tadi, aku telah berjaya sampai ke UTM setelah menaiki mercedes benz (bas la).
setelah mengharungi perjalanan selama 4 jam dari pekan ke larkin dan dari sri putri ke utm, sampai gak ak ke bilik.
cuma,
aku ngantooook sgt ni
ok, chow dulu

Friday, September 25, 2009

10 cara melupakan ex

dalam hidup ni, mesti ada pertemuan dan perpisahan. memang frust kalau si dia meninggalkan kita, ni aku nak bagi 10 cara yang agak berkesan untuk melupokan bekas kekasih.
selamat beramal


1.Anda tulislah 10 pucuk surat dan anda poskan kat diri anda sendiri, pastu balaslah balik kesemua surat-surat tersebut... Lakukan setiap hari, 3 kali sehari...

2.Jauhkan diri anda daripada filem-filem Hindustan dan juga drama-drama swasta yang tangkap raung

3.Join ruangan berkenalan di dalam majalah-majalah atau buat sesi berkenalan tepi-tepi jalan... . Bukak lah warong khas untuk sesi interview tuh... Alaaa... bunga bukan sekuntum, kumbang lak berlambak lagi..

4.Buat perusahaan menternak itik... Nanti bila itik dah bertambah, pasti akan lupa kat pasangan anda tu, sebab terlalu sibuk menjaga itik-itik gembo... .

5.Sibukkan diri dengan bekerja... Bantai overtime bebanyak... Bila duit dah berjuta nanti, cari ajer yang lain, kawin terus, senang hidup tak payah susah-susah nak sakitkan kepala...

6.pi ngadap cermin yang sememangnya setia ngan anda... buat ler lawak giler yang tak masuk di akal, pastu gelak ler sendiri...

7.Ulang perbuatan nih sampai 3x... ikut tau... Uhh huuu Uhh huuu...

8.Kalo still teringat kat pasangan anda tuh, anda pi cari tangga, alaa cari je lah kat umah mana-mana atau pun bangunan berhampiran, buat-buatlah terjatuh dari tangga, sampai terus hilang ingatan, nescaya ler.. akan lupakan terus pasangan anda tuh... dengan diri sendiri pun anda tak akan ingat lagi..

9.Kalo ingatan anda masih ada, pi je rumah jiran sebelah, minjam tukul, pastu buat ler tak tau sambil ketuk pala sendiri sampailer ilang ingatan...

NOTE: A.kalo jiran anda tak bagi minjam tukul, curikk je, pastu lari ler..takkan dok buat sesi berkenalan ngan jiran anda lak..

B.Kalo susah sangat... hantuk je kepala tu kat dinding rumah, buat ler sampai rasa dah bosan dengan hantukan tuh...

10.Gantung gambar si dia kat dinding .. kutuk, karate, gusti, gigit, mamam, telan... buat lah apa-apa je asal hati rasa pueih..

rahsia darah anda

SI DIA BERDARAH “A”….
Jika pasangan kamu memiliki jenis darah dari kumpulan ‘A’,ini bererti dia tergolong dlm lingkungan individu yg serius dan berusaha untuk membina kesempurnaan diri.Umumnya ,golongan ini amat baik terhadap kaum wanita.Setelah mendirikan rumah tangga,dia akan menyayangi isterinya sepenuh hati..Bak kata org tu,segala2nya dicurahkan kpd isterinya.Bahkan setiap kali kluar rumah,dia selalu ingat kpd anak dan isterinya di rumah.Berbahagialah kamu krn dia akan berusaha menjadi pasangan hidup kamu yg baik dan sangat bertanggungjawab.Mereka yg tergolong dlm kolompok ini merupakan individu yg ‘gentleman’.Namun kamu harus sedar pasangan kamu itu juga mengharapkan sesuatu dari kamu.Mereka juga berkeinginan untuk memiliki pasangan hidup yg sempurna.Si dia mungkin naik angina sekiranya bila pulang ke rumah dan melihat keadaan yg tidak terurus.Lantas dia beranggapan kamu tidak mampu menjadi ibu yg baik.Dia cenderung bertindak selaku ketua di rumah.Berkemungkinan juga,sekiranya dia terlalu sibuk di pejabat dan mengalami tekanan,dia akan melampiaskan kemarahannya itu pada pasangannya sendiri.Wow!! Bahaya juga tu…

SI DIA BERDARAH “B”…
‘Big Boy’ mungkin itulah interpretasi pertama kamu apabila berhadapan dgn individu yg terdiri dari kalangan darah jenis ‘B’.Dia hanya melakukan perkara yg dia mahu saja.Kadangkala sbg pasangannya kamu pula menjadi bingung.Contohnya,ketika kamu telah bersusah payah menyiapkan masakan,tetapi si dia pula asyik leka berhibur bersama teman2 hingga larut malam.Berhati2 sekiranya si dia mempunyai hobi tertentu.Biasanya individu yg tergolong dlm kelompok ini akan lebih mengutamakan minatnya sendiri berbanding keluarga.Apa yg diinginkannya ialah menikmati kehidupan.Tanggungjawab kpd keluarga memang kurg.W/bagaimana pun si dia tidak akan menyusahkan kamu.Kamu perlu ingat,pasangan jenis ini lebih gemar menyendiri dan tidak gemar di perhatikan.Sekiranya korang di kurniakan cahaya mata,berkemungkinan si dia juga boleh timbul rasa iri hati biarpun terhadap anak sendiri…

