Islamic Widget

Al Quran

Saturday, August 1, 2009

16S rRNA identification of cyanide degrading microbe and its application in degradation

ni la tajuk Projek Sarjana Muda (PSM) aku. huhuhuhuhu. sekarang ni aku berhempas pulas nak siapkan proposal, yup, proposal pun x siap lagi camner nak masuk lab. tapi supervisor aku, Dr Shafinaz Shahir banyak tolong. dia ada bagi method, bagi jurnal dll. alhamdulillah la sebab aku dapat supervisor yang prihatin. hahahaha.
pasal tajuk aku ni, aku kena test bacteria yang boleh degrade cyanide kepada kompound yang x berapa toksik sangat. ye la, kita kan taw yang cyanide ni sangat toksik dan akan menyebabkan gangguan pada sistem pernafasan kita. tapi yang peliknya, orang masih guna cyanide terutamanya dalam industri emas, perak dan cooper. x da benda lain ke diorang boleh guna, isk3.
bacteria tu senior aku dah jumpa, Marina nama dia, kiranya aku sambung tajuk dia la. tapi dia x kenal spesies bacteria tu, so aku la yang kena identify dengan menggunakan 16S rRNA. pastu aku kena tengok keupayaan bacteria tu degrade cyanide.
dalam proses aku nak siapkan proposal untuk PSM ni, berlambak jurnal aku kena baca, berdarah otak aku ni, huhuhu. nasib baik aku present proposal lambat sket, klu x, mesti kelam kabut.
huhuhu. paper pn, pada semua yang tengah struggle menyiapkan projek masing2, good luck to all of u.
see u next time.

No comments: