Islamic Widget

Al Quran

Saturday, April 2, 2011

Rumah dimasuki pencuri... bukan April fool

assalamualaikum dan salam sejahtera...
semalam, hari juamat bersamaan 1 April...
dalam budaya masyarakat barat...
pada hari ni... budaya April fool disambut dengan gembira (si pengena) dan sedih (yang terkena)...
mengikut pandangan ulama2... umat islam dilarang sama sekali menyambut acara ni...
x baik taw...

dan pada hari yang sama... 1 April 2011... rumah makcik ak dimasuki pencuri...
kami perasan bila Iman (anak kepada sepupu ak) perasan laptop dia hilang...
lepas kami cari... kami perasan yang Hp makcik ak dan duit dia hilang...
duit Iman dan adik dia pun, Inas hilang...

kami periksa macam mana pencuri tu masuk dan korang tahu x...
mesti korang x taw kan sebab ak x bagi tahu...
rupa2nya... setelah ak, Iman, Inas dan makcik ak berdiskusi selama beberapa ketika...
kami mendapati bahawa...
kami x tahu macam mana pencuri tu masuk...

pintu pagar berkunci...
pintu rumah dekat depan pun berkunci...
sliding door pun berkunci...
tingkap dapur yang ak pernah guna untuk pecah masuk rumah ni pun xda kesan2 yang mencurigakan (korang jangan bagi tahu makcik ak, karang dia halau ak lak)...
pintu dekat bilik belakang pun makcik ak kata berkunci...
periksa dekat bilik atas pun x da tempat pencuri tu boleh masuk...

yang peliknya...
malam tu...
Kak Farah (sepupu ak) datang rumah ni dan balik dalam pukul 1am...
ak bangun pukul 3am
makcik ak bangun pukul 4 lebih am...
pukul 5 am... ak, makcik ak dan Iman bangun...
dan kami x jumpa pun apa yang pelik...
selepas tu Inas kena pergi ke sekolah dan ak kena pergi IMR...

masa dekat IMR... ak terpikir la...
macam mana pencuri tu masuk dan tiba2 ak terpikir pasal toyol...
tapi, toyol pandai ke curi laptop???
cabut plug???
shut down laptop???
dan ak terpikir kenapa pencuri tu x curi duit dan hp ak...
mentang2 la ak x kerja lagi... dia ingat ak sengkek sangat ker...
dalam dompet ak ada juga la RM15... boleh juga makan dekat KFC...
hhuhuhu...

pikir punya pikir ak rasa sepupu ak buat April Fool kot...
tapi bila balik rumah malam tu...
kak farah ada masa tu...
dan korang taw x???
rupa2nya kak farah pun x taw sapa jadi pencuri...
dan yang paling mengarut...
pencuri tu curi set manicure dia...
gila la...
tapi ak x rasa terkejut...
sebab hari tu kan khamis malam jumaat...
sunat untuk memotong kuku....
hahak...

selidik punya selidik...
rupa2nya...
kami dapat tahu yang pencuri tu menyorok dalam bilik belakang...
dari pukul berapa kami x pasti tapi kami jumpa bekas puntung rokok...
dan xda seorang pun ahli rumah ni yang hisap rokok...
lepas ni... kami akan sentiasa berhati2...
x sangka kawasan yang aman dekat sini pun ada kes2 macam ni...
nasib baik x berlaku apa...
takut juga pencuri tu teransang tengok ak tidur...
ye la... ak kan comey...

ok la... jumpa lagi...

4 comments:

mar yanie said...

pencurik kalo dh terdesak, cara ape skalipun mesti die akan buat..kt sini pon ramai pencurik..dh x takut siren dh.asalkan dpt benda..dwit rm1.50 atas almari pon nak amik..pencuri a.k.a penagih..T T

kakpah said...

tak boleh blah nyah..xde de pencuri tu transang tgk ko tido..haha
die blah awl pun sebab tak snggup tengok ko..kalau tak mesti dh leh jumpe die kat dalam almari tu..=P

kakpah said...

eh..bilik blakang..silap pulak..hehe

atiq atikah said...

mungkin tu pencuri kat utm dulu kott..ikut ang~