Islamic Widget

Al Quran

Thursday, March 25, 2010

memori masa kecil

semenjak dua menjak ni,
ak selalu terfikir zaman ak kecik2,
lepas tu, kadang2 masa berborak dengan kawan2 ak,
mesti kami tersentuh topik masa zaman kecil2.
rasa macam dah tua walaupun ak masih muda
umur baru nak masuk 22 tahun.

tapi masa ak kecik2,
ak seorang yang cukup lasak dan aktif,
petang ak diisi dengan aktiviti luar,
memang x duduk dalam rumah lansung

teringat bila ak masuk hutan dengan kawan2,
famili ak x tahu pun,
dalam hutan tu kami jumpa ular sawa,
mandi dalam sungai,
tangkap ikan,
jumpa biawak besar,

kadang2 kami main perang2,
tapi pukul betul2,
dulu ada geng angah dan geng faiz,
ak rapat dengan dua2 geng,
jadi kadang2 ak join geng angah n kadang2 join geng faiz,
ak pernah campak budak dalam longkang, budak geng faiz
pernah rejam batu sampai berdarah2
libas budak dengan pedang kayu

kadang2 kami main gak permainan budak perempuan,
main lompat tali,
main tip top (main lompat2)
main tudung radnek (ataupun orang panggil tudung oren)

ak pernah jatuh motor,
pastu tergolek masuk dalam longkang,
memang trauma tapi x menangis,
masuk rumah ikut pintu belakang,
sorok baju pastu mandi,
takut mak dan abah tahu.
peha ni pernah juga terbelah,
kena zink karat,
memang dalam sampai nampat isi daging,
parut ada lagi sampai sekarang,
tapi mak dan abah x pernah tahu pun,
ak balut luka dengan kain buruk jer.

pernah dituduh sebagai perogol
sampai mak budak perempuan tu datang rumah,
tapi setel cara baik, ye la, budak2, mana tahu apa2
bukan rogol la, pikir semula, ak sakat budak tu jer,
pastu ada la pegang sikit2.
mintak2 budak perempuan tu x ingat dah.

lepas ak pindah, ak dah x berapa aktif dah
ak duk taman perumahan,
budak2 pun dah moden sikit,
tiap2 petang main bola dan galah panjang,
selalu juga gaduh2, tapi x ganas macam dulu.

lepas tu pindah lagi,
lepas tu ak terus jadi pendiam,
fokus pada SPM,
aktif pun dengan kawan2 sekelas,
walaupun kadang2 jadi gila sikit

tiba2 teringat memori lama,
teringat perangai lama
kalau lah doraemon betul2 wujud
ak nak balik zaman dulu
tapi, bak kata iklan petronas dulu
jalan jangan ke belakang
tapi ke depan.
huhu

2 comments:

Zara said...

yen, tiba2 rasa terharu baca kisah yen waktu kecik2....

yen said...

terharu nape lak???
bukan cter sedih pun