SI DIA BERDARAH “O”…
Sekiranya calon suami kamu memiliki jenis darah dari kumpulan ‘O’ ,kamu perlu persiapkan diri kamu dari segi mental.Berkemungkinan besar si dia boleh berubah hati setelah mendirikan rumah tangga nanti.Ketika sedang hangat di lamun cinta si dia mungkin terdiri dari kalangan individu yg romantis dan sering melindungi kamu.Namun setelah mendirikan rumah tangga,biasanya individu ini hanya berbicara dgn kamu berkenaan hal yg penting sahaja.Tapi kamu jangan menuduhnya tidak mencintai kamu kerana sememangnya si dia tidak dapat menguruskan banyak hal dlm satu masa.Jangan bimbang,dia tetap mampu menjadi suami dan bapa yg baik..Jadi kamu masih boleh bergantung hidup pada si dia.Selain itu golongan ini juga terdiri dari individu yg sentiasa bekerja keras.Berhati2 dalam komunikasi korang.jika kamu tidak menghormatinya dan beranggapan si dia itu tidak boleh di harap pasti si dia terus merubah sikapnya kpd seorg yg pemalas!!…

SI DIA BERDARAH “AB”…
Beruntung kamu.Individu ini adalah seorg yg prihatin.Ketika kamu sedang sakit,si dia akan merawat kamu dengan baik dan sering menghubungi kamu sama ada telefon atau sms.Namun dia juga mempunyai waktu dan tempat utk dirinya sendiri tanpa ingin gangguan sesiapapun termasuklah kamu.Dia tidak suka org lain mengganggu waktu dan hak peribadinya.Sebagai pasangan,kamu pasti berasa tidak selesa dgn situasi ini.Setelah mendirikan rumah tangga,kamu tidak boleh membincangkan segala hal dengannya.Sesungguhnya, dia seorg yg suka cakap banyak tapi tidak suka bercerita tentang rahsia peribadi dan fikirannya sendiri…





-yen-
80% btoi, aku darah AB (penerima universal).

perempuan nak kawal perasaan, meh belajar dari lelaki

to all girls, mesti korang rasa yang boys @ men cam xda perasaan kan, tapi kitaorang ada rahsia tersendiri n x macam korg, emo semacam jer. x caya ker??? baca kat bawah nih

1) Lelaki tidak pernah rasa simpati pada diri mereka sendiri. Kalau mereka putus cinta, tidak pernah terbawa-bawa dan bila bertemu kawan, bertanyakan teman wanitanya,dengan selamba mereka jawab ''Oh, aku dengan dia dah putus.'' Kemudian mereka berlalu minum teh tarik. Berlainan pula dengan gadis. Mereka lebih banyak yang menjawab, ''Tolong, jangan tanya pasal mamat tu lagi!''

2) Lelaki melihat masalah utama ialah kehidupan mereka. Bagaimana nak teruskan kehidupan, nak cari kerja dan sebagainya biarpun hubungan cinta sudah putus. Gadis lebih memikirkan 'hubungan percintaan' mereka yang terputus, kenapa mesti jadi begitu!

3) Pada lelaki ada teman wanita, satu bonus. Gadis pula merasakan mesti ada teman lelaki, kalau tidak hidup tak lengkap.

4) Tanpa teman wanita, lelaki memikirkan tentang kerjaya, sukan, keluar dengan teman dan mendengar muzik.

5) Bila putus cinta, lelaki anggap gadis itu tidak sesuai untuknya dan dia tinggalkan gadis itu untuk cari gadis yang lain.

6) Lelaki tidak suka membincangkan isu peribada kerana tidak suka merosakkan emosi, hingga ada ungkapan , 'lelaki tidak suka mendengar dan wanita tidak tahu baca peta.'

7) Lelaki berani bersumpah yang mereka tidak kecewa ditinggalkan teman wanita, walhal mereka sebenarnya sedih dan terluka.

8) Lelaki tidak menangis macam budak kecil kerana mereka tidak pernah bersimpati pada perasaan.

9) Lelaki tidak menganggap putus cinta satu truma atau sejarah sebaliknya gadis merasakan ia truma dalam hidup mereka.

20 sebab kenapa nazreen tak kawen lagi

1."Duit lum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!

2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. "Susah la nak cari yang berkenan dihati".
Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ada duit abangku sayang, takde pitis sayangpun abis!

4."Tak datang seru lagi kot".
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.
(ni mmg serupa dgn aku, huhuhu -yen-)

5."Banyak sangat halangan".
Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!

6."Belum bersedia la".
Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.

7. "Ilmu tak cukup la".
Ilmu batin tu memang la dah cukup sejak dapat mimpi basah? yang pertama tu kita dah expert. Tapi ilmu rumahtangga soal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!

8."Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri".
Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul. Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.

9."Dah mencubalah tapi telah dikecewakan".
Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.

10."Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la".
Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.

11."Jodoh tak sampai lagi kot".
Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Tah apa yang pompuan dok cari tu !!

12."Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat" .
Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan?.abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!

13. "Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka".
Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!

14."Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la".
Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!

15."Dia nie suka pasang ramai org sangat".
Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.

16. "Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak".
Pompuan memang camtu..

17. "Nak carik yang solehah lah".
Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.

18. "Masalah la".
Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.

19. "Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la".
Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.

20. "Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya".
Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia.








raya tahun ini walaupun tak seberapa meriah macam tahun2 lepas, tapi tahun ni la yang paling penat.
cam raya tahun lepas, aku selalu jadi penunggu kat rumah tapi tahun ni aku ada gak melawat sedara mara, ye la, mana tahan asik kena perli je. sokmo x melawat sedara sampai sepupu sendiri pun aku lupa, heheheh.
tapi tahun ni famili ak x pegi lak ke chenor, kat situ lagi berlambak sedara mara, ingat tahun depan nak pergi sana la. leh gak kutip buah2 kat dusun kt sana.
walaupun dah masuk raya ke-6, sedara aku still datang terutamanya yang duk kat bandar nuh, ye la, aku kan menetap di kampung, so org bndar yg balik kg.
raya tahun ni agak best gak la cz dapat gak ak sembang2 cam org tua dgn sedara mara. gurau2 n then, kutip duit raya, ehhehe.
hari sabtu nnt, suku sakat ak nak wat bbq kat pantai, ni la 1st time aku join cz tahun depan x jadi, tahun sebelumnya aku asik x da kt umah, study punya pasai la.
tp, tahun ni x da la budak ex-smka wat reunion, klu dlu, stiap cuti hari raya x kira la raya puasa @ raya haji, asik nk wat reunion jer.
to all my friends at pekan, sori la x dapat datang umah korang cz ak mmg bizi melayan tetamu n then lg satu, ak tak taw umah korg kt ner, tp yg peliknya, korg taw lak umah aku kt mner, huhuhu
k lah, chow dulu

Thursday, September 24, 2009

kem pemamtapan mahasiswa ktr


















ni la gambar kami bila join kem pemamtapan mahasiswa kolej tun razak yang disertai oleh JKMKTR dan wakil kelab2 KTR. best giler. memula mmg kena paksa ble nak g tapi disebabkan tempat yang okey, ase sronok lak. kitaorng masuk utan malam2, men flying fox, high rope, abseiling, laluan berhalangan n wat sketsa.
pas join program ni, ketakutan aku pada tinggi dah kurang cuma aku trauma dengan tali cam petak2 tu, trauma gila la.
nama group aku murai, mmg kena la dgn aku cz aku la paling banyak cakap, ehhehe.
kitorng pun ada cheers

murai... murai
oh
murai... murai
oh
murai... murai
oh
muuraii

burung apa??? (pmpuan)
burung murai (llki)
burung apa??? (pmpuan)
burung murai

mmuuurrraaiiiiii ooohhhhh....

anak sedara aku






ni la rupanya anak sedara aku. nama takda lagi tapi mungkin akan diberi mohammad ramadhan sebab lahir bulan ramadhan. ntah la, cam x best jer. so, sekarang ni aku mungkin akan dikenali sebagai pak cik yen @ pak teh yen @ uncle yen. huhuhu. aku rasa makin tua.

Thursday, September 17, 2009

16 september 2009

pada tarikh tu ada peristiwa besar yang berlaku
firstly, ulangtahun penubuhan malaysia la, mesti korg sebagai rakyat malaysia kne tahu kan.
secondly, aku dah balik umah, dah lama x balik umah.
thirdly, aku dah menjadi seorang pakcik. abang aku punya bini dah selamat melahirkan seorang budak lelaki. hehehe. walaupun aku bukan jenis orang yang suka budak kecik, tapi happy gak la.
x dapat lagi gambor dia tapi nnt klu dah dapat, aku taruk dlm ni.

Wednesday, September 16, 2009

balik raya

yeah, yeah
tengah hari nanti aku akan memulangkan diri aku ke rumah aku kat pekan.
ehhehehe
dah lama tak balik.

Tuesday, September 15, 2009

ramadhan nak berlalu

dalam masa kurang dari seminggu lagi
syawal akan menjelang
tu bermakna ramadhan akan meninggalkan kita sekali lagi
jika pada zaman para sahabat
mereka akan menangis pabila tiba saat ni
pada kita lak
kita sgt suka menyambut syawal
walaupun ramadhan tidak diisi dengan sepenuhnya
1 syawal nanti
syaitan akan dibebaskan
adakah kita bersedia untuk menghadapi hasutan dan bisikan syaitan
pada 1 syawal hingga 30 syaaban nanti
????
sama2 lah kita renungkan

microbiology

microbiology...
dulu aku pernah terpikir, apalah yang aku belajar ni ek.
dalam microbiology, aku diajar macam mana nak buat clon dan ubah genetik
walaupun aku masih belajar tukar genetik bakteria
tapi benda ini boleh diaplikasikan pada manusia atau tumbuhan juga.
pastu aku belajar pasai bioethic lak
macam2 la etik dalam biology ni
x leh wat tu la, x leh wat ni la
kalau tahu x leh wat
naper ak kne blajo bnda ni
????
pastu satu lagi
dalam subjek ni
kami boleh ubah benda yang original
jadi benda lain
cthnya buah epal kaler hijau
kami leh tukar jadi kaler biru
cuma aku terpikir la
layak ker kami nak tukar kejadian tuhan
hebat sangat ke kami ni
????
kadang2 aku confuse gk la
sains adalah subjek untuk mencari kebenaran
tapi microbiologist cam mengubah kebenaran

.........
just terpikir

tak boleh nak rehat

hari sabtu dan ahad tu aku baru habis program ihya ramadhan ktr dan mubarakah kkdk. alhamdulillah sebab sumer program tu berjalan dengan lancar. hehehe.
tapi tu x bermakna aku boleh rehat sebab ada test lak ari selasa n rabu ni. x sdy lagi nih. huhuhuhuhuh

Saturday, September 12, 2009

jumaat (11-09-09)

kadang2 aku pelik kenapa aku selalu bagi tajuk jumaat ek. cam buat report mingguan lak.
tapi ari ini paling banyak meeting pernah aku dapat, huhuhuhu.
semalam, (khamis) aku ada meeting prog FIGURA dan ihya Ramadhan tapi aku terpaksa pergi meeting figura n akmal sebagai wakil aku dalam meeting ihya. meeting sampai pukil 1 am tapi aku x makan nasi lagi. huhuhu.
sampai dalam bilik, aku terus makan nasi kerabu yang aku beli dekat bazar tapi dari bau nasi tu, aku agak nasi tu dah basi tapi kerana terlalu lapar, aku makan jer tapi x amek tempat yang bnyak kuah. in the end, aku sakit perut. masa klas myco, do madihah perasan yang perut aku sakit.
pastu ingat nak tengok ery n elmi jo present proposal psm tapi kerana ada tugas (ihya), so x dapat lak, ase rugi lak sebab diorang kata best td.
malam tadi, aku pun ada meeting prog hari raya KTR n meeting prog mubarakah kkdk tapi aku dapat datang meeting prog hari raya jer. sowi atiq. huhuhu
esok, kena prepare for prog ihya ramadhan ktr........

ihya ramadhan ktr

pada 12-09-09, kolej ktr akan menganjurkan program ihya ramadhan anjuran JKM KTR bersama Kelab STAR (Surau Tun Razak).
program ini meliputi khatam al-quran, iftar dan ceramah sempena lailatul qadar.
semua warga KTR dijemput hadir bagi memeriahkan program ini di samping kita menhayati keberkatan ramadhan dan memahami mengenai lailatul qadar serta mengeratkan silaturrahim antara semua warga kolej.


