Islamic Widget

Al Quran

Thursday, November 12, 2009

iklan...

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sedang mengkaji penyiaran iklan P1 Wimax broadband yang menimbulkan kontroversi apabila menggunakan perkataan "potong" secara berulang-kali dalam iklan itu. (petikan dari Berita Harian Online)

bagi aku, iklan potong ini adalah salah satu iklan paling kreatif pernah warga Malaysia buat. kita dah kehilangan antara pembuat iklan kreatif iaitu Arwah Yasmin Ahmad.
Jika SKMM mengenakan tindakan, ia akan menyebabkan orang lain takut untuk berfikir lebih kreatif.
anda pernah buka iklan yang negara luar buat, ia sangat kreatif dan secara tidak lansung, ia menunjukkan tahap pemikiran orang negara itu.
iklan di Malaysia kebanyakannya tahap budak-budak. tidak lansung menarik minat dan menbosankan tetapi iklan P1Wimax ni sangat menghiburkan.
bagi saya, tiada apa yang kontroversi dalam iklan P1Wimax ini kerana ia menunjukkan kepelbagaian maksud dalam sasuatu perkataan, ia juga boleh menunjukkan budaya masyarakat Malaysia.
Pada saya, kerajaan jangan lah sekat pemikiran warga kreatif dengan alasan2 yang mengarut. iklan ini tidak lansung menyentuh isu2 sensitif atau berbau hasutan, cuma menggunakan perkataan 'potong' yang pada mulanya kita akan terfikir perkataan 'sunat' atau 'khatan' tapi rupanya memotong talian dan menggunakan broadband.

No comments: