Islamic Widget

Al Quran

Thursday, July 8, 2010

petua bangun awal

salam dan selamat sejahtera...
berjumpa lagi kita dalam rancangan "Mari Berkongsi Petua Bersama Pakcik Yen"...
hari ni pak cik nak berkongsi petua bagaimana nak bangun awal...



untuk bangun awal...
ada beberapa cara yang selalu dipraktikkan semenjak zaman dahulu kala...

cara pertama...
tidur la awal n insyaAllah, anda akan bangun awal...



cara kedua...
anda kunci la jam...
beli jam loceng yang bunyi dia kaw2...



cara ketiga...
ni pakcik dah amalkan semasa pakcik belajar dahulu...
sebelum tidur...
cuba bercakap dengan diri sendiri...
macam pakcik... pakcik cakap macam ni...

" yen oi yen, esok bangun pukul lima pagi ek. nak baca buku"

baca la selawat atau bertahmid....
insyaAllah, menjadi...
cuma, jangan tidur semula udah la....

cara ni memang pakcik guna...
memang mujarab pada pakcik...
pakcik guna masa belajar kat matrik...
masa kerja shift pagi dekat Shell...
masa study week zaman bergelar mahasiswa...
masa bekerja sebagai pengawal keselamatan...

cara ke-3 ni pakcik dapat masa dengar ceramah...
kita boleh bercakap dengan roh kita, cuma dia x menbalas la...
kata penceramah tu...

pakar motivasi pun ada juga bagi petua ala2 macam ni juga...
ala, kalau nak berjaya....
kita mind set kan diri kita....
cakap dekat diri sendiri agar kita boleh berjaya...

sama macam nak bersabar...
mesti korang pernah cakap dekat diri sendiri....
"sabar (nama korang)... sabar"...

itu sajalah untuk kali ini...
semoga berjumpa lagi...

3 comments:

oyiesan said...

klu tak mujarab juga???

NyNaA said...

sempena nak naik sem bru ni..nk ikut petua pakcik la..ahaha

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

oyie: klu x ek..... suh rumate simbah air setiap pagi... tp cara ni hnya berkesan klu rumate jnis bngun awal...

ainaa: selamat mencuba....