Islamic Widget

Al Quran

Thursday, May 26, 2011

minuman herba atau akar kayu


assalamualaikum dan salam sejahtera…
selama ni ak x pernah minum kopi2 atau minuman herba…
maksud ak macam kopi tongkat ali… ginseng… dan yang sewaktu dengannya…
(lagipun ak x perlu nak minum... bukan ada bini pun)...
sebab ak gila2 x percaya yang diorang akan bubuh herba yang sebenar…
ye la… herba2 macam tu kan susah nak dapat tapi macam mana diorang dapat jual dalam kuantiti yang banyak….
(tapi dah ada orang tanam herba ni)...



Dulu ak fikir diorang guna herba sintetik ataupun bahan kimia…
Yang mana kita tahu sangat bahaya…
(buat kerja rumah pasal kimia pun sangat bahaya... boleh menyebabkan ketensenan yang melampau)...
Abang ak pernah juga kata…
Kalau diorang guna herba betul pun…
Kalau diorang kisar herba tu…
Herba tu akan efek perut kita sebab kita x da enzim yang dapat leraikan akar kayu…
(sebab tu tok nenek kita rebus jer... pandai betul diorang...)
Dan selama ni la ak x percaya dan x minum minuman akar kayu atau herba…



Tapi bak kata tikus dalam cerita ratatatouile…
“change is nature”…
Ak mula minum benda2 macam ni… sebab…
Selepas ak didedahkan dalam industri ni…
Ak dapat tahu yang memang diorang letak akar kayu tu…
(lagi satu sebab ak dapat barang percuma beb... ye la... yang belen2 tu... hahak)
Tapi bilangan yang amat sedikit la… dan diorang bukan kisar beb…
Diorang guna satu proses yang dinamakan extraction…
Diorang akan extract active compound… benda tu selamat la…
(yang ak cakap ni kalau syarikat tu ikut spesifikasi yang betul… ada juga syarikat yang laknat gila yang tahu nak untung jek… sampai x hirau pasal kesihatan pelanggan diorang)

Cuma korang kena pandai la pilih syarikat mana yang okay…
Jangan pilih yang murah jek… tapi pilih la yang berkualiti…
Trainer ak dekat sini cakap…
Salah satu produk yang berkualiti adalah…
Produk yang di’manufacture’kan di Technology Park Malaysia (TPM) Raub…
Sebab dekat sini spesifikasi agak ketat…
Ye la… diorang kena ikut ISO la… HACCP la… GMP la… dan macam2 lagi…
(macam nak promote TPM Raub lak)…

Ok la… jumpa lagi…

2 comments:

♕ Mr.IX ♂ said...

Akar kayu org rebus jer... daun2 buat ulam...

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

daun2 pun kena rebus gk weyh...
tkot ada cyanide...
huhu