Nazreen B Abd Latif @ Yaacob
ketua unit teknikal
program ihya ramadhan KTR

Thursday, September 10, 2009

Dalam perjalan ini
Menuju destinasi
Berbagai lebuhraya dilalui
Perjalananku terhenti
Di lebuhraya ini
Terpandang pusara diam menyepi

Terbayanglah kisah lalu
Bila kau disampingku
Bagaikan temasya dalam hidupku
Kini cinta tiada lagi
Berkubur dalam sepi
Dan pusara ini menjadi bukti

Betapa aku lemah di sini
Melihat cinta ini pergi
Di sini bermula bicara
Terpedaya
Dan bicara itu membunuhnya

Kini engkau tiada lagi
Yang tinggal hanya mimpi
Dan cintaku yang telah bersemadi
Ku teruskan perjalanan
Ku tinggalkan impian
Ke arah tujuan cinta abadi

x taw la, sem ini ak suka betoi lagu ni
cz ak dh bli mp3, hehehehe
tp ble nk dekat raya ni
t'ingat aku yang lebuhraya menjadi pembunuh no 1
sedih la
kita nk balik kampung untuk bergembira
tapi tragedi yang melanda
so
disini saya nak berpesan
BEHATI-HATI DI JALAN RAYA
INGATLAH ORANG YANG TERSAYANG

Tuesday, September 8, 2009

science of sex appeal (final part )

Often, one partner may describe feelings of loving the other without being "in love." These conflicting emotions often signal doubts of whether their marriage or union should continue. How can they handle that? Of course, they may just stumble along without taking action, but they can also choose to break up the relationship or go to a counselor to build solutions.

Science teaches (as do therapists) that any novelty increases the dopamine level in our brains. We can constantly refuel with that wonderful pleasure chemical by bringing new challenges and experiences into our relationships. While this would seem to be a no-brainer, in my work, I see that many relationships suffer from neglect by failing to make that effort. People walk away from relationships or settle instead.

We are not at the mercy of our hormone clusters ebbing and flowing. The chemistry of sexual attraction may be beyond our control; however, the way we act in response is totally our choice. We have huge brains giving us the ability and opportunity to make deliberate decisions with our lives. Science informs that we can use our conscious minds to sustain our relationships. When we decide to do that, we can make everything else fall into place for us and value our families of creation.

The Science of Sex Appeal concluded with the optimistic promise that sexual attraction and chemistry do not dictate our actions or partner choices. Our brains give us the option to choose how to live our lives.

Consider how carefully crafted food marketing triggers our desire to eat. We can pass on eating. We have the ability to edit our food choices to create healthy bodies and, if needed, consult a nutritionist. And despite the science of the chemical triggers of sex appeal, we are capable of choices, which honor and create healthy emotional relationships. Exit the role of physical science and enter self-help, relationship coaching, and professional counseling. We can put our brains to work building our understanding and skills to achieve satisfying marriages and other types of long-term pair bonds.

science of sex appeal (part 3)

The science on sexual attraction claims that evolution prepares us to stay together just long enough to raise children. One study across 58 societies demonstrated a dual reproductive system going from pair bonding to straying at about the four-year mark in a relationship. The study conclusion: we are fundamentally built to stray. Does this mean that our exhilarating experience of early love is destined to be undermined by our inherent biology? Will we always fail at long-term love?

Science claims that the chemistry of passion, lust, and love bind us together for a limited period of time. Haven't most of us figured that out at a personal level? My observation is we already know we need to build for the future before the reality storm hits. Yet many of us neglect our marriages and relationships anyway. Over focus on careers or children, and overindulging in our selfish habits through individual use of time frequently lead to rampant neglect of our partners. Science help us?

The science here reminds me of the Three Little Pigs story. Early love and lust are like building a grass hut on a romantic island. Eventually, the wolf-like hurricanes of time and routine daily living blow it to smithereens. And even if we upgrade to sticks, we still gotta invest in mortar and bricks. What are the bricks and mortar of satisfying long-term pair bonding? How do we build a cooperative and monogamous alliance that lasts a lifetime?

Science of Sex Appeal suggests that our spirituality, life memories, and our children can become the building bricks for lifetime commitment. (I add that friendly roommate-like compatibility and economic convenience or necessity are common factors that prevent break-ups, while not necessarily firming up commitment.) But those commitments can remain shaky or shallow alliances without the intense love mortar. In this documentary, it is proposed that if you want to love longer than 10 years, you must build a mental chemistry of love.

There is scientific proof that we can remain in love with sustained intense romantic love that is stronger, deeper, and more complex than the explosion of early love. Studies of the MRI activity of a male subject in an intense, 24-year marital relationship showed that the ventral tegmental area of his brain still lights up. This brain region is active in early love. How do we utilize our brains to keep that region blazing with light
?

science of sex appeal (part 2)

With chemistry-inspired flirting, lust, and love all continuously active below our level of consciousness, can we maintain attraction to one partner? Attraction has many stages, beginning with a single biochemical jolt resulting in a change reaction. Anecdotal reports indicate the ‘first kiss’ is highly memorable in the attraction that builds (or fails to build). The abundant testosterone in saliva increases the sex drive.

