Islamic Widget

Al Quran

Wednesday, August 11, 2010

puasa di perantauan

salam dan selamat sejahtera....
hari ni dah 1 ramadhan...
bulan dimana segala ibadat akan mendapat ganjaran berlipat kali ganda...
bulan dimana ada malam lailatul qadar... malam yang 1000 bulan lagi baik...
dan bermacam2 lagi fadhilat...

puasa tahun ini boleh dikatakan puasa ak dengan keluarga...
setelah 4 tahun berpuasa di perantauan...
pertama kali ak berpuasa di tempat orang masa ak duk KMPh...
masa ni ak lah budak paling pelik....
buka puasa dengan air dan nestum jer...
tapi kalau bersahur, nasi tu penuh 1 bekas...
ingat lagi, kalau waktu berbuka, mesti kena beratur ambil air dekat water cooler...
pastu pernah termuntah sebab minum air guava (kalau x silap) yang muz buat...
lepas tu ak terus agak anti dengan minuman berkordial nih...
masa ni tiap2 sahur, mesti ak kejutkan si muz tu...
tensen gak sebab liat betul nak bangun...
yang ada sorang kawan perempuan ni...
kejut pakai hp jer...

lepas tinggalkan dunia matrik...
selama tiga tahun ak sambut puasa dekat UTM...
seronok gak la...
tahun pertama ak teruskan tradisi...
minum air jer masa berbuka...
tapi, masa sahur tu...
sanggup ak berjalan kaki meredah kegelapan untuk membeli sesuap nasi di CP...
budak UTM tahu lah CP tu apa...
macam restoren la, tempat jual makan2...

tahun 2 ak selalu bersahur dengan ery...
kejut dia tiap2 pagi...
kalau x silap, selalu naik motor abang KJ...
lepastu buat bising dekat blok perempuan...
gila la masa tu...

tahun 3 kami bersahur ramai2...
dekat kolej kami jer...
seronok juga la...

kalau buka puasa lak...
masa kami duduk 'single room'...
tetiap waktu berbuka....
selepas menjamah kurma dan juadah...
ak dan mijo akan berperang mulut....
nak menentukan daerah mana paling hebat....
gila lah...

ada satu peristiwa yang agak kelakar...
masa tu ak x bangun sahur...
kiranya tensen la dengan kawan2 sebab x kejutkan ak...
lepas tu diorang marah ak...
diorang cerita la detik2 diorang kejutkan ak....
diorang cerita bilik ak tu macam nak runtuh sebab diorang ketuk...
sampai diorang lambat sahur...
hahakz, tak tahu lak ak leh tidur mati camtu...

tahun ni ak sambut ramadhan dekat rumah...
rindu la bila pikir semula masa sambut ramdhan dekat tempat orang...
tapi, sambut dekat rumah bermakna dapat makan banyak...
hehehe

11 comments:

My name is YAT said...

slmt bposa yen yg pelikk..hehe

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

camat posa gk pd ko
hihihihi

Lili Sakina said...

woi
aku rindu nak sahur ngan ko..
tsk tsk tsk
thanx sudi jadi ajk ntok program ihya ramadhan ernie k!!!

Lili Sakina said...
This comment has been removed by the author.
Lili Sakina said...
This comment has been removed by the author.
Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

kina: kita pernah sahur skali ker...
welkam, prog ernie tu antara yg terhebat la... wlupun bajet cput... tp berjaya

Lili Sakina said...

kite beramai2 pernah sahur skali la...ish x hengat plak, its ok then..yup sebab kita semua bekerjasama

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

X ingt la pulok...
nyanyuk dh kot ak nih...
ernie mne r???
lma x dngr brita

Lili Sakina said...

ernie ade je...smlam terawih ngn dia lagik...ko kan ade no phone dia..msg jela...duhh

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

no phone korg bnyk ilang la
phone ak ilang
huhuhu

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

no phone korg bnyk ilang la
phone ak ilang
huhuhu