Islamic Widget

Al Quran

Thursday, October 18, 2012

Masih perlu belajar...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Dalam famili ak... boleh dikatakan ak la yang paling tinggi...
Tinggi tahap pendidikan... Sampai sekarang adik2 ak x dapat capai tahap ak...
*ak lupa sekarang ni adik ak buat diploma ker... ijazah ek???
Pernah juga merasa bangga diri... Tapi ye la kan... Kitorang jenis bersaing...
Yup... tapi jauh di sudut hati... ak rasa ak lagi pandai dari adik ak...

Tapi petang tadi buat ak berfikir panjang...
Petang tadi ak berborak2 dengan pekerja syarikat calibration...
Dia calibrate mesin dekat tempat kerja ak ni...
Sekali pandang... boleh dikatakan dia ni pekerja kolar biru la...

Macam mana pun ak x tahu tapi tiba2 terborak pasai sejarah pendidikan dia...
Rupa2nya... dan ak x sangka...
Dia lagi pandai dari ak... bayangkan lah matematik tambahan dapat A+...
Walaupun SPM... tapi sejujurnya kalau korang suruh ak buat latihan Mate Tambah sekarang...
Memang ak x dapat buat...

Borak dan borak lagi...
Rupa2nya... ak dapat teka kesilapan dia sebab kurang keyakinan diri...
Dan dia membiarkan pendapat orang lain menguasai masa depan dia...

Tapi walaupun dia pekerja kolar biru...
Cara dia bercakap...
Cara dia menerangkan...
Menunjukkan dia paham dengan kerja dia... dia tahu apa yang dia buat...
Bukan setakat praktikal... tapi teori...

Tiba2 ak rasa... walaupun ak ada degree...
Tapi ramai lagi orang yang lagi bijak dari ak... dan selalunya orang tu adalah orang yang kita x sangka lansung...
Dan jangan terkejut jika orang bawahan korang lagi bijak dari korang...

Dan ak teringat kata2 kawan ak minggu lepas... lebih kurang macam ni... Tapi ak tukar sikit... biar jadi dramatik...

"Ak ni x pakai kemeja dan tie jek... sebab tu orang x pandang ak... orang x percaya cakap ak"

Dan nasihat ak... 
Jangan korang ingat korang kerja dalam pejabat... 
Berhawa dingin...
Pakai kemeja tie...
Korang dah pikir korang pakar dan hebat sangat...
Sebab kemungkinan orang bawahan ko lagi pakar dari ko...

Cuma... jangan malas untuk belajar...
dan yang penting... jangan ego untuk belajar dari orang bawah...

Papepun... jumpa lagi...

2 comments:

damya hanie said...

indeed.... bljr tggi2 x menjamin kejayaan n kebahagiaan.... dengan izin Allah, sume org leh berjaya... kun fayakun...

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

yup... Allah x kan mengubah nasib sesebuah kaum tu selagi mereka x berusaha utk ubahnya sendiri...