Even more sex appeal chemistry influences occur through the dopamine triggered in our brains. Dopamine is the brain’s pleasure chemical that produces a high that can be addictive, energy producing, and exhilarating. Biochemistry shows the link between dopamine and testosterone with exhilaration and lust. But dopamine is not uniquely linked to sex appeal. The thrill of sports, bungee jumping for instance, can produce a dopamine rush. What about love?

Researchers set out to find the ‘brain in love’ through MRI scans of people viewing photos of a significant other and strangers. And they did. Brain activity rose and fell according to the attachment. But science confirms that it is having sex (not being in love) that makes us want more sex. We can be in love, and never have sex. Professionally, I understand that loving a spouse (partner) does not (necessarily) include sexual attraction or the desire to engage in sex.

According to Science of Sex Appeal, chemistry brings us together and drives us apart. We are biologically programmed to mate for life and most religions and cultures urge us to do so. Still, there are two primary paths of choice — stay together or have an unrestricted strategy and remain noncommittal. Newer research shows that women also seek sexual variety similarly to how we have stereotyped men as wanting to play the field.

Many of our unconscious preferences and behaviors are conditioned by our chemistry. Studies report that women find slightly feminized pictures of the same man more attractive when they are not ovulating. Married women are biologically driven to promiscuous behavior as reported by an experiment based on digital movies of the female participants dancing during a "girls’ night out." The women with long term partners and on their fertility cycles were the most provocative. This was concluded from movement and appearance analyzed through pixels and an estimated percentage of skin showing. These committed women sent out more sexual signals than the available ones. In contrast, other research pinpoints the role of the chemical oxcytocin in monogamy for women.

science of sex appeal (part 1)

My mission in watching Discovery Channel's Science of Sex Appeal was to understand the scientific take on what's up with the sexual and emotional cheating I see in my therapy practice. People say they want a forever relationship — so what is happening?

Briefly, the science says we are predisposed chemically away from long-term monogamy and pair bonding, but we can choose to use the tremendous power of our gigantic human brains to maintain our relationships. Okay... then how do we choose our partners and how do we stay happily together long-term?

The feature began by explaining that the sexual attraction game consists of three parts: choosing a partner, keeping a partner, and building a nest together to raise children. From the start of the show, the rapid-fire polysyllabic banter of Science of Sex Appeal was difficult to follow. But I was determined to get my questions answered and apply the information in my professional practice.

One research study illustrated that women tend to choose partners based on status or resources as a priority. Groups of women, selected at random, were shown photos of similarly dressed men of relatively equal attractiveness. Following a baseline numerical rating of attractiveness, later groups were shown the same pictures, but with an indication of social and economic status — five- or six-figure incomes. The attractiveness ratings rose or fell significantly in direct correlation to perceived income level.

And the science of partner selection continues with human odor as a factor. Couples can discern the special smell of their partner. Every man has a unique smell — 'eau de man.' Research has demonstrated that odor affects us at a subconscious level. We can't control it. No two people smell the same or have the same ‘HMC’, as it is called. There is an optimum match for HMC.

Women are generally repelled by men’s scent (except when they are within a day or two of ovulation); but men, when exposed to vaginal secretions, are consistently attracted. In experiments where men inhale imperceptible low doses of artificial copulants, the attractiveness rating of women shown in pictures is higher. Copulants impair men’s ability to discriminate whether a woman is attractive. The scent of copulants prevents them from thinking clearly. (Odor also helps us steer clear of relatives and has performed the evolutionary role of "incest avoidance.")

Monday, September 7, 2009

jodoh

masa balik rumah dulu,
aku tertengok satu cerita dalam Discovery channel
bertajuk 'sciences of sex appeal'
dari cerita inilah baru aku sedar yang badan mempunyai fungsi yang sangat mengagumkan. sangat2 hebat dan hampir tak dapat dipercayai.
rupanya dalam pemilihan pasangan, bukan kita sepenuhnya yang menentukan tapi ia didorong oleh sistem dalam badan kita terutamanya dari otak.
badan kita menentukan bahawa seseorang itu sesuai atau tak berdasarkan banyak faktor seperti suara, bau, cara berjalan, bentuk muka, bentuk tubuh badan dan macam2 lagi.
patutla orang kata, jodoh setiap orang memang dah ditentukan cuma kita jer tak jumpa lagi.
antara yang menarik, orang pada zaman dahulu menggunakan bau untuk mencari pasangan yang bukan dari kalangan keluarga mereka. kita tahu kan, orang zaman dahulu banyak berhijrah dan selalunya berpisah antara satu sama lain. melalui bau, orang zaman dahulu dapat menghindar dari berlakunya sumbang mahram. ini kerana, badan kita akan menberi respon jika seseorang itu adalah dari kalangan keluarga kita. hebat kan.
dalam cerita ini, secara kesimpulannya, badan kita akan mencari seseorang yang akan menberi zuriat kepada kita.
dari cerita ini juga, tak mustahil jika ada cinta pandang pertama kerana ini semua adalah reaction dari badan kita sama ada dia tu adalah untuk kita.
kemungkinan besar kita tak sedar mengenai perkara ini tapi inilah ajaibnya hidup kita.

sukanya hati ini

tehgah hari tadi aku telah berjaya membeli tiket ke pahang
hahahahaha
aku tak risau sangat pasai tiket ini sebab aku tahu memang ada tiket untuk aku
tapi kawan2 aku yang risau bebenar
tadi pun aku tengok ada banyak seat kosong ke kuantan
so
aku pun beli tiket pada rabu, 16 sept
huhuhu
tapi
pada hari yang sama
akan ada test industrial microbe
huhuhu

