Islamic Widget

Al Quran

Sunday, May 9, 2010

tradisi baru yang ak x gemar...


sudah lama ak x menulis artikel, mungkin kerana sibuk atau malas... anda tentukan...
artikel kali ini ak ingin menyentuh tentang satu tradisi yang baru...
mungkin tradisi ini berlaku di tempat korang juga...
tradisi menberi rokok percuma kepada petugas di kenduri kendara...

selepas 2-3 kali ak menjadi AJK untuk beberapa kenduri kahwin...
ada satu budaya tuan rumah akan bagi bekalan rokok kepada petugas2...
mula2 ak tengok, terkejut gila, tapi lepas 2-3 kali tengok...
dah biasa dah....

alasan diorang, nak bagi semangat buat kerja...
tapi, yang ak perhatikan...
petugas2 tu kadang2 ada budak bawah umur,
jadi, dengan 'pemberian ikhlas' ini...
mungkin akan menambahkan lagi statistik perokok tegar di dunia

x boleh ker bagi benda lain sebagai penambah semangat
komik ker...
pisang ker...
lollipop ker...

ak cukup benci dengan rokok..
dengan asap rokok....
bau rokok...

harap2, tradisi yang baru ini...
tidak akan menjadi budaya yang berkekalan...
dan ak cuba untuk menghapuskan tradisi ini
yeah....

3 comments:

Lili Sakina said...

oi ko baru rajin g knduri ke???tradisi ni dah lapuk la...aku heran tol...ade lagi ek zaman skank???

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

rajin mnolong jer... hehehe...
ble kenduri ko, leh ak tolong...

sai tradisi tu, ak pn x paham...
best sgt ke isap rokok tu...
adoi...

atiq said...

x tau lak wujud tradisi cm ni...wujud kat tempat2 kurng mmbangun ja kot..bb tu aq x tau