Islamic Widget

Al Quran

Monday, October 31, 2011

dunia pekerjaan ak...

Assalamulaikum dan salam sejahtera…
Apa khabar korang sumer… sihat dak???
Rasanya dah lama ak x menulis kan??? Sibuk???
Entah la… mungkin lebih kepada malas kot… sebab ak bukan dilahirkan untuk menulis (atau menaip)… bukan bakat la senang cerita…

Alhamdulillah… sekarang ni hampir 3 minggu ak meninggalkan pekerjaan lama ak…
Penanam anggur tegar (penganggur)… sangat x okey jadi penganggur korang tahu x…
Ye la… kalau pikir dari sudut positif… selama ak jadi penganggur… ak berjaya mengorek ilmu dari mak ak…
Dalam bidang masakan…
pernah masak nasi lemak… sambal kentang… sambal telur… masak belacan kacang panjang… kiranya asas memasak tu ak ada la… tapi belum sampai tahap peserta Masterchef la…
Tapi tekanan menjadi penganggur adalah sesi soal jawab…
“lama x Nampak… kerja ker???”
“ekh… cuti ke hari ni???”
“ko ni relek jek… kerja budak degree memang senang ker???”
Dan pelbagai soalan dari kenalan dan orang yang ak x kenal pun… macam mana nak jawab tuh???
Jadi, ak buat muka kesian lalu terkeluarlah fakta2 dan statistik2 yang ak pun x tahu bersumberkan bukti yang sahih atau x…
Di samping mengutuk kerajaan sedia ada…
Jawapan biasa “ekh, x kerja lagi… biasala, zaman sekarang susah nak cari kerja… orang berdegree pun susah dapat kerja”
X pun kalau nak jadi islamik sikit… “belum rezeki la, ada rezeki nanti ada la tuh… doakan la saya dapat kerja ek”… huhu
Tu belum soalan2 dari sedara mara lagi… lagi haru ak nak jawab… huhu…
Jadi, pengalaman beraya tahun ni memang sangat sadis la…

Tapi yea la… hidup mesti ada perubahan kan…
Dari buruk ke baik… dan dari baik dari ke lebih baik…
Dulu ak pernah kerja dekat stesen pam minyak… nilai diri ini hanya RM2.00 sejam…
Pikir semula… sedih kan… dua ringgit jek… nak dapat RM400 sebulan ak terpaksa bermandi keringat…
Kerja masa banjir… OT hampir setiap hari… balik malam terus tidur dengan x mandi sebab pukul 0700 nanti terus nak kerja…
Tapi pengalaman jumpa lebih dari 1000 orang berlainan dengan beribu karenah sangat hebat…
Rindu pada sorang pelanggan perempuan ni… mata kuyu naik skuter Ego merah… hihik…

rindu juga dekat pam ak... pam 5/6... huhu



Lepas tu kerja sebagai pengawal keselamatan… ok la… RM 900 tu memang x lari la… 12 jam sehari kerja…
Tapi mana cukup kan… nak juga merasa HP baru…
Nak juga bayar PTPTN (tapi sampai sekarang x bayar lagi)…
Nak juga bagi duit pada mak…
Selalu juga buat OT… dapat la HP baru…
(tapi jatuh dan dicuri orang)…
Kerja pengawal keselamatan juga menberi pengalaman yang sangat bermakna… susah rupanya jadi penguatkuasa ni… ramai orang x suka tapi kita terpaksa buat sebab dah tugas kita…
Masa ni selalu usha pegawai IT baru… nama dia Azie kalau x silap… hahahak…

ni bukan gambar ak masa jadi pengawal keselamatan cuma ak lebih kurang macam ni la cuma ak x pakai helmet dan cermin mata... hehe...



Sekarang ak bergelar QA management trainee…
Alhamdulillah… kali pertama dalam sejarah hidup kerja ak…
Ak dapat offer letter… sain kontrak… rasa gembira sangat…
Kerja dari 0900 ke 1730… dapat la RM1350…
Sebagai QA… kuasa ak agak besar… tapi bak kata pakcik spiderman…
Kuasa besar datang bersama tanggungjawab yang besar…
Yeah… nilai tandatangan ak sangat besar… hehehehe… selalu kena sahkan dokumen2 dalam syarikat…
Dan bila ak jadi QA exec nanti (insyaAllah dalam tahun depan kalau prestasi ak ok)…
Gaji MT ak tu didarab dengan 2… hehehe…


antara sebahagian dokumen yang ak samada kena checked, approve atau verified... hehe



Panjang sikit ak tulis kali ni sebab x tahu bila lagi ak nak buka blog ak nih…
Mungkin esok… minggu depan… atau tahun depan…
Cuma papepun… jumpa lagi…

6 comments:

mar yanie said...

yen. camne apply keje QA ni?? aku dah aplly bnyak kali tp satu interview pun x dpat..sadis! T T

sanvirus said...

yen, gadis mata kuyu moto ego merah tu aku ke? hahaha

Hazwan Hamdan said...

dei...kdg2 aku rse mcm nk pukul j ko bla tgk gmbr ko kt petrol pump tu

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

maryanie: hurm... sbenarnya ak x apply jd QA... ak lg suka jd QC sbb related dgn apa yg kte blaja (microbe) tp pas 3 bulan ak ber STCA (program biotechcorp)... pihak pengurusan mengamanahkan ak dgn jawatan QA... syukur la tapi kena bnyak belajar la...

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

oyie: xda la... time ak jd orang minyak kan ko masih blaja kt uitm... budak tu asenya lg tua dr kita... huhu... lg stu... ego dia model bru klu x silap... ko nyer model 1st edition kan???

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

hazwan: hahahaha... tu la muka ak yg agak macho dan penuh dgn aura2 maskulin kan... ak taw ko jeles jek tuh...