Friday, September 4, 2009

15 ramadhan

sedar x sedar, dah hampir separuh bulan aku berpuasa
hari ini baru sedar bila nampak bulan mengambang masa nak pergi terawikh
maknanya, lagi 2 minggu bolehlah kita sambut hari raya
yeah....yeah..... raya
leh kumpul duit raya cam dulu, huhuhuhu
kalau boleh la.
tapi
baju raya x beli lagi, dah bertahun x beli baju melayu,
tahun ini ingat nak beli la,
nak beli warna yang striking
cam pink, hijau muda, oren , etc hahahhaa
tiket balik kg pun aku x beli lg
biler la aku nak beli ni
takut abes je

pape pn
selamat berpuasa dan selamat hari raya

Monday, August 31, 2009

hepy beday

pada sabtu lepas, 29-08-09, genaplah umur aku menjadi 21 tahun, so, lepas ini, aku boleh menjadi seorang pengundi yang berdaftar, untuk menentukan masa depan negara,chewahhh.
dah 21 tahun aku hidup ek, tapi masih x da jasa2 besar yang aku buat setakat ini. entah sampai berapa tahun lagi aku akan hidup. banyak lagi benda yang aku x capai dalam hidup ini.
orang selalu bergembira tatkala menyambut hari jadi mereka tapi aku, kadang kala risau sebab setiap tahun berlalu, maka makin dekat diri kita pada kematian. bukan aku takut pada mati sebab semua orang akan mati juga cuma sebelum aku mati, aku harap semua impian aku jadi kenyataan.
pada hari yang sama, muzhafar masa aku matrik (KMPh) pun menyambut hari jadi nya juga yang ke-20 dan kalau Michael Jackson hidup, pada tarikh yang sama pun, hari jadi dia.
so, pada sesapa yang menyambut hari jadi pada 29th august, welcome to our club.


p.s. selamat hari jadi pada mayo (3SSA) yang sambut pada 30 ogos.

Thursday, August 27, 2009

pembentangan proposal PSM 1

semalam (26 ogos 09) tepat kul 1600
aku telah menbentangkan tajuk proposal aku yang bertajuk '16S rRNA identification of cyanide degrading bacteria and its application in cyanide degradation'. panjang betul tajuk tu kan, hahahaha.
alhamdulillah, aku telah berjaya menbentangkan dengan agak berjaya dan semua soalan aku dapat jawab, tapi tak tahu betul atau tak cuma ada orang kata, just confident jer masa jawab.
examiner aku sepatutnya P.M Dr zaharah dan Dr. sasha eva tapi Dr. zaharah keluar masa aku present, tak tahu sebab apa tapi baguslah sebab biasanya soalan dia sangat susah, huhuhuhu. lepas present, rasa sangat lega dan senang hati sebab sebelum present, aku telah menempuh halangan yang amat getir, huhuhuhu.
imbas kembali........
slide aku sepatutnya siap hari jumaat (21 ogos 09) tetapi disebabkan ada test yang banyak, aku terpaksa fokus pada test-test dan mengabaikan untuk menyiapkan slide. supervisor aku, Dr. shafinaz dah tanya mengenai slide, ak janji akan bagi pada isnin.
so, sabtu dan ahad tu aku buat betul2 tapi pada jumaat tu, umat islam menyambut 1 ramadhan dan oleh kerana kepenatan, pada sabtu dan ahad, aku lebih banyak tidur, hahahaha. buat slide pun pada malam selepas terawikh.
pada isnin tu, pergilah aku berjumpa Dr shafinaz tetapi dia dah wat appointment dengan student lain dan aku akan berjumpa pada selasa. bolehlah aku baiki slide aku tetapi masalahnya, aku tak tahu apa perlu buat untuk menbsiki slide tu.
hari selasa, aku dijadualkan berjumpa Dr, shafinaz pada kul 1600 tapi dapatjumpa dia pada 1630 sebab sakinah jumpa dia lama sangat, huhuhuhu. so, berbincanglah aku dengan Dr. shafinaz sampai kul 1700 lebih gak la. kitaorang terpaksa stop sebab nak buat persediaan untuk berbuka puasa. Dr kata maybe nak jumpa aku esok.
hari rabu.....
aku dahberdebar nak present. hari ni aku memang tak cukup tidur kerana aku men'edit' slide aku berdasarkan komen dari Dr. aku stay kat bilik JKMKTR dari jam 2200 sampai waktu sahur (0400). tapi agak lega sebab slide aku dah ok dan hanya tunggu nak jumpa Dr jer. pagi tu, aku pergi ke kelas bioremediation sebab kelas sebelum ni aku dah ponteng (bersebab) dan nasib baik juga la sebab Dr shaza buat quiz. masa kuiz tu, aku dapat banyak misscall dari Dr Shafinaz tapi aku x jawab sebab aku x suka jawab hp masa kelas. lepas jer kelas, aku call Dr tapi dia ada hal dan aku pun balik bilik untuk ambil slide dan pendrive.
time ni la masalah muncul, jeng... jeng... jeng....
slide yang aku buat pagi tadi tak dapat dibuka lansung. aku punyalah risau dan tak tahu nak buat apa tapi still stay cool, hahahaha. aku dah tanya akmal dan heri tapi jawapan dari diorang sangat mengecewakan. aku pun nak jumpa Dr tapi Dr x da dalam biliknya. aku pun pergi ke meja sebelah bioinfo lab dan jumpa miey nad dan sasha, miey nad pun x dapat tolong. even Dr shahir yang merupakan pakar it FBB pun x dapat buat apa2.
tapi dengan masa berbaki 4 jam, aku cuba lengkapkan slide aku. hahahaha. memang masa tu stress la cuma aku cuba stay cool. alhamdulillah, slide aku boleh dikira siap cuma tak sesempurna yang sebelum ni. tapi ok la. aku pun masuk dalam bilik meeting biologi C08 untuk bersedia menbentangkan proposal aku.

