Islamic Widget

Al Quran

Saturday, September 4, 2010

Lailatul Qadar dan nuzul Al Quran

salam dan selamat sejahtera...
kita dah masuk dalam linkungan 10 malam terakhir bulan Ramadhan....
hari dimana Rasulullah melipatkali gandakan ibadat baginda...
kerana malam lailatul qadar akan turun pada waktu ini...



ak malas nak cerita pasal malam lailatul qadar sebab banyak blog dah cerita...
x payah la ak nak bagi tahu yang malam ini lebih baik dari seribu bulan...
semua dah tahu kan...
x perlulah ak terangkan amalan2 yang perlu korang buat...
buat jer lah solat sunat terawikh... baca Al Quran... Solat Sunat Tahajud... berzikir.... Solat Sunat Taubat....
untuk yang datang haid tu yang haram membuat solat dan baca Al Quran tu...
berzikir la... sedekah ker... buat ibadah... belajar pun ibadah juga... ibadah ni luas maksudnya....
insyaAllah... kalau ikhlas... dapat la pahala...



ak sebenarnya nak tulis pasal lailatul qadar dan nuzul Quran...
kalau korang perhati betul2... dikatakan bahawa lailatul qadar adalah hari Al Quran diturunkan...
dan jika korang minum susu anmum... sel2 otak korang akan berhubung dan korang akan sedar bahawa....
nuzul Quran berlaku pada 17 ramadhan... maknanya bukan pada 10 malam terakhir...
terdapat sedikit percanggahan di situ...



tapi... semua nya memang benar...
mula2 ak x tahu sangat... ak pun keliru...
tapi jumaat lepas... tergerak hati nak tengok rancangan Al-Kuliyyah...
tajuk pasai lailatul qadar...



rupa2nya Al-Quran diturunkan sebanyak 3 kali...
mula2 Allah telah turunkan 30 juzuk Al Quran Lauhul Mahfuz (x pasti ejaan ni betul ke x)...
selepas itu.... diturunkan ke Baitul Izzah (langit dunia)... disinilah dikatakan malam Lailatul Qadar...
dan pada tanggal 17 ramadan...
ayat pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W....
ayat apa adik2....
betoiiii.....
ayat 1-5 dari Surah Al-Alaq...
ni la yang kita sambut sebagai Nuzul Quran...



jadi... kalau nanti kalau ada orang tanya...
korang terang la macam tu...
nak lagi info...
pandai2 la cari ek...

apa2 pun... selamat beramal pada penghujung bulan ramadhan ni ek...
jumpa lagi...

1 comment:

aimaniman said...

informasi yang berguna... banyak manfaatnya