Islamic Widget

Al Quran

Tuesday, February 14, 2012

Tak salah jadi pemurah... (rasa macam x sesuai tajuk ni tapi lantak la... x pandai sangat bagi tajuk ni)

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ak bukan dilahirkan dalam keluarga yang senang...
Jadi kalau ak nak apa2... ak kena usaha untuk dapatkan benda tu...
Dulu ak ingat lagi... ak sangat gila baca komik...
Terutama Kreko Komik Remaja dan Gempak...

Gambar ambil dari google... koleksi ak dulu 10-20 kali ganda lagi banyak dari ni... lagi satu... ak pun beli Arena Komik gak...
Contoh buku gempak dari google... koleksi gempak ak dulu x banyak... sebab ak kumpul beberapa tahun jek... harga dia mahal la lagi satu hanya beberapa cerita jek ak suka...
Kreko harga dia RM 2.60 (sebelum naik harga ke RM 3.50)... keluar 2 minggu sekali setiap hari rabu...
Gempak pula RM 3.50 (sebelum naik harga ke RM 4.00++)... keluar sebulan sekali...
Jadi dalam sebulan... ak habiskan RM 8.70 untuk komik...
kalau campur kos tambang bas pergi-balik (RM1.00)... sebulan dalam RM10.70 (2 kali sebulan ke bandar)...

Belanja sekolah ak RM 1.50... (sebab tu ak tensen bila tahu mak ak bagi adik ak RM 3.00)
RM 0.50 memang kena sedia untuk tambang bas...
Dan demi untuk membeli komik... ak sanggup x makan... jadi dapat la kumpul RM 20.00 sebulan... (5 hari sekolah X 4 minggu)...

Belen duit tu kena masuk tabung... (sebab abah ak memang ada buat sistem menabung)...
Dan kadang2 untuk ak beli mainan2 cam gasing, kereta Dash Yankuro, din dang, jo jo, tora dll...

Kegilaan zaman remaja... dulu sapa ada enjin tamiya memang hebat gila la... lepas tu ada juga budak2 jual enjin... ikut kaler kot harga enjin tu... kaler emas atau biru yang mahal... lupa dah...


Jadi, tabiat ak ni mendidik ak menjadi sangat jimat sampai tahap kedekut...

Ak jarang belanja kawan2 ak... setakat pop ais tu ada la... tu pun kadang2...
Sebab setiap sen duit ak ada tujuan... kurang sedikit... impian ak (beli komik) x tercapai...
Di samping mainan2 penghibur jiwa yang lara...

Bila kerja sebagai orang minyak (atendan pam minyak)...
Baru ak tahu nilai diri ak...
Hanya RM2.00/jam... murah betoi...
Jadi, ak sangat menghargai duit yang ak dapat...
Jadi... kegunaan sendiri pun ak berkira... ni pula nak guna untuk orang lain...

Rasanya sampai ak belajar dekat U kot...
Tapi x seteruk masa ak sekolah rendah/menengah dulu...
Sebab bila dapat duit PTPTN setiap awal sem...
Ak dah plan belanjawan ak... di samping ada suntikan bantuan kewangan dari abang2 ak... hehe

PTPTN... bagi ak sistem PTPTN ni bagus... ak xda la cerdik sangat untuk dapat biasiswa... jadi kalau x kerana PTPTN... mustahil ak dapat melangkah kaki ke menara gading... jadi, siapa kata nak hapuskan PTPTN... kena la cari alternatif macam PTPTN atau lebih baik... jangan hanya tahu menabur janji jek... dan kepada peminjam... dah pinjam tu jangan lupa bayar balik kalau mampu...

Tapi ada beberapa peristiwa yang ubah habitat habit ak...
Dan yang terbaru baru hari ni...

Ada sorang kawan sekerja ak ni...
Selalu bayarkan makanan ak...
Jadi sebagai membalas budi... ak pun bayar la makanan dia hari ni (makan tengah hari)...
Dan korang tahu apa yang terjadi...
Petang ni dan malam ni... 2 kali orang belanja ak...

Memang betul orang (omputih) cakap...
What u give, you get back...
Tapi dalam peristiwa2 ak... bila kita beri 1 kebaikan... ak dapat 2 kebaikan...
Banyak kali berlaku...

Tapi bila ak x bagi apa2... ak x dapat apa2...
Lupa nak bagi tahu nasib buku komik yang ak kumpul sepenuh jiwa raga tu...
ada yang diconteng dan dikoyak oleh adik2 ak... (uish... geram)
ada yang dibuang oleh mak dan abah ak... (huhu T_T)
ada yang abang ak bagi dekat kawan dia... (gila... marah betul ak)
dan x kurang basah dan rosak sebab kena air banjir.... (huhu... sob3 T____T)

Cuma nak bagi tahu... x rugi buat baik atau bagi sesuatu pada orang lain...
Jika niat ikhlas... insyaAllah kita akan dibalas lebih dari apa yang kita bagi...
Kalau bukan manusia yang balas... insyaAllah, Allah yang akan balas...

papepun... jumpa lagi...

p.s: selain kreko dan gempak... ak ada beli...

Arena Komik - ak bagi kawan matrik ak...
dragon ball/ mutiara naga - hilang... x pasti lepas ke mana...
naruto - ak rasa adik ak bagi kawan dia... lepas tu x pulang2...
slam dunk - entah mana ak sepah2kan... beli sekejap tapi pas ada cerita dia dalam ntv7... trus x beli...
yu gi oh - kumpul juga lepas tu tiba2 susah nak cari buku dia...
Apo dan ujang - beli bila tiba2 ada mood nak beli...

3 comments:

mar yanie said...

dulu bawak rm1.00. 50 sen utk skolah pagi, 50 sen skolah fardhu ain..kelakar la, nk imagine jap ape yg aku beli dulu2 cukup je 1.00..haha

ko kata x makan sbb nak simpan duit beli komik tp nmpak gaya body kau tu mcm x penah x makan jer..huarghhh

Anonymous said...

haha.stuju statement last yani :p

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

dlu nilai duit tinggi...
nasi lemak 50 sen... tp ak sempat hidup zaman nasi lemak 30 sen...
air 10 sen
skrg ni... air sirap dh cecah 50 sen (kt sek)

mmg x makan la...
tp bdan besor cmni sebab bler blek umah...
mmg mlantak la...

tp ada gk mkn...
mkn nasik lemak la...
yg ak ingt...
pas dpt biasiswa... hidup ak jd agak mewah sket...
leh la beli mknan bnyak2