Sunday, August 23, 2009

selamat menyambut ramadhan al mubarak

Alhamdullilah kerana kita semua diberi kesempatan untuk bertemu kembali dengan bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan, bulan ramadhan al mubarak.
antara 12 bulan yang ada dalam setahun, hanya ramadhan yang menpunyai satu hari yang menpunyai kebaikan bersamaan dengan 1000 bulan.
dibulan ramadhan inilah kita sepatutnya berlumba-lumba melipat kali gandakan amalan dan ibadah kerana segala ibadah yang dilakukan pada bulan ini ikhlas demi mendapat keredhaan dari Nya akan mendapat puluhan kali ganda pahala. pada bulan ini juga semua pintu syurga dibuka seluas-luasnya dan semua pintu neraka ditutup serapat-rapatnya. iblis dan syaitan juga dirantai dan diikat supaya mereka tidak boleh menganggu umat islam beribadah pada bulan ini.
pada bulan ini juga, umat islam diwajibkan berpuasa kerana puasa mengandungi seribu kebaikan dari aspek rohani, fizikal dan juga biologi. puasa dapat menyempitkan saluran darah yang menjadi jalan bagi syaitan dan iblis. puasa juga boleh merehatkan perut kita yang 11 bulan bekerja tak berhenti-henti. sebenarnya, puasa tidak melemahkan kerana walaupun tidak tidak makan hampir separuh hari, badan kita berupaya menghasilkan tenaga melalui proses yang dinamakan gluconeogenesis, protein phosphate pathway dan macam-macam lagi. ini bermakna, apabila kita berpuasa, kita akan menggunakan sumber tenaga simpanan. sumber tenaga ini kalau disimpan terlalu banyak, akan mendatangkan mudarat seperti obesiti, sakit jantung, darah tinggi, arterisclerosis dan bermacam-macam lagi penyakit yang disebabkan banyak makan.
tetapi, harus diingat puasa bukan bermaksud hanya menahan diri dari makan tetapi dari segala perbuatan yang menbatalkan puasa seperti memasukkan sesuatu dalam rongga badan. puasa juga bermaksud menahan diri dari nafsu serakah. puasa juga bertujuan menguji diri kita sama ada kita benar-benar bertakwa pada Allah dan sanggup mengikut arahanNya. ramadhan selalunya jatuh pada hari yang amat panas dan pada bulan ini kita disuruh olehNya agar tidak makan dan minum. ini akan menguji seberapa iman kita di sisi Nya.
tetapi, umat zaman sekarang hanya menjadikan puasa sebagai tradisi yang mesti diikuti tanpa menghayati keberkatan yang dibawa pada bulan ini. mereka hanya mengangap bulan ramadan hanya sebagai bulan untuk berlapar. mereka juga sudah lupa bahawa bulan ini adalah bulan untuk mengawal nafsu. tetapi apabila kita melihat permandangan bi bazar-bazar ramadan, umat islam seperti hilang kawalan diri dan membeli makanan lebih dari yang sepatutnya dan apabila makanan itu tidak dihabisi, makanan itu dibuang. ini bukankah satu bentuk pembaziran dan bukankah orang yang menbazir itu adalah saudara syaitan laknatullah.
umat islam zaman sekarang juga tidak menggunakan bulan ini dengan sepenuhnya. sepatutnya surau dan masjid penuh dengan jemaah yang hadir untuk menggandakan amalan tetapi apa yang kita lihat, hanya golongan tua sahaja yang berteleku memohon keredhaan dari Yang Maha Esa.
mengapa ini terjadi???
sepatutnya kita mesti menggunakan bulan ini sebagai satu medium untuk kita lebih bersedia menemui Allah di alam yang seterusnya. mungkin kita tidak dapat bertemu dengan ramadan padan tahun depan.
saya juga tidak terlepas dari melakukan perkara yang menbuang masa seperti bermain permainan komputer dan saya mengharapkan agar kita semua saling berpesan ke arah kebaikan dan saya berharap agar setiap muslim mengetahui tentang kebaikan setiap arahan dan larangan dari Nya kerana sesungguhnya hanya Allah yang mengetahui apa yang tidak diketahui oleh manusia.
dan bersama-samalah kita berpesan-pesan...



Nazreen Abd Latif @ Yaacob
0013
Bilik JKM KTR

Saturday, August 22, 2009

jumaat (21-08-09)

