Islamic Widget

Al Quran

Saturday, June 5, 2010

Handphone dan yen...

salam dan selamat sejahtera...

ak pasti korang semua ada hp kan...
hp sekarang menjadi keperluan...
bukan lagi kemewahan seperti zaman2 dulu...

hp pertama ak adalah jenama nokia 1110...
ak dapat hp ni masa tingkatan 4...
zaman ni bukan macam sekarang...
x semua budak2 ada hp sebab mahal dan kadar panggilan pun mahal...
ak dapat hp ni sebab abah ak dah berjanji...
kalau dapat sekurang2nya 5A dalam PMR...
dia nak bagi ak hp...
tapi dia bagi tahu masa nak ambil result PMR...
tapi alhamdulillah, ak dapat 5A tu...
tapi ni hp abag ak...
tapi syukurlah, ada juga hp...


lama juga ak guna nokia 1110 tu...
sampai habis SPM...
lepas tu ak kerja dekat pam minyak..
budak ni kata ak jadi Orang Minyak...
lantak la...
ak kumpul duit gaji dan sebelum masuk matrik (KMPh)
ak beli hp 2nd hand...
dari rakan sekerja...
canggih sikit kot hp ni
Sonny Erricson T610 nama dia...
skrin berwarna dan ada kamera...
masa tu kira hebat la kot...
harga hp tu RM300...


tapi...
hp ni kena curi...
siot betul budak yang curi tu...
sedih beb, lepas tu dalam 2-3 bulan kot ak x pakai hp...
tapi ak ni bukan jenis bermesej atau bergayut pun...
tapi masih sakit hati juga la...
sebenarnya ak syak budak depan bilik ak yang curi...
sebab hp dia pun sama jenis...
ak risik dan tiba2, ak jadi kawan dia...
sebelum ak grad dari matrik...
ak bagi tahu yang ak syak dia...
tapi dia x marah, dia okey...
memang dia okey pun...

masuk sem 2 matrik...
duit elaun RM1000 tu ada baki lagi...
ak beli hp abang ak...
nokia 3100...
ak beli sebab hp ni boleh masuk banyak game...
ok la sebab hp ni pun ori...
tapi, entah macam mana ak terbasuh hp ni...
habis masuk air dan rosak segala2nya...
punah ranap...
RM200 melayang macam gitu jer...
sedey......




lepas tu ak guna hp pertama ak...
nokia 1110 tu...
lepas tu ak kerja lagi sebagai orang minyak...
kumpul duit...
lepas tu dapat tawaran ke UTM...
kumpul duit dan ak beli hp abang ak...
RM300 juga...
nokia 6210i...
memang canggih la...
kamera 1.3mp
ada memori kad...
ada radio...
game pun best2...


tapi, sem ke-2 di UTM...
hp ni kena curi...
bengang gila betul...
tapi, pencuri tu tinggalkan simcard...
terubat sikit hati ni...
tapi masih bengang la...
sedey....

sebulan 2 lepas tu ak beli hp lain...
nokia 3230...
hp sama jenis dengan hp mi nad...
gambar dia lawa...
skrin besar...
lagi best game boleh main...
boleh juga masuk software macam2...
beli yang 2nd hand...
RM300...




tapi, kena curi juga...
dengan orang yang sama atau kumpulan yang sama curi hp ak dulu...
sebab dia tinggalkan simcard...
memang ak betul2 bengang la...
sehari tu ak jadi pendiam...
x mahu lansung nak bercakap...
kesian kawan2 ak, diorang risau...
sorry gang... sedih masa tu...

lepas tu agak lama ak x ber'hp'...
tapi ada kawan ak bagi pinjam hp dia...
sangat2 berterima kasih...
terima kasih Nur Atikah Husna...
walaupun kita selalu bergaduh, tapi ko banyak tolong ak...

tapi, ak beli juga telefon lain...
ye la, x kan nak una telefon orang kan...
ak beli hp nokia 2310...
jitam putih jer...
tapi ada radio...
masa ni ak x pentingkan sangat fungsi2...
hanya guna untuk ber'SMS' jer...


tapi, gila lah...
kena curi juga...
tapi kat rumah...
tinggal simcard juga...
tapi bawah rumah...
x beretika lansung pencuri ni...
ak dan mak ak syak saudara jauh ak sorang ni...
tapi mak ak suruh sabar jer...
sebab dia orang susah...
tapi ak lansung x boleh terima alasan tu....
tapi ikut jer cakap mak...
syurga kan dibawah tapak kaki dia...
kejadian ni berlaku masa cuti...

lepas naik cuti...
biasala, dapat duit PTPTN...
ak beli hp baru...
hp buatan china...
Chang Jiang A968 jenama dia...
ak beli sebab masa ni kecoh isu barangan israel kalau x silap...
Nokia kan penyokong israel...



hp ni ada tv...
radio...
skrin besar...
kamera...
touch skrin....
kiranya hebat la...
RM450 ak beli...
dual-simcard (boleh ;etak 2 simkad)...
puas hati la...
sampai sekarang ak guna...
nak dekat 2 tahun dah...
tapi bateri dah nak rosak...
USB kabel pun dah rosak...
tapi selagi ak boleh guna untuk SMS dan telefon...
dah cukup bersyukur dah...

masa depan ak x tahu nak beli hp macam mana...
mungkin lebih canggih lagi kot...
hahahak...

2 comments:

NyNaA said...

panjang betul sejarah hidup yen dan hp-hp nye..awat leh hilang..xjga betul2??kene curi msa tidoq?

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

a'ah
kne curik mase tdo
x taw cmner diorg curi
ada ilmu kot