hari ini mmg banyak cerita. mmg jumaat yang penuh nostalgia...
start dari pukul 12.01 am hingga 23.59 pm, penuh dgn cerita
memula bebudak ini ajak main counter strike, aku x minat men game tu sebab x pandai, helmi jo siap kata aku ni 'lauk'. siot toi dia. aku kata kat akmal yang aku x da mouse tp dia suh pinjam yang din punya lak. tapi din x da time tu so aku buka lari larangan yang ada mouse, mmg aku sorok mouse tu sbb x nak terlibat dengan arena game yang laro. huhuhu. so, bermulalah era peperangan antara yen, akmal, heri dan mie jo. sronok lak men sampai x sedar masa berlalu.huhuhuhu. aku siap boleh tembak diorang sampai budak2 ini terkejut beruk. tapi tu sumer luck jer.
masa main tu, tetiba my very very very very close friend tepon. aku pun sambil main sambil jawab tepon, budak ni masuk bilik, terkejut lagi coz aku dapat tembak diorang sambil menjawab tepon, hahahaha. yang tepon tu, kawan lama, dia mintak pendapat aku sama ada nak ponteng klaz ke pagi jumaat tu sebab dia nak balik umah, aku suh jer dia ponteng, ye la, its better you celebrate 1st ramadhan with your family. ehhehehe. borak dgn dia sampai 4o minit, berasap telinga aku n kpala aku jd pening, terpaksa mintak panadol dgn eri. huhuhuhuhu.
pas abes b'gayut, aku still teruskan peperangan aku menentang budak2 ni. sampai pukul 3 lebih, yang lawaknya pagi nnt ada test mycology. aku baru baca chap 2, ada lagi chap 1, 3 n 4. huhuhuhuhuhuhu
pas sumer dah kembali ke realiti, sumer bdk ni cuak cz x bce paper lagi termasuklah aku, huhuhu. kitorg pulun betoi, baca smpai nak muntah, ble bosan, psg lagu kuat2 tp last2 tido juga dalam kul 4-5 am
bangun dalam kul 7.30 trus aku gelabah cz ada klaz bioetik tapi akmal kata klaz batal. lega la sket, pastu aku terus buka note dan baca dengan penuh perasaan. time mandi pun x tenang sebab teringatkan test ni. sampai last pun x abes sumer chapter aku baca, huhuhu
pastu mula la bergegas pergi klaz, masuk lambat lak tu dengan muka mengantuknya. ss mnjaab soalan pun bermula. memang teruk la, aku x leh nak perform lansung, ada harapan nak extend ni.
huhuhuhuhu
pastu, kamii makan kt s.u.b.
pastu kami pun balik ke bilik, ingatkan nak tido tapi budak2 ni ajak main lagi counter strike, huhuhuhu. so, bermain la kami sampai lupa diri, nasib baik x lupa solat jumaat, uhuhuhuhu.
pas solat, ingat nak main lagi (mmg main pun), tp ada klaz bioenergetic lak, ingat x nak pergi sebab hujan lebat tapi akmal ajak kami naik kereta dia, so, dengan keadaan agak paksa rela, pergi la kami menuju ke kelas bioenergetic kendalian dr razaudeen. tp, seronok gak klaz dia hari ni. aku pun banyak involve dalam lecture dia cuma dia melahirkan perasaan bimbang tentang kami ni.
pas klaz, kami pun balik. petang nanti kena tolong radziah prepare tempat utk solat terawikh. dalam kul 5 pm nnt. aku pun tido dgn nyenyaknya sehingga kul 7.30 pm. huhuhuhu. bersalah gila pada radziah n da geng. huhuhuhuhu. sowi.
pas bangun, aku pun bersiap2 nak g terawikh. so, solatlah aku kat dewan tun rahah.
pastu aku lepak2 dalam bilik jkm dan beramah mesra bersama jkm ktr bersama abg faiz sambil menceritakan isu2 semasa.
perut lak berbunyi, budak ni kata nak makan tapi x msg aku pun. aku pun balik bilik dan alangkah terkejutnya aku apabila mendapati hampir semua kawan2 aku tidak menyedarkan diri, tidur la. aku terus bergegas berjumpa helmi nad menyatakan ketidakselesaan pada perut aku dan dia pun mengalami nasib yang serupa. kami pergi menemui din dan dengan sedikit tenaga yang ada, kami berupaya mengejutkan din yang sekian lama tidak menyedarkan diri. din pun ingin makan. selepas itu, kami ingin mengejut mey jo dan ery tapi alangkah sedihnya kerana tidak mendapat respon yang diharapkan.
kami menuju ke meranti kerana menyangkakan bahawa kafe ktr sudah tutup, apabila mendapati bahawa kafe ktr masih dibuka, miey nad mahu makan di situ sahaja dan kami menunggu din di bahu jalan tetapi kelibat din lansung tidak muncul, mungkin dia dah sampai ke meranti. kami pun segera ke meranti tetapi sekali lagi kami terkejut kerana dina tiada di situ. atas desakan perut aku, aku terus ke kedai dan mengambil sepinggan nasi bersama ayam untuk d makan. di situ, aku berjumpa junior2 aku dan juga klasmate aku. tapi, dimana din????
aku risau dia jatuh motor sebab dia kata x berapa sihat. setelah menunggu sekian lama, din pun muncul dan setelah makanan diorder, kami pun makan.
setelah makna, kami pun balik dan setiap orang menbuat kerja masing2. aku pulak, cuma berbaring di depan laptop untuk meng'update' blog untuk hari ini.

Thursday, August 20, 2009

Anugerah Merdeka.



di sini saya ingin mengucapkan tahniah kepada pemenang2 anugerah merdeka terutamanya pemenang dari UTM iaitu NC kita, Prof Datuk Dr Zaini B Ujang, Prof Dr Halimaton Hamdan dan Y. Amat Bhg Tun Fatimah Hashim.
diharap kemenangan mereka ini akan menaikkan martabat UTM di persada dunia dan meransang warga UTM agar menerima anugerah seperti mereka atau lebih tinggi dari mereka.

Wednesday, August 19, 2009

hari bertuah bagi aku

pada 17 ogos 09 (ahad) adalah hari paling bertuah bagi aku. pada hari itu, JKM KTR telah menganjurkan majlis perasmian penutupan SOREM 09, program di bawah arahan saudari Tay Ke Yin.
walaupun aku agak penat untuk datang, tapi demi semangat JKM, aku gagahi jua diri ini. ok gak majlis ini walaupun penglibatan pelajar lelaki agak kurang, besa la tu, laleki kan makin pupus di IPT, huhuhuhu.
tapi, di program ini la, 1st time aku dapat hadiah cabutan bertuah, no 20 mmg no bertuah aku pada malam itu. seronok gila. heheheheh.
ingat sampai situ juga tetapi aku x sngka yang nama aku disebut oleh pembantu felo sebagai siswa terbaik kem pemamtapan mahasiswa 09. walaupun sampai sekarang aku pelik kenapa aku dapat anugerah itu.
huhuhuhuhu
malam itu mmg hari yang bertuah.